Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Så här ser en 5D2 bil uppskalad till samma avbildningsskala som 1.3 crop ger på 1D kamerorna. (den är tagen med 95mm som 1D bilderna) dvs så bilderna ser ut vid fågelfoto då man ALLTID har för lite bränvid.

5D2 motsvarade 1.3 crop (fågelfoto)
5D2 med tillräckligt långt objektiv
 

Bilagor

  • 5D2_6400C.jpg
    5D2_6400C.jpg
    85.4 KB · Visningar: 272
  • 5D2_6400.jpg
    5D2_6400.jpg
    72.5 KB · Visningar: 270
Senast ändrad:
Det här handlar inte om "verkligheten", det handlar om en kontrollerad test av en specifik egenskap där man vill hålla så många andra variabler som möjligt utanför testen.

Undrar vilka som fått en tankevurpa egentligen? ;-)
 
Det här handlar inte om "verkligheten", det handlar om en kontrollerad test av en specifik egenskap där man vill hålla så många andra variabler som möjligt utanför testen.

Undrar vilka som fått en tankevurpa egentligen? ;-)

Jag förstår dig helt, tekniskt sett. Du ska jämföra kamerahusen och inte kamerasystemen.

Tyvärr är det kamerasystemen som används ;-)
 
Ja men det är ju som jag skrev tidigare inte så svartvitt heller, det finns samma objektiv (Tokina, Tamron, Sigma, Leica) för båda systemen och många som använder Nikonoptik på Canon. Så så väldigt verklighetfrämmande är inte testen ens om man vill jämföra system.

Men det är väl inget som hindrar någon att testa på ett annat sätt om någon föredrar det. ;-)
 
Jag tycker det är lite av en tankevurpa;-)
//Photographer

Jag kallar det reverserad hjärncellskrock:) Alltså, jag tycker tvärtom! Hur många av komponenterna i en Canonkamera tror ni kommer från tredjepartstillverkare? Komponenter som också sitter i flera andra kameramärken.

I Canons kompakter sitter det i många fall sensorer från Sony. Och lcd-skärmarna på dslr är också i många fall Sony. På såväl Nikon, Canon och Pentax.

Vi må leva på samma klot, men ändå i skilda världar. Jag tycker Joakim har så in i h-e rätt.

Men nog om detta nu. Vi får väl bara respektera varandras åsikter och låta tråden rulla på.
 
Ja men det är ju som jag skrev tidigare inte så svartvitt heller, det finns samma objektiv (Tokina, Tamron, Sigma, Leica) för båda systemen och många som använder Nikonoptik på Canon. Så så väldigt verklighetfrämmande är inte testen ens om man vill jämföra system.

Ja men i ärlighetens namn, hur många tror du inte använder L-gluggar på just en 1D4, det är garanterat 99% L-gluggar på det huset :)

Men självklart så förstår jag de som använder andra och i många fall bättre objektiv på andra canonhus.

Men som den tekniker jag är så finns självklart nyfikenheten på en så "ren" jämförelse av husen som går!
 
Iso 25600 1D4 uppskalad till 5D2 storlek. Självklart RAW via PS och Cameraraw. Allt på 0.

1D4
5D2
 

Bilagor

  • 1D4_25600.jpg
    1D4_25600.jpg
    73.6 KB · Visningar: 265
  • 5D2_25600.jpg
    5D2_25600.jpg
    90.2 KB · Visningar: 264
Senast ändrad:
Jag kallar det reverserad hjärncellskrock:) Alltså, jag tycker tvärtom! Hur många av komponenterna i en Canonkamera tror ni kommer från tredjepartstillverkare? Komponenter som också sitter i flera andra kameramärken.

I Canons kompakter sitter det i många fall sensorer från Sony. Och lcd-skärmarna på dslr är också i många fall Sony. På såväl Nikon, Canon och Pentax.

