ANNONS
Annons

Canon EOS 1D MkIV

Så meningslöst att prata om att många byter från MK III till Nikonsystem.
Det kan ha med alla olika saker att göra. Tror inte det är många proffs / semiproffs som byter ut hela sin canonutrustning bara för att nikon kommit med sin D3. Förlusten blir större än vinsten

Och allt detta tjat om att MKIIIan har dålig autofokus. Problemt går att fixas, so what? Kameran skall tydligen vara helt killer, har själv inte provat den. Vart jag än läser höjer alla den till skyarna. Skulle vilja veta %-sats på hur många som togs tillbaka för att fixas.

Så meningslöst att prata om att många byter från MK III till Nikonsystem.
Det kan ha med alla olika saker att göra. Tror inte det är många proffs / semiproffs som byter ut hela sin canonutrustning bara för att nikon kommit med sin D3. Förlusten blir större än vinsten

Och allt detta tjat om att MKIIIan har dålig autofokus. Problemt går att fixas, so what? Kameran skall tydligen vara helt killer, har själv inte provat den. Vart jag än läser höjer alla den till skyarna. Skulle vilja veta %-sats på hur många som togs tillbaka för att fixas.
Det var nog rätt många som blev fixade eftersom fixen var gratis och alla vill kunna påvisa att kameran blivit kollad. Jag själv gjorde en fix men upplevde aldrig att det var något fel på min af. Vare sig före eller efter fixen. Vad gäller D3 jämfört med Mark III. Det är prestanda på höga iso som är en av två stora skillnader, där är D3 bättre och skillnaden är märkbar. Den andra fördelen som är påtaglig är en generell Canon vs Nikon-egenskap. Blixtprestandan är överlägsen hos Nikon. Visst funkar Canon helt ok så länge man har tid med deras FEL-system vilket är det samma som Nikons FV. Men Nikons blixtautomatik är otroligt pricksäker och framför allt väldigt konsekvent. Över eller underexponerar blixten vid en given situation så gör den det med alla bilder. Canon upplevde jag åkte lite Jo Jo mellan exponeringsvärdena och varvade bra exponerade bilder med riktiga bottennapp trots att man tog bilderna under samma ljusförhållanden. Med min D3 och SB 900 är jag 100 % trygg med att blixtbilderna blir bra och så kände jag aldrig med Mark III och 580 EX II. I övrigt så är Mark III en fantastisk kamera och Canons gluggar håller jag fortfarande som snäppet vassare. Fick jag välja skulle jag ha en D3 med en blandning av Nikons o Canons optik.

Har gått från D60 via 1DmkII till i nuläget 1DmkIIN och 1DmkIII. Jag har varit och är fortfarande nöjd med Canons kamerahus trots att de får bekänna färg ganska rejält från och till i mitt arbete.

Nu tillhör inte jag den skara som sitter och nagelskådar alla mina bilder, hinner inte oftast eftersom jag föredrar att fotografera istället. Men det händer någongång och det jag då ser duger för mig och tydligen också för de uppdragsgivare som jag arbetar för.

Efter jag blivit med 1DmkIII och införskaffat mig ett bättre begagnat 1DmkIIN-hus ungefär samtidigt så anser jag mig stå väl rustad i mitt arbete, i objektivväg står jag mig väl redan innan.

Att byta ut denna min utrustning för ett annat märke har aldrig fallit mig in, jag anser att för göra detta måste det till mycket starka skäl. Ett märke har sin styrka och svagheter liksom ett annat har sina, i den bästa av världar så skulle jag önska ett märke med bara styrka men...

Det varje borde tänka på är att lära sig sitt märke/utrustning så väl det går och behövs, är man då fortfarande inte nöjd så ok, prova något nytt. Men om man söker lite här på FS så går det bevisligen ta bra bilder med både x eller xx om handhavandet är det rätta trots att x eller xx har några år på nacken.

//Ronney

Har själv en D60 fortfarande. Inte pga snålhet utan pga kameran fungerar utmärkt fortfarande. Nu börjar man dock känna att den är i slöaste laget.

Går och funderar på en 1DMarkII eller 1DMarkIIn. Lägger hellre krutet på riktigt bra gluggar 16-35, 200/2, 300 2.8, 600F4 osv. Känns som att folk snöat in så sjukt mycket på just iso-noise osv. Skall man ha lite verklighetsuppfattning så vore det kanske inte så kul att fota om man bara behöver knäppa av så att kamera gjorde allting.

Har haft min D60 i snart 5 år och den levererar fortfarande så bra bilder att jag kan trycka 50x75cm utan problem. Sluta kasta pengarna i sjön.

Marknadsförare är skickliga på att få oss att tro att vi måste ha det senaste för att kunna prestera bättre, ta bättre bilder och bli lyckligare.
De har en otrolig massa studier och kunskap om hur konsumenter agerar och uppskattar olika egenskaper.
Det är deras jobb att se till att konsumenter suktar och längtar efter det senaste och skall känna att det de redan har är förlegat.
Detta gäller alla produkter men verkar vara särskilt utvecklat inom kamerabranschen. Jag tror vi skall vara ganska kallsinniga till marknadsförarnas locktoner läsa andra konsumenters erfarenheter och provköra ordentligt innan vi slår till. Min egen proffession? Marknadsförare!

