Annons

Canon EOS 1D MkIV

Det senare kanske har med försäljningsvolymer att göra. Det krävs ju ändå en del arbete och resurser för att konstruera in även en liten ändring i en kamera.
 
I mellandagarna kommer de första leveranserna och varje butik får några ex. Sen låter det som att det kommer att mata på rätt bra med leveranser enligt Canon. Inte alls som när 1D Mark II släpptes.
 
Tur att man inte har någon brådska med att köpa denna kamera ;-)
Ska bli kul att i lugn och ro se hur den presterar ;-)

//Photographer
 
Jag har troligen en kamera för test inom några dagar efter att idag har talat med min återförsäljare , återkommer angående vad jag tycker om kameran och då i förhoppningsvis i en jämförelse med D3s som har fått storartat mottagande vad det gäller bla högisofotografering och renhet från bla färgbrus i höga iso.
Jag valde bort 7d efter utvärdering och hoppas nu på att Canon kan presentera en modell som har samma bildkvalitet som mina 5dmk2 men dessa saknar en modern AF hög bildhastighet robusthet mm

Eftersom jag har både Nikon och Canon sedan ett antal år tillbaka och upplevt både fördelar och nackdelar med de två systemen så känns det som canon nu måste ta sig i kragen och prestera , dvs så som pressen var på Nikon för några år sedan innan D3 kom.
 
Senast ändrad:
Jag har troligen en kamera för test inom några dagar efter att idag har talat med min återförsäljare , återkommer angående vad jag tycker om kameran och då i förhoppningsvis i en jämförelse med D3s som har fått storartat mottagande vad det gäller bla högisofotografering och renhet från bla färgbrus i höga iso.

Återkom gärna med bildexempel när du testat. Jag vågar mig på att gissa resultatet vid riktig högiso redan nu. Där tror D3s drar längsta strået. Har jag fel (vilket ju vore trevligt som varande canonanvändare) blir jag skyldig dig en skymningsfisketur efter gös i sommar. Fair enough?
 
Jag har troligen en kamera för test inom några dagar efter att idag har talat med min återförsäljare , återkommer angående vad jag tycker om kameran och då i förhoppningsvis i en jämförelse med D3s som har fått storartat mottagande vad det gäller bla högisofotografering och renhet från bla färgbrus i höga iso.
Jag valde bort 7d efter utvärdering och hoppas nu på att Canon kan presentera en modell som har samma bildkvalitet som mina 5dmk2 men dessa saknar en modern AF hög bildhastighet robusthet mm

Eftersom jag har både Nikon och Canon sedan ett antal år tillbaka och upplevt både fördelar och nackdelar med de två systemen så känns det som canon nu måste ta sig i kragen och prestera , dvs så som pressen var på Nikon för några år sedan innan D3 kom.

Mina tester av D3s mot D3 indikerar som mest 1 1/2 steg bättre S/N.

Canon 1DMkIV kommer säkert att se något sämre ut på skärm i 100% crop (på de högsta ISO-talen) men troligen ha mycket likartad bildkvalitet vid utskrift tack vare bättre pixeldensitet.

Eftersom ingen professionell fotograf regelmässigt kommer att använda högre ISO än 12800 i sin yrkesutövning lär skillnaden dem emellan vara helt försumbar vid utskrift i normala storlekar och betraktat på ordinärt avstånd eller för webpublisering. Andra faktorer som jpg-kvalitet, AF, vitbalans, cropfaktor och objektiv kommer i praktiken att vara avgörande.
 
Hej

Fick ett telefon samtal om jag fortfarande var intresserad av min beställning, det börjar närma sig. Har dock funderat på att hoppa över denna kamera då den är så dyr samt att min MarkIII fungerar så bra. Men när jag fick detta samtal kunde jag inte hålla mig så jag sade Yes och de skickar en när de får in en. Kommer nog ta ett tag, då jag inte är först. Det beror lite på vem Canon prioriterar först.

Mvh

Omar
 
Låter trevligt!
Jag hoppas du delar med dig av de erfarenheter du får av den.
Ska bli roligt att se vad den kan, det har varit tunt med info.
Det som intresserar mig är dess prestanda i svagt ljus, då jag som du verkar vara, är helt nöjd med mark3 i övrigt. edit (dess iso egenskaper är ju heller inte jättedåliga)

mvh Lars

Hej

Fick ett telefon samtal om jag fortfarande var intresserad av min beställning, det börjar närma sig. Har dock funderat på att hoppa över denna kamera då den är så dyr samt att min MarkIII fungerar så bra. Men när jag fick detta samtal kunde jag inte hålla mig så jag sade Yes och de skickar en när de får in en. Kommer nog ta ett tag, då jag inte är först. Det beror lite på vem Canon prioriterar först.

Mvh

Omar
 
Hej

Fick ett telefon samtal om jag fortfarande var intresserad av min beställning, det börjar närma sig. Har dock funderat på att hoppa över denna kamera då den är så dyr samt att min MarkIII fungerar så bra. Men när jag fick detta samtal kunde jag inte hålla mig så jag sade Yes och de skickar en när de får in en. Kommer nog ta ett tag, då jag inte är först. Det beror lite på vem Canon prioriterar först.

Mvh

Omar

Varför behöver du den nya kameran:

1) Den högre upplösningen,

2) Det förbättrade AF-systemet,

3) Det utökade ISO-omfånget och de två stegen bättre S/N på högre ISO-tal jämfört med 1D MkIII,

4) HD Video,

5) Annat?
 
Från canon rumors

1D Mark IV’s Available.

Various Reports:
I have reports from Bern, Switzerland and Oslo, Norway that Mark IV’s are being sold to consumers.

När kommer min julkapp ;-)
 
Julklapp

Hämtade ett testex på Canon idag.

Kamerorna är på väg ut till butikerna och är där i mellandagarna. Någon butik kanske får idag.
 

Bilagor

  • MF091223-MarkIV-IMG_5449.jpg
    MF091223-MarkIV-IMG_5449.jpg
    38.1 KB · Visningar: 322
Har du någon känsla för hur många som går ut till butik? Är det bara en handfull eller kan man hoppas när man står på plats 10/11?
 
Har du någon känsla för hur många som går ut till butik? Är det bara en handfull eller kan man hoppas när man står på plats 10/11?

Hur många ex som går ut i första sändningen vet jag inte. Men ofta kommer sändning nr 2 och 3 bara några dagar senare, kanske i större kvantitet med ett billigare fraktsätt.

Canon antyder att tilldelningen ska vara god. De väntar sig inte några större leveransproblem. Det kan ju vara så att många är försiktiga och inväntar tester i kombination med att Canon har förproducerat mycket och gjort rätt beräkningar på efterfrågan.

I fallet Eos 7D har Canon i Sverige underskattat efterfrågan, men det verkar ändå inte ha varit någon brist på kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.