Vi må leva på samma klot, men ändå i skilda världar. Jag tycker Joakim har så in i h-e rätt.

Men nog om detta nu. Vi får väl bara respektera varandras åsikter och låta tråden rulla på.

Måhända kommer ingående komponenter från tredjeparststillverkare MEN lik förbannat så är ändå ett Nikon system ett Nikon system och ett Canon system ett Canon system hur vi än vänder och vrider på det ;-)

Men visst kan vi med stort intresse se hur ett Nikon hus fungerar med ett Canon objektiv ;-) ska jag vara ärlig så tror jag inte att just valet av objektiv spelar så "stor kvitta" ;-)

//Photographer
 
Nu finns det ny version av 1D4 filer där skärpan ligger rätt.

FAKTA 5D2 är bäst när det gäller iso och upplösning.

Detta är RAW bilder via PS med all skärpning mm på 0
Iso 6400
5D2
1D4
1D3


ganska kul att du skriver detta, jag har redan sett det, därför min egen jämförelse mellan d3s och 5dmk2 där 5dmk2 hänger med bra till ca 6400iso.
sedan blir resultet helt olika om jag använder camera raw och då är kombinationen camera raw och 5dmk2 ingen bra kombination medan d3s och camera raw ger bra resultat upp till 25000iso där jag slutade jämförelsen.

Men 5dmk2 med DPP ger inte dåliga resultat och i jämförelse med d3s och camera raws interpolering (jag har alltså inte använt nikons egen rawkonverter tillsammans med d3s så som jag har gjort med 5dmk2 och 1dmk4)
DPP tillsammans med 5dmk2 och efter en hel del pulande och med en viss uppskärpning ger klart bättre resultat än vad camera raw gör och även i jämförelse med d3s + camera raw som är klart bäst ser nu resultet bra mycket bättre ut.
Vad jag förstår efter samtal med Joakim så gör den interna jpgrenderingen i kameran 1dmk4 ett bra jobb.Bättre resultat än vad man kan får tillsammans med exv Camera raw

Camera raw lirar alltså inte riktigt bra tillsammans med 5dmk2, 1dmk4 efter ca 6400iso.
Men d3s ses inte dessa skilnader och resultet blir bra ovan 6400iso, vad Nikons egen rawkonverter skulle tillföra har jag inte testat.
 
Senast ändrad:
ganska kul att du skriver detta, jag har redan sett det, därför min egen jämförelse mellan d3s och 5dmk2 där 5dmk2 hänger med bra till ca 6400iso.
MEN 1D4 gör väll inte anspråk på att vara Canons mest upplösta kamera, den ska vara snabb och där piskar den alla andra Canonmodeller med råge :) Sedan är det roligt att den nafsar 5D2 i baken på upplösning med sin 1.3crop och 16mp.
 
MEN 1D4 gör väll inte anspråk på att vara Canons mest upplösta kamera, den ska vara snabb och där piskar den alla andra Canonmodeller med råge :) Sedan är det roligt att den nafsar 5D2 i baken på upplösning med sin 1.3crop och 16mp.

Men hur kul är det att MKIV naffsar 5DMkII i baken vad beträffar upplösning ?

Sen undrar jag vad som är så snabbt på MKIV ?

Det som är av största intresse är bruset vid höga iso och där har du i ett tidigare inlägg talat om hur förvånad du blev över att MKIV var så brusig.

//Photographer
 
Men hur kul är det att MKIV naffsar 5DMkII i baken vad beträffar upplösning ?

Sen undrar jag vad som är så snabbt på MKIV ?

Det som är av största intresse är bruset vid höga iso och där har du i ett tidigare inlägg talat om hur förvånad du blev över att MKIV var så brusig.

//Photographer

1, 1D4 levererar klart fler bilder med följande fokus en 1D3!

2, Ja, jag var förvånad hur brusig en rå raw bild var, men jag sa även att jped ur 1D4 var kanon för att vara en Canon ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.