Annons

Canon EOS 1D MkIV

Hej!

Varför skickade du mig denna länk? Det är sadisiskt. Du vet hur många hjärnceller jag bränt redan i närbesläktad fråga. En sådan tankekedja till och jag blir grönsak.

Allvarligt talat: Här finns massor av logik, men jag måste faktiskt sova på saken för att sortera hjärnkontoret och starta tankekedjan igen.

PS. Hurdana är mentalsjukhusen i Dalarna? Tänkte bara att det kanske vore läge att sätta sig i bilen o köra norrut under tiden transistorena i hjärnan smälter så är psykosen ett faktum. Vi kanske kan dela rum med madrasserade väggar och varsin Agfa Clack anno 1950.
DS

Shit happens you know... Men jag tror han har rätt Emil...
Mentalsjukhuset i Säter rekommenderas för de riktigt tunga fallen. Har f.ö. en svit om två rum o kök ständigt reserverad där så de är lugnt. Du är välkommen! Ta gärna med en extra Agfa Clack för jag gav bort min till min personliga "assistent" Lurch senast de begav sej, lika galen han ;-)
/Leif

PS. Det blev tvärstopp i tråden... Fungerade perfekt som "superlim" tydligen ;-) DS
 
Shit happens you know... Men jag tror han har rätt Emil...
Mentalsjukhuset i Säter rekommenderas för de riktigt tunga fallen. Har f.ö. en svit om två rum o kök ständigt reserverad där så de är lugnt. Du är välkommen! Ta gärna med en extra Agfa Clack för jag gav bort min till min personliga "assistent" Lurch senast de begav sej, lika galen han ;-)
/Leif

PS. Det blev tvärstopp i tråden... Fungerade perfekt som "superlim" tydligen ;-) DS

Well, har sovit på saken. Jo, Emil har antagligen rätt. Och tråden borde faktiskt ta slut här också. Ingen MkIV i sikte. Vad en kommande sådan har för egenskaper kan lämpligen diskuteras när vi får permission. Jag blir utskriven om en månad eftersom jag inte anses som ett tungt fall. Här finns många som diskuterar 1DMkVIIII, nämligen. Kan inte rymma. De har Onkel Fester som vakt:)
 
Kanske men det tror jag inte. Troligtvis är den minst lika bra upp till 1600 eller kanske rent av ännu renare. Men från 3200 och uppåt är jag skeptisk till att den skulle kunna matcha D3. Gör den det så är det ett rejält kliv framåt jämfört med 1Ds Mark III.

Nu är det ju högsta graden av spekulation. MEN jag ser inte logiken i din tankekedja. Skulle isoegenskaperna vara helt olinjära menar du?

Vad gäller pixelhysteri så tror jag inte det är så att vi blivit mer pixelhysteriska igen. Tvärtom har ju nya 5d2 fått mycket kritik över forum i världen just för sina 21 Mpix. Det är ju väldigt många inlägg i forumen som uttrycker alltifrån ilska till besvikelse över de 21 Mpixlarna. De hade hellre sett andra uppgraderingar än just upplösning, verkar det som...
 
Jag tror, med betoning på "tror", att Canon anser sig nu ha gjort det igen. Alltså fixat till en sensor som gör att "konkurrenterna kan göra vad de vill, vi har ändå bäst bild".

Så var det ju under flera år, och att man gillade det läget på Canon är det knappast någon tvekan om. Ska bli intressant att se om de lyckats. Igen.
 
Och därför hoppas jag att MkIV har blivit ännu lite bättre vid ISO6400 ;-)

Jag hoppas och tror också att Canon fixat AF strulet.

Beträffande brusfria bilder på högt ISO så undrar jag om vi inte snart nått den gräns (ISO 6400-12800) där det blir mycket svårt eller åtminstone tar lång tid att utveckla nya sensorer som klarar denna svåra uppgift, någonstans måste ju vara taket för vad som är ekonomiskt försvarbart till att börja med.

//Peter

För det första kan du införskaffa dig ett 200/2, 50/1.0, 85 1.2 II innan du börjar fundera på ISO 6400 ;) Jag körde med en canon D60 och ett 300 2.8L utan IS. Fick alltid skarpa bilder. Mycker ligger i tekniken hos fotografen. Att tillförlita sig på en slutartid av 1/1000 är löjligt. Hoppas att kamerorna får snabbare bufferts, bättre skärm men framför allt objektiven! 16-35 1.8!!
 
Nu är det ju högsta graden av spekulation. MEN jag ser inte logiken i din tankekedja. Skulle isoegenskaperna vara helt olinjära menar du?

Vad gäller pixelhysteri så tror jag inte det är så att vi blivit mer pixelhysteriska igen. Tvärtom har ju nya 5d2 fått mycket kritik över forum i världen just för sina 21 Mpix. Det är ju väldigt många inlägg i forumen som uttrycker alltifrån ilska till besvikelse över de 21 Mpixlarna. De hade hellre sett andra uppgraderingar än just upplösning, verkar det som...
Jag har fått den uppfattningen att mycket pixlar är en fördel så länge man kör på iso som ligger hyggligt väl inom gränsen för vad sensorn klarar av. Ex 1Ds Mark III verkar vara lika ren och brusfri som D3 upp till iso 1600 men sedan tappar den och blir synbart sämre. Inget jag sett själv utan något som jag läst i andra forumtrådar. Nu såg jag testbilder från 5D mark II på iso 25600 och de var otroligt bra. Så bra som de bilderna var kan jag inte få till det med min D3. Vi får alla bekräftelse när de första riktiga testen lagts ut och när tillräckligt många ägare sagt sitt. Jag har dock svängt lite i min uppfattning om 5D Mark II, den verkar inneha fantastiska bildegenskaper.
 
njae, det är väl mest väntans tider just nu. Jag la en beställning på Adorama och förväntar mig mail när husen börjar dyka upp, men där är också tyst. Man får hålla ut... :)
 
njae, det är väl mest väntans tider just nu. Jag la en beställning på Adorama och förväntar mig mail när husen börjar dyka upp, men där är också tyst. Man får hålla ut... :)

Då får vi se vem som får den först, står först i kö hos en känd svensk leverantör av kamerautrustning.


//Peter
 
Jag håller med dig där. Undrar om det verkligen kommer någon modell i överskådlig tid som slår D3 brusmässigt. Inte för att möjligheterna saknas utan för att man idag är så pxelfixerad vilket blir ett hinder i strävan mot brusfria sensorer. Sen är det väl också en fråga om utveckling av mjukvara.


Får en känsla av att Canon Eos 1D MkIV kommer att bli en FF, själv är jag lite kluven inför detta då 1.3 crop har sina fördelar.

I nuläget hade jag nog velat ha en FF med 15 Mp och 10fps istället för en 1.3 crop 23Mp 10fps.

//Peter
 
Får en känsla av att Canon Eos 1D MkIV kommer att bli en FF, själv är jag lite kluven inför detta då 1.3 crop har sina fördelar.

I nuläget hade jag nog velat ha en FF med 15 Mp och 10fps istället för en 1.3 crop 23Mp 10fps.

//Peter
Skrev du fel nu eller tänker jag fel. En aps-h med 23 mp känns inte trolig i nuläget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.