Att goda yrkesmän gör ett bättre arbete med bra verktyg den saken är klar. Den som påstår att yrkesmannen gör skillnaden och att verktyget inte spelar någon roll pratar strunt. Cartier Bresson och andra tog sina bilder med den tidens bästa kameror. Hade de varit berömda om de använt dåtidens amatörkamera?
Den perfekta kameran är ännu inte skapad och utvecklingen kommer säkert aldrig att avstanna. Se bara på våra bilar.
Det slagsmål om marknadsandelar och konsumenternas pengar som Nikon startat genom lansera D3, D700 och D300 kan bra applåderas av oss konsumenter. Vi kommer få en snabbare teknisk utveckling till lägre kostnad än tidigare. Att Sony sedan gett sig in i striden gör det bara ännu bättre.
I den här striden kommer det nog också att skördas offer bland de som inte har de finansiella resurserna och redan har små marknadsandelar.
Min gissning är att Canon känner att man måste göra något åt proffs sidan. Den kamera som nu ligger sämst till är nog 1DMKIII.
Canon har tappat marknadsandelar till Nikon och känner man måste kontra. En 1DMKIV med flera av de egenskaperna vi sett i 5DMKII kommer säkert inom kort. Den har nog också bättre AF:)
Personligen kommer jag nu sitta still i båten och se vad de första "försökdjuren" anser och se vad som händer med 1DMKIII.

Mina bilder kommer inte bli särskilt mycket bättre av att köpa den senaste kameran. Det är jag som behöver utvecklas mer och mina nuvarande kameror kan prestera mer än vad jag lyckas med för tillfället.
Ledsen för ett långt inlägg.

Har haft min D60 i snart 5 år och den levererar fortfarande så bra bilder att jag kan trycka 50x75cm utan problem. Sluta kasta pengarna i sjön.
Vad man har för behov och vilken kamera man är nöjd med är givetvis helt individuellt. Men ganska många fotograferar under omständigheter som gör att den tekniska utvecklingen har reell betydelse för hur bra bilder man kan ta.

1. Man fotograferar under besvärliga ljusförhållanden. Ju högre iso som ger acceptabla bilder, desto bättre.

2. Man fotograferar motiv som är ganska långt bort. Trots långa brännvidder blir beskärning ofta nödvändig. Ju bättre upplösning, desto fler bilder får acceptabel komposition och kvalité. Och långa brännvidder innebär ofta relativt dålig ljusstyrka -- vilket leder tillbaka till punkt 1.

3. Man fotograferar motiv som rör sig. Ju snabbare seriebildstagning och ju mer avancerad AF, desto fler riktigt bra bilder lyckas man ta.

Typiska exempel där alla tre punkterna ovan har stor betydelse är de som tycker det är kul att fotografera lagsport eller vilda djur och fåglar.

Imorgon kommer den ;-) eller ?

//Peter

Finns redan, jag har den, markIII.

Har haft MarkII och MarkIIn, Robban Galbraith (sportfotograf) har MarkII, MarkIIn, Nikon D3 men föredrar ändå sin Canon 1DmarkIII vid normala ljusförhållnaden.

Tycker lite synd om de som inte vågat köpa MarkIII, de har gått miste om en del, enligt min erfarenhet av kamerorna. Men typ 1.5 år har nu gått efter markIII lanserades och då kan jag förstå att man tänker på en ev MarkIV.

Den mesta av kritiken av MarkIII är från folk som aldrig haft en MarkIII, dvs ingen erfarenhet överhuvudtaget.

Min MarkIII är klart den bästa Canon kamera jag har haft.

lite hårt sagt men en del har ju sumpat flera år genom att inte fota med MarkIII, bilderna blir klart bättre än mina tidigare kameror.

Men jag har ju en MarkIII med bra AF :) :)

Men som vanligt köper jag ju uppföljaren.

Mvh

Omar

Finns redan, jag har den, markIII.

Har haft MarkII och MarkIIn, Robban Galbraith (sportfotograf) har MarkII, MarkIIn, Nikon D3 men föredrar ändå sin Canon 1DmarkIII vid normala ljusförhållnaden.

Tycker lite synd om de som inte vågat köpa MarkIII, de har gått miste om en del, enligt min erfarenhet av kamerorna. Men typ 1.5 år har nu gått efter markIII lanserades och då kan jag förstå att man tänker på en ev MarkIV.

Den mesta av kritiken av MarkIII är från folk som aldrig haft en MarkIII, dvs ingen erfarenhet överhuvudtaget.

Min MarkIII är klart den bästa Canon kamera jag har haft.

lite hårt sagt men en del har ju sumpat flera år genom att inte fota med MarkIII, bilderna blir klart bättre än mina tidigare kameror.

Men jag har ju en MarkIII med bra AF :) :)

Men som vanligt köper jag ju uppföljaren.

Mvh

Omar

Det är ju en MkIV tråd Omar inte en MkIII tråd ;-)
att MkIII finns det vet vi alla ;-)

Och man behöver inte ha ägt en MkIII för att ha åsikter om den eller hur ;-)

Men som sagt imorgon kommer den MkIV alltså ;-)

//Peter

Då kanske man ska ha mycket åsikter om man som jag äger två då ;) Håller med Omar, den klar bästa kameran jag ägt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar