Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Jag förväntar mig faktiskt att den är *mycket* bättre än min citron till Mark III:a. Det behövs inte så mycket för det. :)
 
Vad är felet på din 1D3 då? Från mina 1D3 kommer det bilder, ibland är det till och med skärpa på dom ;-)

Javisst, ibland blir mina bilder skarpa också. Det lite för långt mellan gångerna bara. En hel del är mitt fel, men långt ifrån allt. :)

Canon service menar att kameran är OK men vad jag vet testar dom aldrig AI Servo. Dessutom fokuserar den olika i porträtt och landskap, men det testar dom heller inte.

Men den kommer att bli en bra ersättare för min Mark II som fjärrstyrd, manuellt fokuserad.
 
Jag förstår inte riktigt dem som tycker att 7D inte går att använda på högre ISO än typ 1600? Jag använder upp till 6400 utan att skämmas för det men nu är jag som du Pontus och kör nästan alltid i JPG när jag fotar sport, blir endast råfiler när behovet finns.

Att mk4 presterar bättre än mk3 på en hel drös med punkter utgår jag ifrån, annars så skall Canon skämmas rejält med tanke då också på det kraftiga pristillägget de gjort. Men om de nu enligt mitt tycke klarat av att göra 7D bättre på vissa punkter jämfört med min mk3 så vore det mycket märkligt om inte mk4 skulle kunna vara det också. Att jag sedan fortfarande är en nöjd ägare med min mk3 som sällan sviker mig är ju bara gott.

Så jag kommer till att fundera rejält och låta mk4 få tuffa tester bland yrkesfotografer ute i verkligheten innan jag tar ett beslut om jag skall införskaffa mig en sådan. Annars så är jag salig tills mk5? kommer med det jag har idag.

Ha en riktig god fortsättning och vi hoppas på att 2010 blir ett riktigt gott nytt (canon)år! Hepp!

//R
 
Och hur är det med parametern som aldrig finns i databladen; sätter Mk IV skärpan rätt på de exemplar ni fått, eller lider den av samma problem som vissa exemplar har i tråden om 7D?
 
Det verkar som om det finns en sådan skillnad mellan 1D III och 1D II också. Jag får ratta in en aning högre ISO på min 1D III för att få samma bländare/tid. Jag har inte kollat vilken av dom som verkar mer rätt än den andra.
 
Det verkar som om det finns en sådan skillnad mellan 1D III och 1D II också. Jag får ratta in en aning högre ISO på min 1D III för att få samma bländare/tid. Jag har inte kollat vilken av dom som verkar mer rätt än den andra.

Det stämmer, det skiljer inte 1 steg, det är max 2/3 steg som skiljer i maxiso mellan 1D2 och 1D3.
 
ser fram emot fler bilder

Fick mitt köpta butiksexemplar dagen före julafton från Scandinavian Photo - beställde tidigt och var tvåa i kön, men jag hann inte byta huset mot det förhandsemplar jag fick låna när jag plåtade ormvråken från gömslet utanför huset i går på julaftonsdagen. Men det ska bli spännande att ha två hus parallellt i morgon - bara hoppas att vi får litet ny snö här i Skåne. Med fisk som åtel kommer ormvråkarna helst när det är snö, med barmark hittar de rester på andra håll lättare. 70-200/2,8 resp. 300/2,8 är lagom på det korta avstånd de kommer. Med förhandsexemplaret har jag bara kunnat köra jpg tidigare. Eftersom spegelglaset av polisförhörsrumstyp stjäl litet ljus var det skönt att kunna dra upp till ISO 5000 resp. 6400 när det blev litet action, det saknade jag förra vintern.
 
Ja hoppas du får snö då, det är roligare på alla sätt med lite minus istället för lite plus och regn som det är här just nu ...
 
Jag hade ju 5 D Mark II förra vintern, den klarade ju ISO 5000 och även 6400 men den är ju långsam när det blir action, nya 1 D MkIV smattrar ju iväg en otrolig massa bilder, och just när det händer saker under en halv sekund räddar det ju den där enstaka bättre bilden, som inte kommer med när det handlar om 4 bilder i sekunden. Kommer inte ihåg hur många bilder Mark III tog per sekund, men MkIV smattrar ju iväg som en riktig värsting precis när man behöver det. Sen får man fundera litet på inställningarna av autofokusens snabbhet m.m. Olika situationer kräver olika inställningar. Blir det fight vill man ju använda Servo-fokus.
 
Kommer inte ihåg hur många bilder Mark III tog per sekund, men MkIV smattrar ju iväg som en riktig värsting precis när man behöver det.

Mark III har precis som Mark IV 10 bilder/s som max. Men av dagens korta testfotografering att döma så klarar Mark IV bättre att hålla uppe hastigheten vid följande autofokus.
 
Jag hade ju 5 D Mark II förra vintern, den klarade ju ISO 5000 och även 6400 men den är ju långsam när det blir action, nya 1 D MkIV smattrar ju iväg en otrolig massa bilder, och just när det händer saker under en halv sekund räddar det ju den där enstaka bättre bilden, som inte kommer med när det handlar om 4 bilder i sekunden. Kommer inte ihåg hur många bilder Mark III tog per sekund, men MkIV smattrar ju iväg som en riktig värsting precis när man behöver det. Sen får man fundera litet på inställningarna av autofokusens snabbhet m.m. Olika situationer kräver olika inställningar. Blir det fight vill man ju använda Servo-fokus.
Jag fick den uppfattningen att 1D4 tar fler bilder en 1D3, dvs AFen tänker mindre, men båda ska ju ta 10b/s. Men en sak man inte ska förakta är att den sparar ner helt grymt på minneskortet. Detta förutsätter nya snabba kort.
 
Förbättringen i de senaste Canon-kamerorna har väl i största del varit angående AF-funktionen - vad det gäller ISO så är de fortfarande en bit ifrån att "komma ikapp". D3s och 1D4 ligger ganska lika i absolut exponering, däremot så sätter D3s sin "normalexponering" ett tredjedelssteg längre "ner" i raw-filen - därav skillnaden i exponeringstider. Nikonkameran lämnar en extra tredjedel i utrymme upp mot högdagrarna innan dom blockar i raw-filen.

Den största skillnaden jag sett ligger precis som alla de senaste Canon-kamerorna i blått. Detta angående färgbruset i Canonkameror då - det har en tendens att vara ganska starkt växlande röd-grönt. Prova att ta en hög-ISO bild med en 7D/1D4 på något som är dominerande blått. Det kommer bli ganska svart... Det finns helt enkelt inget blått kvar i raw-filen när man kommer upp mot de högsta ISO-talen - en bieffekt av de ganska höga pixeldensiteterna på sensorn.

I vilket fall som helst så är 1D4 ett bra kliv framåt vad det gäller bildkvalitet i "samma" förutsättningar (ISO12800, F/4, 1/100s) jmf trean, och i slutändan är det väl detta som är det viktigaste. Om nu bara AF-funktionen presterar vad den ska så har Canon nog ytterligare en kamera i raden av stapelvaror i proffs-segmentet som de producerat. Och detta var väl precis vad de siktade på.
 
Ber om ursäkt Joakim men du låter väldigt negativ till utvecklingen mot pixeltätare kameror. Uppriktigt sagt så har jag aldrig fattat varför... 1DIV har ju precis samma "jättestora" pixlar som 40D, som ju bara blir bättre och bättre med åren, men i ny tappning. Vad är problemet?... 12 Mpix FF räcker, eller...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.