Annons

Canon EOS 1D MkIV

Aha... Du menar D3! (Kan vara lite svårt att hålla isär dom där treorna ibland ;-) )För det är väl en våldsamt sjunkande prisnivå som är en direkt orsak till en dramatiskt sjunkande försäljningsnivå...för att försöka mota Olle i grind!
Tror rätt många proffs och fanatiska amatörer tänkte om när D700 släpptes. Inte så konstigt när man får en 24-70 för mellanskillnaden plus en kamera som i stort sett är lika bra.

EDIT: Bäst är väl ändå alla SB 800 som finns till salu. För de som kör två eller flera blixtar är det ju mumma att kunna köpa SB 800 i nyskick för 2500 kr. Men jag kan också förstå suget efter SB 900. Den känns verkligen som ett kliv framåt. Men Sb 800 är fortfarande en väldigt bra blixt, och framför allt mycket smidig i format.

Aha... Du menar D3! (Kan vara lite svårt att hålla isär dom där treorna ibland ;-) )För det är väl en dramatiskt sjunkande försäljningsnivå som är en direkt orsak till en våldsamt sjunkande prisnivå...för att försöka mota Olle i grind!

Nej jag menade inte D3 utan som jag skrev MkIII ;-)

//Peter

Det har jag inte märkt. Får kolla din profil oftare.
Jomen, och lite Zeissobjektiv har jag också skaffat mig. Rekomenderas verkligen. Har alla ni Canon-ägare lite tur så är det kanske just Canon som Zeiss skall börja tillverka gluggar till. De skall ju inom kort presentera en nya objektivfattning. Känslan är total när man får gå ut med en fast manuell juvel från Zeiss och fota.

Nej tyvärr inte. Det är bra Sony förunnat. Men å andra sidan tappar jag lite av känslan med af. Jag ville ha just den härliga analoga känslan. Visst kan man focusera manuellt med af-optik men det blir inte samma sak.
Tack för svaret. Misstänkte det men var inte säker. Går du ev. över igen om canon kommer med en "super-FF"???
Mvh Thomas

Tack för svaret. Misstänkte det men var inte säker. Går du ev. över igen om canon kommer med en "super-FF"???
Mvh Thomas

Nej nu får det vara nog med hejdlösa kamera-affärer. D3 har det sista som fick alla bitar att falla på plats. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tycker jag D3 är så bra totalt sett att den troligtvis kommer hänga med väldigt länge. Misstänker att den blir en riktig klassiker.

Nej nu får det vara nog med hejdlösa kamera-affärer. D3 har det sista som fick alla bitar att falla på plats. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tycker jag D3 är så bra totalt sett att den troligtvis kommer hänga med väldigt länge. Misstänker att den blir en riktig klassiker.
Skönt att du har hittat en kamera du är nöjd med och vet du kommer att använda ett tag framöver. För tillfället har jag ingen kamera alls...kommer naturligtvis vänta in den 22:a sept. och se vad Canon kommer med för nyhet. Tycker det är lite jobbigt att hitta rätt format först och främst..blir så när man tycker om att fotografera både gatufoto och natur. Synd att D700 i crop-läget ger relativt små raw-filer annars hade den varit ett alternativ. Ja,får se vad canon hittar på.
Mvh Thomas

Skönt att du har hittat en kamera du är nöjd med och vet du kommer att använda ett tag framöver. För tillfället har jag ingen kamera alls...kommer naturligtvis vänta in den 22:a sept. och se vad Canon kommer med för nyhet. Tycker det är lite jobbigt att hitta rätt format först och främst..blir så när man tycker om att fotografera både gatufoto och natur. Synd att D700 i crop-läget ger relativt små raw-filer annars hade den varit ett alternativ. Ja,får se vad canon hittar på.
Mvh Thomas
Undrar om inte Sony med sin 24 mp kommer ha ett cropläge. Borde räcka till för de flesta.

Hoppas att canon nu släpper något som bräcker sony a900. inbyggd bildstabilisering i ett FF-hus kändes oväntat. Kan Canon och Nikon verkligen låta bli att införa sensor-shift-stabilisering framöver? Kan Canon tillåta sig att hålla den prisnivå de har haft för 1Ds-serien? Framtiden blir spännande :)

Hoppas att canon nu släpper något som bräcker sony a900. inbyggd bildstabilisering i ett FF-hus kändes oväntat. Kan Canon och Nikon verkligen låta bli att införa sensor-shift-stabilisering framöver? Kan Canon tillåta sig att hålla den prisnivå de har haft för 1Ds-serien? Framtiden blir spännande :)
Om Nikon släpper en FF med 24 mp som ligger på de förväntade 50000 kr som ruktats om, tror jag Canon får svårt att behålla priset på 75000 kr som 1Ds Mark III kostar. Vid ett systembyte så kan man köpa nästan halva objektivuppsättningen för mellanskillnaden.

Av dina många inlägg börjar jag undra varför du är så negativ till MkIII. Det vore intressant att veta. Speciellt som du saknar egen erfarenhet av kameran.

Den har som du kanske vet fått mycket dålig kritik för sin dålia AF , bla.
Vad det handlar om för min del är att den ej är något alternativ att köpa idag, i alla fall inte för mig jag väntar till efterföljaren kommer ut svårare än så är det inte ;-)

//Peter

Den har som du kanske vet fått mycket dålig kritik för sin dålia AF , bla.
Vad det handlar om för min del är att den ej är något alternativ att köpa idag, i alla fall inte för mig jag väntar till efterföljaren kommer ut svårare än så är det inte ;-)

//Peter

Skulle du inte kunna tänka dig en helt ny med fixad submirror, senaste firmware och ett pris på 21000:-??
Mvh Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar