Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Varför sätter dom inte en objektivbajonett på baksidan också, då blev ju självporträtt mycket enklare.
 
Omar m fl har ju kommit med egna fältrapporter så nog samsas "teknikfjanteri" med bokstavligt "fokus" på 1DMkIV. Ska vi jämföra 1DMkIV med 1DMkIV hade det räckt med ett inlägg:)

Det s k teknikfjanteriet betyder, enligt min åsikt, mycket. Så motfrågan blir: Vad tusan ska vi väga 1DMkIV mot istället?

Eftersom det är en kamera som ersätter Canon 1D MarkIII, så är det rimligt att man hänvisar till den och inte en kamera från Nikon.
Folk vill läsa mer om de eventuella förbättringar som tillkommit. I alla fall vill jag göra det och det tror jag de flesta vill. Vad som är nytt och hur man får mest ur sin kamera med de erfarenheter man kan tänkas besitta från kameran. Omar gör detta på ett ypperligt sätt utan att "teknikfjanta". När man blandar in andra kamermärken, så skapar det mer förvirring än ger klarhet, eftersom en del här, använder forumet som en "chattsida", och därmed tröttar ut folk som är intresserade av Canon 1D MkIV.

Fotosidan skulle behöva någon form av "officiella" trådar där VS-debatten helt lämnas utanför, annat än i de trådar avsedda för just ändamålet.
 
Såna här försök att styra vad andra får skriva och kalla andras intressen för "fjanteri" är väldigt trist, världen snurrar inte kring dig.

Läs dom inlägg du är intresserad av och hoppa över dom andra, skapa en egen tråd om den här inte passar, eller sök informationen du vill ha på hundra andra ställen på nätet. Hur svårt kan det vara?

Här, jag har skapat en tråd, så får vi se om någon nappar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1464235#post1464235
 
Såna här försök att styra vad andra får skriva och kalla andras intressen för "fjanteri" är väldigt trist, världen snurrar inte kring dig.

Styra vad andra skriver - vad får du det ifrån ? Nu är inte jag ensam om att tycka som jag tycker. Jag tror du fått hela mitt och andras önskemål om bakfoten, eller så känner du dig träffad, trots att jag inte pekar ut någon speciell person.

PS! glöm inte att använda kameran aktivt.
 
Jo, det är ju just det AKTIVA användandet som kräver att man jämför. Det som du förespråkar är ett PASSIVT användande där man bara acceptarar allt som det är, och rapporterar därefter.

Ett typiskt passivt användande är t.ex det Leica-elitistiska. "Kameran ger så FANTASTISKA bilder, så fantastiska färger, så fantastisk skärpa..." - men sen när man börjar titta lite nyktrare på det (jämför resultaten med bilder tagna med andra kameror i exakt samma situation) så syns det mycket sällan några positiva skillnader till Leicans fördel.
Utan jämförelse avstannar utvecklingen - både din egen och kameramodellernas.

/PS
Inget ont om Leica per se, de är helt fantastiska kameror att använda, och ger en annan, ibland nyskapande, infallsvinkel på mycket av fotograferandets konst - men vissa användare får jag nästan allergiska utslag av att bara tänka på.
/DS
 
Styra vad andra skriver - vad får du det ifrån ? Nu är inte jag ensam om att tycka som jag tycker. Jag tror du fått hela mitt och andras önskemål om bakfoten, eller så känner du dig träffad, trots att jag inte pekar ut någon speciell person.

PS! glöm inte att använda kameran aktivt.

Du vill ju inte att folk ska skriva om andra kameror, eller "chatta", utan bara skriva om det du vill läsa ...

Men det här är väl inte den enda tråden i världen, passar den inte så sök info på andra ställen. Eller ställ en konkret fråga om vad du vill veta så får du säkert flera svar, sitt inte bara och vänta på att just det du vill diskutera ska serveras i just den här tråden. ;-)

Om du försökte träffa mig så var det förgäves, skottet halkade av. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
När man blandar in andra kamermärken, så skapar det mer förvirring än ger klarhet...
Måste säga att det var något av det mest inskränkta jag har sett på ganska länge. Det är ju som att tycka att alla nya Volvobilar är fantastiska, för vi jämför alltid mot en PV 444, utan att ta hänsyn till hur konkurrenterna ligger till.

