Annons

Canon EOS 1D MkIV

Bengt: Jag tycker varken det är "rätt logiskt" eller på något sätt "perfekt format".

Vinjetering är inget stort problem att fixa.

Vad gäller kantskärpan, säg att det skiljer 3 godtyckliga enheter upplösning mellan mitten och kanten på full format. Och mha 1,26 crop skiljer det bara 2 enheter men dessa skillnader kommer att betraktas på närmare håll vilket upplevas klart mer än 2 enheter. Alltså en lite jämnare bildkvalité SETT över hela bilden men inte säkert det heller. Detta på bekostnad av ÖVERLAG SÄMRE skärpa, tom mycket möjligt sämre kantupplösning relativt betraktningsavståndet. Om ett objektivs skärpa linjärt avtar mot kanterna medför det att kantskärpan är exakt lika mellan alla format.
Edit: Fixade till två stora fel.
 
Magnus Fröderberg beskrev att mk4 inte kunde fokusera lika bra i låga ljussituationer som D3s, i fredags gjorde jag ett jobb på Tangopalatset och svor lite över att min 5dmk2 hade svårigheter med att sätta AF i den mörka lokalen och tillsammans med 35/1,4, nu kan jag läsa på http://jgphotography.ca/blog/canon-1d-mark-iv-review att hans 5dmk2 sätter AF bättre än nya 1dmk4 i lågljussituationer. I-R säger att gamla 50d AF klarar lågljussituationer bättre än nya 7d .
Det verkar därmed som om AF känsligheten har minskat i de nya kamerorna vad det gäller att kunna fokusera i lägre Candellavärde.
Något märkligt med tanke på att min gamla D2x sätter AF i situationer där mina Canon 5dmk2 kasar omkring.
 
Det är jättetrevligt med teknik, MEN ! 100 av 106 sidor handlar om Canon VS Nikon VS brus i denna tråden, och en herrans massa till synes onödigt teknik-mumbo-jumbo. Det skrämmer bort de flesta som VILL läsa om själva kameran. Är det någon av er som fotograferar och använder kameran ?!?!

Förslag - starta en ny tråd om Canon VS Nikon, så att man kan läsa om SJÄLVA 1D MkIV här.

Tack!
 
Menar du att du läst en 150 sidors tråd utan att gilla vad du läser?

Om tråden dessutom inte faller dig i smaken så är det helt fritt att skapa dig en tråd i rätt ämne.

Ledsen men jag tror att det är helt omöjligt att hålla konkurrensen utanför. Vad skall då tråden handla om? Hur en knapp är konstruerad? Bildkvaliteten är bra eller bättre.....än vaddå? Testbilder finns det massor av på nätet...

Jag är väligt intresserad av trådar som denna där man tar upp olika konkurrenter. Det är faktiskt inte bara D3 som 1D4 jämför med. Även 2:an och 3:an har varit uppe....
 
Får man inte göra kokreta jämförelser så blir det väldigt subjektivt... kanske mer såna där sköna inlägg av typen man kan se i rescensionsdatabasen här: "Jag har just fått hem min kamera, har inte hunnit ta några bilder än, men jag är jättenöjd, en riktig kanonkamera. Betyg: 5". ;-)
 
Menar du att du läst en 150 sidors tråd utan att gilla vad du läser?

Om tråden dessutom inte faller dig i smaken så är det helt fritt att skapa dig en tråd i rätt ämne.

Ledsen men jag tror att det är helt omöjligt att hålla konkurrensen utanför. Vad skall då tråden handla om? Hur en knapp är konstruerad? Bildkvaliteten är bra eller bättre.....än vaddå? Testbilder finns det massor av på nätet...

Jag är väligt intresserad av trådar som denna där man tar upp olika konkurrenter. Det är faktiskt inte bara D3 som 1D4 jämför med. Även 2:an och 3:an har varit uppe....

Ja, jag läser ganska mycket. Jag har inte 5000 inlägg, genom att "chatta" i en tråd.
Denna tråden har ju spårat ut sedan länge - det är ju frågan om teknik-fjanteri på hösta nivå. Ett flerat mer än mig i tråden har önskat att man "fokuserar" på själva kameran.
 
Ja, jag läser ganska mycket. Jag har inte 5000 inlägg, genom att "chatta" i en tråd.
Denna tråden har ju spårat ut sedan länge - det är ju frågan om teknik-fjanteri på hösta nivå. Ett flerat mer än mig i tråden har önskat att man "fokuserar" på själva kameran.

Omar m fl har ju kommit med egna fältrapporter så nog samsas "teknikfjanteri" med bokstavligt "fokus" på 1DMkIV. Ska vi jämföra 1DMkIV med 1DMkIV hade det räckt med ett inlägg:)

Det s k teknikfjanteriet betyder, enligt min åsikt, mycket. Så motfrågan blir: Vad tusan ska vi väga 1DMkIV mot istället?

