Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Jag sa bara att M med Auto-ISO inte är perfekt ;-)

Men exponeringskompensation kanske kan läggas till i en firmwareuppdatering
 
Det är en balansgång mellan olika modeller, till att börja med har 7D sämre bildkvalité, färre bilder per sekund och mindre buffert. Sen måste jag säga att har man en gång börjat använda en 1D och upplevt hur den är byggd med inbyggt vertikalgrepp mm och alla dess övriga funktioner, är det svårt att byta ner sig.

Jag hoppas ha en Mk IV i mina händer innan årsskiftet, har köplats två.

Frågan är hur stor skillnaden faktiskt är i bildkvalitet på ISO 100-1600.

Skillnaden mellan 8 bps och 10 bps torde vara minimal i praktiken.

Bufferten är därmot säkert av betydelse i praktiken.

En telekonverter 1.4x kompenserar ju väl skillnaden i räckvidd.
 
1.4x är ändå rätt så snäll vad gäller bildkvalitet, men visst kostar det lite.
 
I kväll tänkte jag fota inomhusfotboll i en av dom mörkare hallarna härikring... uj vad fint det hade varit om Mark IV:an hunnit hit.
 
Du får väl köra statiska fokustester på foten...
Krya på dej!

Haha precis. Får göra sånt som FS-folk gör mest, titta på histogram och brusnivåer istället för att faktiskt använda prylarna ;)

Första testbilderna ser lovande ut. 12800 verkar väl motsvara ungefär 3200 på min mkIII, såhär enligt den första grova uppskattningen.
Så extremt sugen på att dra ut och fota nu, men det kommer dröja ett par månader...
 
Haha precis. Får göra sånt som FS-folk gör mest, titta på histogram och brusnivåer istället för att faktiskt använda prylarna ;)

Första testbilderna ser lovande ut. 12800 verkar väl motsvara ungefär 3200 på min mkIII, såhär enligt den första grova uppskattningen.
Så extremt sugen på att dra ut och fota nu, men det kommer dröja ett par månader...

Var köpte du den? Ringde Cyberphoto i dag på förmiddagen, men de visste inget om leveranstider.
 
Molanders. Ypperlig service och inga anmärkningar på leveranstiderna heller ;)

Ringde Cyberphoto igen, enligt dem kom det bara in ett fåtal kameror till Canon Svenska AB och de verkar ha gått till fysiska butiker.

De har ingen mer information om nästa leverans, så vi som inte fått lär få vänta till nästa år :eek:(

Låt oss hoppas att Magnus påstående om att Canon förväntar sig ordentliga volymer inom kort stämmer.

Får trösta mig med Canons almanacka för 2010 som precis damp ner i brevlådan...
 
Ringde Cyberphoto igen, enligt dem kom det bara in ett fåtal kameror till Canon Svenska AB och de verkar ha gått till fysiska butiker.

De har ingen mer information om nästa leverans, så vi som inte fått lär få vänta till nästa år :eek:(

Låt oss hoppas att Magnus påstående om att Canon förväntar sig ordentliga volymer inom kort stämmer.

Får trösta mig med Canons almanacka för 2010 som precis damp ner i brevlådan...

Mattssons foto i lund har kameran
 
Grattis! Det värsta är att dom haft dom sedan den 23 :-(

Tack för tipset Pontus! Du räddar min gumma som nu slipper en odräglig karslok fram till någon gång nästa år ;o) (Låt oss hoppas att Säter eller Beckis inte hägrar framöver bara...)

55.000:- hos Molanders, tror alla har samma pris just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.