Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Lite trist av snubben på dpreview att bara översätta dom textavsnitt som passar hans agenda. Det vore snyggare att sno hela artikeln om han nu ska återpublicera den, men då blir det förstås inte riktigt lika livlig debatt. :)
 
Tycker du verkar lägga alldeles för mycket vikt på en rubrik.
Vad är du ute efter egentligen?
 
Jag är ute efter och detta är min högst egen personliga uppfattning att det dras för tidiga slutsatser och att exv K&B och Magnus blogg inte uppdateras efterhand det kommer in nya fynd. Trodde det framgick klart och tydligt.
 
Jag trodde slutsatsen redan var dragen - Nikon D3s är bäst i alla avseenden. Så då behöver du väl inte läsa några fler bloggar. ;)
 
Jag är ute efter och detta är min högst egen personliga uppfattning att det dras för tidiga slutsatser och att exv K&B och Magnus blogg inte uppdateras efterhand det kommer in nya fynd. Trodde det framgick klart och tydligt.

Dras för tidiga slutsatser angående vad...? du får gärna förklara närmare.


//Photographer
 
Jag ingnorerar din uppenbart raljanta ton och svarar på sakfrågan.

Testbloggens syfte är att ge intressanta inblickar i testet.

Raljant?
Du har ett antal gånger exv med 50d ,7d skapat rubriker, den senaste är att 7d i princip klarar det d3 klarar vad det gäller AF i din blogg, eller har jag missförstått både rubrik och text?
När vi sedan kommer in på 7d och 1dmk4 så talar Du om upplevada nackdelar med 7d i jämförelse med 1dmk4. Dessa torde väl vara detsamma i en jämförelse med D3.
 
Ge dig nu Mikael! Fröderberg skrev om sina första intryck i sin blogg. Varför ska ha ändra sina första intryck i efterhand? Historieförfalskning tycker jag inte är något man ska syssla med.

Vill man ha mer detaljer om kamerorna så får man läsa vidare i bloggen eller i K&Bs tester, där Fröderberg brukar ta lite mer tid på sig och vara noggrannare.

Ett första intryck är ett första intryck och ingen djup analys.
 
Eller, skulle jag säga. 7D må ha dubbla processorer liksom 1D Mark IV, men kameran har ett svagare batteri och då får man hålla nere farten på processorerna för att spara ström.

Jag var faktiskt förvånad hur mycket 7D tappade i hastighet. Jag testade den vid två allsvenska fotbollsmatcher. Mark IV klarar att hålla hastigheten på ett helt annat sätt.

7D har också lite andra egenheter för sig. Om du har låst autofokusen sjuner ändå bildfrekvensen om du riktar AF-punkten mot en mörk yta. Jag gissar att den hela tiden försöker bekräfta exponeringen trots att AF är låst och att detta kan slöa ner.

På det hela taget är dock 7D en mycket bra kamera som hintar en del om framtiden för Canon.

Om vi då skall återgå till 1dmk4 och 7d, att inte dessa nackdelar med 7d AF har framförts tidigare , jag har i varje fall inte kunnat läsa mig till att 7d tappar hastighet, en parameter för ett antal fotointresserade.
 
Om vi då skall återgå till 1dmk4 och 7d, att inte dessa nackdelar med 7d AF har framförts tidigare , jag har i varje fall inte kunnat läsa mig till att 7d tappar hastighet, en parameter för ett antal fotointresserade.

Alla kameror tappar hastighet även min Mk4, det är bara frågan hur mycket :)
 
Ber att få tacka för diskussionen, men nu ska jag åka och hämta paketet så jag kan testa själv. ;-)
 
Håller tummarna!

Härligt Anders och hoppas att du finner mk4 vara det du förväntar dig. Men är inte det minsta orolig för den saken skull.

//R
 
Är inbjuden att fota två innebandymatcher i helgen, kan inte önska en bättre test.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.