Tråden är lika mycket Canon vs Canon som Canon vs Nikon/andra märken.

De specar fabrikanten uppger måste ju i rimlighetens namn granskas och diskuteras.

Vidare har det diskuterats lämplig rawkonverterare som pressar bästa resultat ur 1DMkIV. Är det "teknikfjanteri" ?

Så, välkommen med ett specificerat inlägg vad exakt du vill läsa om kameran istället för att sätta mumbojumbostämpel på de som försöker bidra med exempel och delge forumdeltagarna olika aspekter på 1DMkIV:s prestanda.
 
...
Förslag - starta en ny tråd om Canon VS Nikon, så att man kan läsa om SJÄLVA 1D MkIV här.
...

Eftersom den här tråden finns redan med alla inlägg du inte gillar så är kanske ett bättre alternativ att du själv skapar en egen tråd där du försöker bestämma vad andra får prata om. Lycka till. :)
 
Jag tycker att det är dåligt att kameran inte har några bra spel i sig när det både finns bra skärm och joystick.
 
Fast man har ju ofta mobilen med sig, man kan spela på den i pauserna. :)

Om jag fick beställa en funktion som jag tycker saknas på 1D III/IV så är det att enkelt spara och ladda alla kamerainställningar. Det finns ju på prosumer-modellerna, det vore toppen att t.ex. snabbt kunna växla mellan ett M- eller Av-läge för frysta bilder och ett Tv-läge för panorering av sportbilder. Man kan spara och hämta till minneskortet men det tar alldeles för många knapptryck, speciellt om man som jag har inställningarna på SD-kortet.
 
Om jag fick beställa en funktion som jag tycker saknas på 1D III/IV så är det att enkelt spara och ladda alla kamerainställningar. Det finns ju på prosumer-modellerna, det vore toppen att t.ex. snabbt kunna växla mellan ett M- eller Av-läge för frysta bilder och ett Tv-läge för panorering av sportbilder. Man kan spara och hämta till minneskortet men det tar alldeles för många knapptryck, speciellt om man som jag har inställningarna på SD-kortet.

Det närmaste du kommer är att du kan spara tre olika uppsättningar av CF-funktioner. Det räcker ju rätt långt om man ska skifta mellan sportfoto och stativfoto
 
Fast då sparar man väl inte programläge, ISO, slutare m.m. ?

Nej, men det är inte lika pilligt att ändra som spegeluppfällning och antal fokuspunkter mm.

Jag håller dock med dig. Helt färdiga lägen för olika fototyper vore najs.

De gjorde en del ändringar i logik och kamerahus mellan Mark II och Mark III. Får hoppas det är dags med större ändringar i Mark V. Bara 2,5-3 år tills dess... ;)
 
...
Om jag fick beställa en funktion som jag tycker saknas på 1D III/IV så är det att enkelt spara och ladda alla kamerainställningar. Det finns ju på prosumer-modellerna, det vore toppen att t.ex. snabbt kunna växla mellan ett M- eller Av-läge för frysta bilder och ett Tv-läge för panorering av sportbilder. Man kan spara och hämta till minneskortet men det tar alldeles för många knapptryck, speciellt om man som jag har inställningarna på SD-kortet.

Håller med! Jag tog upp frågan i Mark III-tråden, men det verkade inte som någon annan såg hur användbart det skulle vara med två olika förinställda lägen. Nu löser jag det med M-läge och snabba skiften i exponeringstid när jag vill växla mellan matchbilder och bilder på (mörk) publik. Varför inte ett par C-lägen?
 
Jag vill kunna låsa tid och bländare men ändå kunna ändra fokuspunkt genom att ha strömvredet i mellanläget. Nu går det att programmera det läget så att det nästan låser allt.
Enligt mina kontakter på Canon var det kanske möjligt att införa detta alternativ.

Canon lär samla in synpunkter på OS. Alla ackrediterade fotografer får låna en Mark IV med 70-200/2,8L IS II. Sen får de väl låna övriga gluggar i mån av tillgång.

1D Mark II N var resultatet av en sådan utvärdering. Men det de kan ändra direkt i Mark IV lär de slänga in. Canon har ju inte slutat komma med nya funktioner i firmware till 5D Mark II.
 
Ja det vore en bra finess, jag har också allt låst så att inte exponeringsinställningarna ändras av att kameran slår mot höften. Bortsett från fokuspunkt kunde dom också gärna få "låsa upp" när man kikar på en bild, har för mig att det fungerar så på Mark II, så man kan bläddra och ta bort bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.