Annons

Canon EOS 1D MkIV

och det är väl den jämförelsen som är intressant, inte att jag "bara" jag kör Ford och jämför bara Ford mot varandra.

Den liknelsen var väl inte klockren. Som kameraägare investerar man i en massa objektiv och tillbehör. Att byta system kan bli en dyr affär, då krävs det mer än småskillnader för att byta.

Jag förstår att en del resonerar att "det system jag har, det har jag. Får välja bästa prylarna inom systemet".

Jag kan notera saker hos Canon som är bättre än hos Nikon och tvärt om. Vilka skillnader som är avgörande och vilka som man kan ha överseende med är individuellt.
 
en jämförelse kommer att snart att visa vilka skilnader som eventuellt kan ses , själv har jag en kamera på måndag om jag vill, men nyhetens behag får kanske stå över , dvs jag måste bli mer övertygad om vad jag ser, och just nu är jag tveksam till de få resultat som jag har kunnat ta del av från 1dmk4, möjligen har jag grovt fel.

Det slutar väll med att man har både mk4 och d3s, mk4 på 500'at mm och d3s på 70-200 till sport och nyhetsbilder....
 
Att byta bil kan också bli en dyr affär, dvs om man frångår Ford, BMW ger inte mycket i inbyte för en Ford-eller hur.
 
Det är väl enklare att köpa två Mark 4:eek:r. Trean får du ha som remote-kamera. ;)

Ja men 4rorna är kanske inte riktigt bra, jag kommer och snor(lånar) din på söndag eftermiddag, då är det innenbandy igen i SSL ;-) så man får koll på om man ska hämta en egen på måndag :)

Seriöst: vad gör du på Söndag? Kanske ska följa med på innebandy?
 
Inte helt sant dar heller, BMW ger faktiskt ratt bra inbyte for konkurrenters bilar.. Min fru gick fran en Chevy Malibu till en BMW 328i for tre ar sen och fick mer i inbyte hos BMW an nagon annanstans..



att din fru fick ett bra inbyte säger inte något generellt om BMW -eller hur
det tycker jag dock att de rawfiler gör som jag har sett och då kan man hoppas att jag även har fel där.
god jul på er alla
själv skall jag göra ordning revbenen inför morgondagen
 
Ha det gott med revenspjäll och kalla...

Själv njuter jag av ett glas vin och har lite funderingar inför det kommande jämföringsracet...

Hur vore det att vid jämföerlser på skärm att skala upp båda de berörda kamerorna till samma gemensamma "storlek" utgående från din mindre sensorn?

I det här fallet blir ju 16 Mpix 1,3-crop samma som 16*1,3*1,3 = 27 Mpix på 24x36. Och det är väl där jämförelserna bör ske för ett rättvist resultat, eller...

Pixlarna i sej själva "normaliseras" ju redan till skärmarnas "pixelstorlek"

Bara en tanke...

God Jul
 
Ha det gott med revenspjäll och kalla...

Själv njuter jag av ett glas vin och har lite funderingar inför det kommande jämföringsracet...

Hur vore det att vid jämföerlser på skärm att skala upp båda de berörda kamerorna till samma gemensamma "storlek" utgående från din mindre sensorn?

I det här fallet blir ju 16 Mpix 1,3-crop samma som 16*1,3*1,3 = 27 Mpix på 24x36. Och det är väl där jämförelserna bör ske för ett rättvist resultat, eller...

Pixlarna i sej själva "normaliseras" ju redan till skärmarnas "pixelstorlek"

Bara en tanke...

God Jul

Det finns ju åtminstone tre sätt:

1) 1DMkIV nedskalas till 12 MP,

2) D3s interpoleras till 16 MP,

3) Båda kamerorna interpoleras till en tänkt utskriftsstorlek tex 90 x 60 cm (10630 x 7087 pixlar) som jag gjort vid tidigare jämförelser.

Det bästa är givetvis att skriva ut och då kommer kameran med större pixlar ha goda förutsättningar att vara något bättre en bra bit upp i ISO-skalan precis som D3x sägs ge bättre utskrifter upp till ca ISO 1600/3200 jämfört med D3/D3s.

Själv har jag svårt att tro något annat än att bildkvaliteten (reell upplösning, S/N, DR, färgkorrekthet etc) mellan 1D MkIV och D3s är likvärdig i de flesta sammanhang och enbart pixelpeepers kan se skillnader.

Jag har oerhört svårt att se motivet för en Canonägare att byta till D3s eller en Nikonfotograf (som jag) byta till 1D MkIV. De små skillnader som kan finnas i bildkvalitet, räckvidd, skärpedjup och AF torde ju i de flesta fall vara av försumbar betydelse.
 
Senast ändrad:
Jepp. Så här långt kan jag rapportera att autofokusen i D3s tycks klara svagt ljus bättre.

Men AF-systemet i D3/D3s är inte alltid så imponerande i ytterkanterna där AF-punkterna inte är korsformiga. AF i D3s är något bättre än i D3 men Nikon måste allt komma med något bättre i D4-serien.

Tack gode gud för LiveView som möjliggör manuell fokusering när det är så mörkt att man knappt ser motivet och fotograferar på Hi-lägena.
 
Godjul önskar Peter Siepen !

Eftersom det är julafton så ligger kamran i en låda även kallad julklapp. Skål tamefan !
 

Bilagor

  • Peter Siepen.jpg
    Peter Siepen.jpg
    67.5 KB · Visningar: 364
Ja då kanske man ska skriva något här efter att en hel eftermiddag lekt med 1D MarkIV och D3s.

Ingen test alla Risedal, jag provade kamerorna i de situationerna som jag använder dessa. D3s är bäst, inget tvivel. Bilderna ur den kameran har bäst teckning i lågdager och minst brus. De har en lite trevligare grön ton en den grisrosa ton som Canon ger.

Vad gäller 1D4 så är det en JPEG kamera! Kör man RAW så är den kanske 1 seg bättre en 1D3 men i JPEG vad gäller brus och lågdager är det mer. Det märks helt klart att man förbättrat bilderna direkt ur kameran. Bra för mina nyhetsbilder, sämre för mina fågelbilder som alltid är RAW.

Jag jämförde även mot 5d2 och där är frågan mer vilken som är bäst, 1d4 eller 5d2, dom är väldigt lika men 5d2 vinner på den högre upplösningen om det gäller bilden i helhet och inte per pixel.

Slutsats, jag hade nog väntat mig mer av 1D4, men då har jag inte testat AF. Det snöade ute och dessa tester blev inte pålitliga pga att kamerorna fokuserade på snöflingorna.

Nu är frågan, ska man ha en 1D4 trots allt eller inte, va livet blev svårt!!!!
 
Vad gäller 1D4 så är det en JPEG kamera! Kör man RAW så är den kanske 1 seg bättre en 1D3 men i JPEG vad gäller brus och lågdager är det mer. Det märks helt klart att man förbättrat bilderna direkt ur kameran. Bra för mina nyhetsbilder, sämre för mina fågelbilder som alltid är RAW.

Måste rätta lite. Råfilen i sig skiljer ca 1 steg mot 1D Mark III, men Canons egen råkonverterare borde rimligen ge minst lika bra resultat som den inbyggda råkonverteringen med brusreducering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.