Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

havsörnens första besök

det blev sex bilder, två gånger kom den adulta havsörnen ner, men den var skygg, andra gången blev det inte en endfa bild, jag körde det tysta läget men den reagerade trots att den börjat äta, alltid så på nya platser - om några månader, eller nästa vinter, då är örnen/arna mindre skygga

iso 6400, 1/125 s., bl. 3,5 (400/2,8 L IS USM), stativ
länk:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1902121.htm


Så här små bilder säger ju inget, men jag kan säga att jag är nöjd, bilden är direkt från en stor jpg-fil, har ingen rå-konverterare med mig

Jag har bara en bärbar dator med mig och kan på den inte avgöra hur färger m.m. ser ut
 
enligt kollegor så är det inte bara bildresultat som har blivit ett steg bättre med nya d3s, även interna programvaran har optimerats för exv återgivning av hudtoner.
Flertal "gamla Canonfotografer" är lyriska över det bildresultat som D3s ger i jpg och rakt ut från kameran.

Jag har bara hunnit titta som hastigast, men det ser bra ut upp till ISO 50.000. Får inte samma rå känsla som med D3 utan lite mjukare och snyggare på något sätt.

Priset är att det inte blir superskarpt. Brusreduceringen sänker den verkliga upplösningen och det hjälper inte så mycket att skärpa upp bilderna.

I råformat kan man givetvis ändra lite inställningar och prioritera detaljåtergivning.

Just att kombinera brusreducering med detaljåtergivning brukar vara Canons starka sida, så det ska bli intressant att matcha D3s mot Mark IV.
 
Samma känsla som du, Magnus. ISO 50 000 fungerar - och man kan ju själv påverka genom att välja kraftig brusreducering eller lägre, beroende på motiv, syfte. ISO-inställningen på litet över 100 000 har väl snarast en dokumentär användning - och konstnärlig...
Rawfiler blir ju bättre än jpg-filerna.
 
Nu börjar det bli bråttom att 1D4 kommer;-) Igår pajade min ena 1D3, det är glapp i den, bankar man på den blir det ränder på bilden. Känns som glapp i utläsningskabeln från censorn.... Mot service på Måndag. Hoppas bara att man inte behöver ny censor, skulle kännas hårt såhär bara några dagar innan den skulle bli en hyllvärmare....
 
Tyvärr är nog priset ganska logiskt, 1DsMkII går för 15-16000 och gamla 1DMkII för 8.000-9000:-.

Å andra sidan finns det ingen dslr man ska se annat än som prisrasare av rang. Marknadsvärdet understiger nästan alltid kraftigt det verklig bruksvärdet. De som försöker kränga 1DMkIII för 20,000:- får nog vänta på att hitta köpare.

Kan bero på att 7D kommit, men det är nog bara en orsak av flera.

Soprummet är inget bra alternativ. Använd den istället. Den är fortfarande lika bra som när du köpte den.

1DMkII i mycket gott skick går för 7000 nu..

En orsak prisraset på mkIII är nog allt gnäll om af-problem - detta har nog gjort att många är tveksamma till den och då hellre köper en ny 7D om priset är samma. Till "rätt" pris finns det dock alltid köpare. Le och se glad ut - det är så här med hus...
 
Jag tror aldrig Mattssons har levererat en ny kamera eller objektiv det datumet de sagt till mig :) Ofta har jag istället fått två eller tre nya tider längre fram

Känner jag absolut inte igen. Någon eller några dagar möjligtvis, men inte månadsvis som vissa andra ÅF. Tycker Mattsons verkar vara suveräna på att skaffa fram varor på smidigast/snabbast sätt.
 
Fråga mig som har haft Mattssons Foto som leverantör i snart 30år.

Att en tid inte stämmer, skjuts fram beror snarare på att Canon eller Nikon inte kan leverera som utlovat.
 
Canon Sverige tycker jag verkat dåliga på att beställa hem produkter (eller bli tilldelade från Canon, hur det nu fungerar) på senare år, det är väldigt ofta restat och dom kan inte ge några leveranstider, vilket förstås sprider sig till återförsäljarna.

Följden blir att fler och fler otåliga kunder inte vill vänta utan leveransdatum utan köper saker från utlandet, ofta billigare dessutom, och så får Canon ändå mindre underlag för att ta hem tillräckliga volymer.
 
Leveransproblem gäller främst så kallade promodeller, som ju logiskt sett görs i mindre serier. Ibland även de mest avancerade så kallade semipro (typ Nikon D300/Canon 7D, men 7D kom ju snabbt ut på marknaden),

Ibland börjar man undra om det beror på något strategiskt grepp från Canons marknadsföringsavdelning. Typ trissa förväntan/efterfrågan. Tycker det dock faller på att intresset för modellen som ff finns på marknaden faller radikalt och börjar sälja minimalt. Och vilket företag det vara må vill ju sälja.

Så det enda logiska jag kan komma på är att vid tidpunkten då kameran aviseras är den i stort inte mer än en hyfsat fungerande prototyp och leveransdatum ligger då lååångt fram. De första exemplaren ska sedan till de största marknaderna samt till prokunder. Vid OS-år är detta än mer tydligt.

