Att ta gamla tider som ursäkt för att göra som strutsen är ju inget argument mot en ekvivalent testmetod.
En test utgående enbart från den ena kamerans förutsättningar är ju bara halva sanningen och knappast något att basera ett definitivt resultat på och synnerligen inget man kan använda som beslutsunderlag för ett kameraköp.
Dessutom är det ju väldigt enkelt att redovisa båda...om man bara vill!
Tack!
Mitt i prick om du frågar mig.
Dessutom. Jag uppskattar förvissa "pixelpeepandet".
Det ger svar på en aspekt som jag tycker är viktig.
Men! Det är i mina ögon bara en av flera aspekter som är viktiga.
Själv är jag mest av allt intresserad av tester från "det verkliga livet".
För övrigt, så har jag svårt att se att bilden på riktigt höga ISO:n skulle dras upp i utskrift i så stort format att det motsvarar 100% "crop" och samtidigt ha ett betraktningsavstånd som innnebär att du praktiskt taget står med näsan mitt i bilden, och dessutom vara befriade från all form av brusreducering.
Framför allt har jag riktigt svårt att se att det skulle vara aktuellt i annat än mycket sällsynta undantag.
Hade diskussionen förts av sportfotografer för några år sedan. När vissa kameror inte gärna användes över ISO 800 hade det varit en annan sak.
Jag har svårt att se att det skulle behövas bilder på över ISO 6400 mer än i undantagsfall. Och upp till ISO 6400 så levererar i alla fall 1D mkIV alldeles tillräckligt bra för att jag personligen ska anse det fullt användbart.
Faktum är att jag personligen räknar med att ytterst sällan behöva gå upp över ISO 5000 när jag plåtar sport inomhus, och ändå få slutartiden till 1/500.
För mig personligen är den mindre sensorn, och den högre upplösningen att föredra. Att sedan Nikons D3s är ett bättre verktyg för en del andra råder det knappast något tvivel om.
Men jag tycker att det vore önskvärt att diskussionen hamnade lite mer på AF-prestanda och hur bilder på höga ISO ser ut i ett mer "normalt" perspektiv.
Pratade nyss med Andreas Hillergren, och kan bara konstatera att Canons 1D mkIV är tillräckligt bra för att jag personligen ska lägga ner funderingarna på att byta system till Nikon.
(Funderingar som tidigare var högst reella).