För den som har en Mark III är den jämförelsen intressant. Så även för den som funderar på om han ska köpa en ny Mark IV eller nöja sig med en begagnad Mark III. För övriga är förstås jämförelsen med andra nya, relevanta kameror intressant. D3s, 7D, D300s, A900 osv. är ju också kapabla kameror, i olika prislägen. Är olika kamerors egenskaper värda sitt pris?
 
Jo, det är ju just det AKTIVA användandet som kräver att man jämför. Det som du förespråkar är ett PASSIVT användande där man bara acceptarar allt som det är, och rapporterar därefter. /DS

Med eller utan allergiska utslag förtjänar detta inlägg att upprepas.

Jo, det är ju just det AKTIVA användandet som kräver att man jämför. Det som du förespråkar är ett PASSIVT användande där man bara acceptarar allt som det är, och rapporterar därefter. /DS

Vilket härmed är gjort
 
Ligger själv just nu ute i öknen i Afganistan med mina markIVor. Har lite tid att döda så tänkte jag ta en titt på forumet här :) Och ge en en liten review över hur markIV ter sej i sitt riktiga element.

Där 1D serien kommmer på riktigt till behov då vi bortser från prylbögeriet och mojoeffekten, så finns det inga alternativ. Vi kan inte diskutera 7d 5d etc. på samma dag. Klarar du dej med en 7d eller femma, så behöver du absolut ingen markIV, spara pengarna istället. ettan är en arbethäst för extrema förhålladen och behov för hög bildhastighet.

De enda huset som kan läggas i jämförelse är nikons d3s. Här är det ju närmast mera smaksak.

Jag är speciellt nöjd med AFsen som känns bombsäker. Kan bränna av från höftet i farten och får säkrare resultat i snitt än någonsin tidigare. Och inte att glömma isotalen. Nu upplever jag att autoiso för första gången är användbar. Användbar såtillvida att man inte behöver lägga snäva gränsvärden för den utan kan köra med stor gaffel och få användbart material.

Själv upplevde jag markIIIan som en smått onödig uppdatering till markIIN. markIVan är däremot en rellevant uppdatering till markIIIan eftersom den representerar en ny helt ny generation i dslr.

HDvideon är ett kungligt tillägg och fungerar smärtfritt iom snabbaktivering från FEL.

UDMA6 ger bara en liten extra buffer, hade önskat mej en betydligt större buffer på RAW, men förstår problematiken med 16mp.

cropsensorn är kunglig. Vidvinkeln lider inte, marginalen är såpas liten, men telet vinner man tydligt på. Här anser jag att canon dragit ett längre strå över nikon. 1d serien är primärt ett hus designat för fotojournalister och sportfotografer, vilket canon har tagit i beaktande.

vitbalansen är jag väldigt imponerad av. fungerar kolockrent i rellativt extrema ljusförhållanden. Vilket i sej inte är av så stort värde för mej eftersom jag plåtar enbart RAW.

Inbyggd wifi och större buffer skulle vara ett stort plus. Utöver det fyller markIVan mina förväntningar.
 
Folk vill läsa mer om de eventuella förbättringar som tillkommit. .

Så vi i denna tråd är inte "folk" enligt din mening då majoriteten av inläggen inte tycks hamna i den avdelning där folk finns......

För mig så är det rätt tydligt vad majoriteten vill diskutera.....

och jag uppskattar faktiskt mer dessa inlägg än att någon berättar om hur bra AF är eller vad det nu kan vara. Påståendet måste kvantifieras för att kunna jämföras om du frågar mig och då är en jämförelse oundviklig. Om objektet som jämförs sedan är en Skoda, Nikon eller en Canon är av mindre intresse så länge som jag kan härleda till dess egenskaper
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.