Fick min första pro-dslr i november 1999 (Nikon D1) efter att beställt den ett halvår tidigare. Tror det var det 4:e eller 5:e exemplaret i Sverige. Efter årskiftet 1999/2000 dröjde det nästan till maj 2000 innan kameran fans för mer allmän leverans.

Å andra sidan beställde jag 1988 en Nikon F4s som jag fick vänta på åtskilliga månader. Så det var inte mycket bättre under den analoga tiden. Bara det att intervallerna mellan modellerna var mycket längre.

Min 1DMkII fick jag vänta på rejält länge. Alla ackriditerade OS-fotografer prioriterades. Fick den först i oktober 2004.

Men aldrig har jag varit med om att mina leverantörer legat på latsidan när det gäller att fixa grejorna snarast.

Tror inte det beror på Canons svenska representant heller. Skandinavien är ff en ganska liten marknad jämfört med världen i övrigt.

Därmed inte sagt att jag tycker det är bra eller ens acceptabelt med så långa leveranstider.
 
Det har säkert att göra med den lilla marknaden, tilldelningen blir minimal.

Jag köpte min 1D Mark II från USA, den fanns rätt snabbt i butik där, men helst vill jag handla här hemma pga garanti m.m. Objektiv av dyrare modell är dock ofta rätt hopplöst att hitta snabbt här.
 
Å andra sidan beställde jag 1988 en Nikon F4s som jag fick vänta på åtskilliga månader. Så det var inte mycket bättre under den analoga tiden. Bara det att intervallerna mellan modellerna var mycket längre.

Längre, kanske, men inte mycket längre. Jag gjorde en tabell över det för något år eller två sen i detta forum (lycka till att hitta den!).

Om jag inte minns helt fel så är intervallen ungefär desamma när det gäller "amatörmodeller", men kortare numera för "promodeller".
 
Längre, kanske, men inte mycket längre. Jag gjorde en tabell över det för något år eller två sen i detta forum (lycka till att hitta den!).

Om jag inte minns helt fel så är intervallen ungefär desamma när det gäller "amatörmodeller", men kortare numera för "promodeller".

Vad jag kommer ihåg ur skallen vad gäller Nikons promodeller: F3 aviserades under tidiga 1981, F4 under 1988=7.8 år.

Tror detsamma gällde nör Canon Gjorde om sin gamla F1 till F1new 1982. Sedan dröjde det lika länge som för Nikon innan de tog fram EOS 1.

Men Nikon F5 kom med lite rappare intervall. Jag beydde mig inte dock. Körde F4 till jag började plåta digitalt även dslr 1999.

Å andra sidan tror jag minnas att med projektering, tillverkning och utfasning pratade man om 10 års-cykler vad gällde yrkeskameror. Det som ändrade det en smula var tillkomsten av AF. Prohusen fick dock AF senare än de "mindre" modellerna, precis som de ända fram till F4 och EOS 1 saknade PASM. F3 hade dock ett autoläge och var den första prokameran med en liten lcd-display i sökaren.

Men man såg ändå att cyklerna förkortades gradvis under förra framföralt 90-talet. Fast det skiljde ganska lite mellan en sen analog 90-talare och en 80-talare.

Då hade man tid att diskutera filmers egenskaper, dito framkallares etc istället för "kvartalets nya kamerahus" (liiite överdrivet, det sista:)
 
Det borde ju kunna stabiliseras lite även för digitala kameror så småningom, vi är inte så värst långt från gränsen där en uppdatering inte är så värst nödvändig för dom flesta längre. Det är väl i stort sett bara sensorn (med tillhörande bildbehandling) som utvecklas nämnvärt.
 
Fråga mig som har haft Mattssons Foto som leverantör i snart 30år.

Att en tid inte stämmer, skjuts fram beror snarare på att Canon eller Nikon inte kan leverera som utlovat.

Och även på att Mattssons (och andra butiker) inte vill vara riktigt ärliga och säga att det kanske tar exempelvis 2 månader att få en kamera eller objektiv. För de villl behålla kunden som kamske annars köper varan över nätet eller i en annan butik.
Och det var mer än 30 år sen jag gjorde mina första kamera köp hos Mattssons :)
 
Det borde ju kunna stabiliseras lite även för digitala kameror så småningom, vi är inte så värst långt från gränsen där en uppdatering inte är så värst nödvändig för dom flesta längre. Det är väl i stort sett bara sensorn (med tillhörande bildbehandling) som utvecklas nämnvärt.

Tycker nästan vi är där nu (så länge vi pratar om att en dslr fortfarande är lik en analog slr i hantering och funktioner). Jag väntar fortfarande på att mer fokus läggs på tätare firmware och sist men långtifrån minst: Den externa programvaran vi kör i våra datorer. Tror det finns mycket mer att göra på det området.

Tror det börjar infinna sig en viss mättnadskänsla hos konsumenterna av dyrare dslr.

Optikerna utvecklas inte på långt när i paritet med ökande pixelantal.
Af-precisonen är fortfarande ett eftersatt område.

Men nya sensorer kommer säkert. Och det mest logiska för mig vore mer moduluppbyggda kameror. Där är ju redan mellanformatskamerorna. Tror det skulle kunna fungera på 24x36-formatet också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.