Annons

Canon EOS 1D MkIV

Från canon rumors

1D Mark IV’s Available.

Various Reports:
I have reports from Bern, Switzerland and Oslo, Norway that Mark IV’s are being sold to consumers.

När kommer min julkapp ;-)

Jag ser fram emot ditt jämförande test mellan 1D MKIII och MkIV ifråga om upplösning och S/N. Hur mycket kommer dina fågelbilder vinna på 16 MP i nya kameran jämfört med 10 MP i den tidigare? Kommer skillnaden att synas på normalt betraktningsavstånd vid utskrift av samma motiv i A2-format?
 
Jag ser fram emot ditt jämförande test mellan 1D MKIII och MkIV ifråga om upplösning och S/N. Hur mycket kommer dina fågelbilder vinna på 16 MP i nya kameran jämfört med 10 MP i den tidigare? Kommer skillnaden att synas på normalt betraktningsavstånd vid utskrift av samma motiv i A2-format?
JA det ska bli skoj att prova. Jag kör ju mycket mer en bara fåglar, en hel del sport och nyhetsbilder. Idag har jag ca 300000 bilder bakom mig med Mark III så jag tror mig ha någorlunda koll på hur den kameran funkar ;-)
 
Måndag , då finns 1dmk4 ute hos flertal handlare.

Är det någon som har sett några rawfiler från kameran att ta ner för inspektion ? I de exempel (jpg) jag har sett från 1dMk4 6400iso, 12800osv så ses Canons karaktäristiska spräckliga färgbrtus tydligt i olika ytor.
 
Måndag , då finns 1dmk4 ute hos flertal handlare.

Är det någon som har sett några rawfiler från kameran att ta ner för inspektion ? I de exempel (jpg) jag har sett från 1dMk4 6400iso, 12800osv så ses Canons karaktäristiska spräckliga färgbrtus tydligt i olika ytor.
Känns som Magnus kan fixa filer :)
 
Tack
jag har tittat på flera av rawfilerna
utan att ha jämfört med exv d3s eller använt 1dmk4 själv och gjort en jämförelse så ser väl inte dessa resultat så imponerande ut, precis som jpg filer jag har sett tidigare från 1dmk4 så innehåller dessa rawfiler typiskt Canon färgbrus, dvs det som exv D3 D3s så effektivt är befriat från och om man använder samma rawkonverterare exv Camera Raw för interpolering.
För den som inte förstår vad jag menar kan ta ner från imaging-resource rawfiler från d3s http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3S/D3SA7.HTM och jämföra dom mot exv 1dsmk3 1dmk3 och vad jag kan se så är karaktären väldigt lik 1dmk4 rawfiler som kan hittas här http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=34047002 vad det gäller uppkommet färgbrus .
 
Tycker för egen del att det bara är av akademiskt intresse att jämföra mellan märken, däremot intressant att jämföra Mark III och Mark IV.

Ska man jämföra bör det också vara under samma betingelser; samma testscen och samma ljus. Vi lär säkert få se en uppsjö av sånt snart, men som sagt, jag lär inte byta märke oavsett resultat.
 
Tycker för egen del att det bara är av akademiskt intresse att jämföra mellan märken, däremot intressant att jämföra Mark III och Mark IV.

Ska man jämföra bör det också vara under samma betingelser; samma testscen och samma ljus. Vi lär säkert få se en uppsjö av sånt snart, men som sagt, jag lär inte byta märke oavsett resultat.
Men det lär jag göra om inte Canon fixar till en kamera som kan konkurrera med Nikon... Har ingen lust att stå bredvid andra fotografer och ha ett minushandikapp redan från början, då är det svårt att sälja bilder....
 
och det är väl den jämförelsen som är intressant, inte att jag "bara" jag kör Ford och jämför bara Ford mot varandra.
 
Men det lär jag göra om inte Canon fixar till en kamera som kan konkurrera med Nikon... Har ingen lust att stå bredvid andra fotografer och ha ett minushandikapp redan från början, då är det svårt att sälja bilder....

Det är klart, får man inte kvalitet och funktion som är "tillräckligt bra" så är det ett problem, men om bara Mark IV håller vad den lovar till skillnad från Mark III så borde det räcka för dom flesta tycker jag. Om sedan t.ex. D3s är ännu bättre än "tillräckligt bra" så kanske det inte har någon praktisk betydelse, ingen ser skillnad i vanlig användning. Jag tror det är givet att D3s kommer att vara bättre på höga ISO men å andra sidan så har Mark IV 1.3x och fler pixlar, så det är lite äpplen och päron.

Vi får se,det lär som sagt komma en uppsjö av tester av just detta.
 
Men det lär jag göra om inte Canon fixar till en kamera som kan konkurrera med Nikon... Har ingen lust att stå bredvid andra fotografer och ha ett minushandikapp redan från början, då är det svårt att sälja bilder....

Kan konkurrera med Nikon?

Jag kan val halla med om att D3 var "battre" an 1Dm3, men m3 kom ju mycket tidigare och hade dessutom funktioner som Nikon fortfarande inte kan leva upp till, t.ex. 10 fps.

Pa pappret sa rader det ingen tvekan, for mig i alla fall, att jag vill ha 1Dm4 over D3s, om sa D3s har 2 stopp battre S/N och mindre fargbrus.

Jeff Ascough har ju anvant 1Dm4 pa iso 12800 pa ett brollop, och om det som sa att han kan gora det som tjanar en hel del slantar pa brollopsfoto, sa tror jag att det funkar for de flesta andra. Oavsett hur man ser det, sa tycker jag personligen att Nikon har legat sa langt efter fram till D3, att det ar nog bara bra att Canon for jaga lite nu, aven om de knappast ar efter Nikon.

Intressant ar val att jamfora samma utsnitt och se vilken skillnad 16mpix gor mot 12 for bruset.
 
Men det lär jag göra om inte Canon fixar till en kamera som kan konkurrera med Nikon... Har ingen lust att stå bredvid andra fotografer och ha ett minushandikapp redan från början, då är det svårt att sälja bilder....

en jämförelse kommer att snart att visa vilka skilnader som eventuellt kan ses , själv har jag en kamera på måndag om jag vill, men nyhetens behag får kanske stå över , dvs jag måste bli mer övertygad om vad jag ser, och just nu är jag tveksam till de få resultat som jag har kunnat ta del av från 1dmk4, möjligen har jag grovt fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.