Men jag vill inte ha en fullformatare och vad jag kan förstå av en enkät Canon gjort, långt ifrån alla deras kunder.
För mig som fotar fågel och vill ha all tele som går, innebär fullformat att jag:
A) har för få pixlar när jag beskär bilden om vi talar om typ 12 Mpixel
B) jag för ännu mer pengar inhandlat en 1Ds Mk IV och får bra bilder när jag beskär. Men måste lägga ut en massa pengar i onödan på kameran samt har en massa pixlar som tar plats och gör processerna långsammare. Allt från hur många bilder per sekund kameran tar till efterbehandling och lagring.
En kombination, modell inbyggd crop i kameran, kan kanske vara en lösning, men problemet med en 25-30Mpixel kamera som 1Ds Mk IV är fortfarande priset, det finns en smärtgräns och 55.000:- är helt klart inne på rött, vad kommer då fullformataren kosta...
Att jämföra Nikon 3Ds med 1D Mk IV skulle för mig innebära att använda en fullformatare med bättre ISO-prestanda, men med 7,5 megapixel som det blir när man beskär för APS-H. Jag föredrar lite sämre ISO-egenskaper men dubbelt så många pixlar. (Även om jag skulle föredra färre på Mk IV)