Det är inte enligt min mening inte ett dugg intressant eftersom varken du eller jag vet någonting om de parametrar kamerorna är inställda på ej heller någonting om hur fotografen arbetar, vi vet heller ingenting om efterarbete , skärpning inför web etc.
Även om monsieur Risedal är lite brysk i detta inlägg anser jag att han har ett par viktiga poänger här. För att inte säga grundläggande rentav.
Utan att veta arbetssätt, parametrar, efterbearbetning mm, eller om fotografen var sjuk, full, glad, ledsen, kåt eller stressad kan det bli nästan som när någon säger: "Den eller den kameran tar si eller så bra/dåliga bilder".
Efter att ha jobbat tillsammans många år med andra fotografer på blaskan konstaterade jag hur olika vi arbetade. Den skickligaste av oss och jag blev kommenderade att dubbelbevaka en viktig hockeymatch. Detta hände på den analoga tiden när AF inte fanns i prokamerorna.
Vi soppade våra negativ och la upp dem på ljusbordet. Sen blev det utryckning p g a brand. Kollegan tog det och jag fick välja och kopiera bilderna under tiden. Kollegan hade manuellt prickat 34 av 36 bilder skarpa manuellt. Jag hade 10-12 på en rulle hyfsat skarpa.
Han hade flera år längre i yrket än jag så det var inte konstigt, men hans träffprocent var kuslig.
Det här kan vi faktiskt jämföra med AF. Det fordras vana att hantera AF. Därför säger inte antalet skarpa bilder mer om kameran än att just en aktuell fotograf lyckats pricka in si eller så hög procent med den kameran. Vi vet inte om han förfokuserar, eller vilken prioritet han gett AF i CFn plus en massa andra knep.
Efterbearbetning är ju att jämföra med analog framkallning o kopiering. Viken soppa används? Användes 2:ans eller 3:ans kopieringspapper. Låg fotografen ½ EV över eller under, efterbylystes eller skuggades den eller den delen av motivet.
På en tidning måste det gå undan så varje individ har sina rutiner som passar just den individen, men som skulle få en annan individ att gråta även om slutresultaten blir bra för båda.
Så den enda slutsats vi kan dra och se är att i en fotografs hand kan kameran prestera de bilder vi ser. Men vi kan inte med säkerhet säga eller tro att vi kommer att få lika bra/mediokra/dåliga bilder.
Däremot om man känner till sina egna förutsättningar som exempelvis sportfotograf, museifotograf, porträttfotograf, porrfotograf eller vad man nu mest sysslar med så säger rena raka fakta vid mer kritiska tester mer om vad "jag som individ" kan prestera med den eller den kameran. Därför är brustester med allt lika viktiga. Därför är AF-tester som går att upprepa mekaniskt (typ rörliga objekt som rör sig likadant (irrationellt eller inte, bara det är likadant) från test till test.
En löpare som springer mot kameran kan göra EN sådan löpning, men aldrig upprepa den exakt och sker det utomhus kan kontrasten ändras under testet vilket påverkar AF. Ett startfält med racerbilar kan göra EN start, men aldrig göra en exakt likadan start igen.
Därför är statiska tester viktiga. Men de ska självklart kombineras med fälttester. Annars blir det ingen balans i "Kraften"
May the force be with you//L