Annons

Canon EOS 1D MkIV

Jag tycker i alla fall att på 7D sticker de ut betydligt längre än vad jag är van vid från 40D.
För 7D redovisar de samma förhållande som för 1D Mark IV.
 
Sällan det varit så roligt att ha fått en ny kamera i handen

Har ett förhandsexemplar till låns, har en beställning liggande på ett eget ex. på Scandinavian Photo. Jag vet inte hur länge jag får ha det här lånehuset, men det är ett nöje att plåta med det. Jag hoppas på action om några dagar, de första bilderna blev ett porträtt på den här blöta nötskrikan i uselt regnväder. ISO 1000, tror det var 1/60 s., bländare 6,3 (full bländaröppning är f5,6) med 400/2,8 plus 2 ggr konverter. Man kan givetvis inte bedöma kvaliteten utifrån denna lilla bild, men jag testade ISO 6400 och ja, jag är nöjd i alla fall. Tror ISO 12.800 är användbar även för mig som gör böcker, ska pröva det inom kort. Den högsta inställningen, motsvarande litet över etthundra tusen i ISO-tal, tror jag blir bra för dasgstidningar och för att ta bilderna som förut varit omöjliga att ta.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1901631.htm?set=mp

Vad jag lagt upp här är ointressant i sig, men jag måste säga att det var längesedan jag tyckte det var så roligt med en ny kamera. Och det var ju bara att tuta och köra - för mig som är van vid 1 D och 1 Ds Mark III, några nyheter bör man kolla i bruksanvisningen. Allt som är helt nytt i kameran är ju "osynligt", detta ser man ju först när man tar bilderna, skulle man kunna säga. - Jag brukar ju inte bry mig så mycket om nya kameror annars, har fullt upp med att plåta, men det här var kul.
PS. Jag är ju Canon-ambassadör, vill bara säga det tydligt men jag tror inte det påverkar det lilla jag nu skrivit. Faktum är att jag skulle kanske vågat vara ännu mer positiv om jag inte varit det.
 
Spännande, tack för den första bilden!
Har du hunnit få någon känsla för AF, jämfört med 1D(s) III?
 
Vi andra är bara lite ;-) avis på dig..... Lycka till med testen och rapportera så mycket du kan, vi är nyfikna!

En sak som jag är mycket intresserad är IOS egenskaperna på tex 6400 jämfört med MkIII. Jag har jämfört MKIII med Nikon D3s och det är jättestor skillnad på 6400 mellan dessa. Så mina förhoppningar är att denna är tillräckligt bra så jag slipper byta märke...
 
En sak som jag är mycket intresserad är IOS egenskaperna på tex 6400 jämfört med MkIII. Jag har jämfört MKIII med Nikon D3s och det är jättestor skillnad på 6400 mellan dessa. Så mina förhoppningar är att denna är tillräckligt bra så jag slipper byta märke...

har precis varit iväg och plåtat gospel med Nikon D3s och det ser verkligen bra ut upp till ISO 50 000. Visst ser man att brusreduceringen fått jobba, men bilderna är klart användbara för mycket. ISO 12 800 är mycket bra.

Hoppas verkligen att Canon kan matcha. Då blir det riktigt kul.
 
har precis varit iväg och plåtat gospel med Nikon D3s och det ser verkligen bra ut upp till ISO 50 000. Visst ser man att brusreduceringen fått jobba, men bilderna är klart användbara för mycket. ISO 12 800 är mycket bra.

Hoppas verkligen att Canon kan matcha. Då blir det riktigt kul.

Annars får vi byta till den "mörka" sidan ;-)
 
jag kollade några bilder tagna på ISO 12800 på skoj, och jag skulle inte tveka att köra en helsida i en bok i det stora formatet - dvs. om bara fotografen tagit en bättre bild - haha

största problemet - tycker jag själv - det är han, dvs. jag, bakom kameran o linsen
 
Skall följa detta noga trots att det inte blir aktuellt för mig att införskaffa mig en 1Dmk4 för tillfället.

Men vet att en av tidningarna jag jobbar för har beställt ett gäng mk4 istället för deras nuvarande mk2N och det lär bli tillfälle för mig att få testskjuta en sådan, bävar inför detta eftersom min rädsla för att börsen min kommer till att få ett stort gapande svart hål är överhängande stor sedan!

//R
 
har precis varit iväg och plåtat gospel med Nikon D3s och det ser verkligen bra ut upp till ISO 50 000. Visst ser man att brusreduceringen fått jobba, men bilderna är klart användbara för mycket. ISO 12 800 är mycket bra.

Hoppas verkligen att Canon kan matcha. Då blir det riktigt kul.

enligt kollegor så är det inte bara bildresultat som har blivit ett steg bättre med nya d3s, även interna programvaran har optimerats för exv återgivning av hudtoner.
Flertal "gamla Canonfotografer" är lyriska över det bildresultat som D3s ger i jpg och rakt ut från kameran.
 
det blir att ta på sig fler föreläsningar....

Skall följa detta noga trots att det inte blir aktuellt för mig att införskaffa mig en 1Dmk4 för tillfället.

... det lär bli tillfälle för mig att få testskjuta en sådan, bävar inför detta eftersom min rädsla för att börsen min kommer till att få ett stort gapande svart hål är överhängande stor sedan!

//R

Ja, just det. Jag lägger in en beställning på ett hus till i dag. I morse fick jag testa kameran litet till, inte många bilder, bl.a. på en skygg havsörn med ISO 6400 (första, korta landningen framför gömslet) och senare flygande skator, men det räckte. Jag upptäckte genast att jag vill ha det här huset bakom båda gluggarna i gömslet, annars kommer jag bara vilja byta samma hus mellan objektiven, och då missar man bilder och riskerar imma på objektivens bakre lins i onödan. Det blir att ta på sig några föreläsningar till i vinter-vår.
 
Jag uppmanar alla Fotosidemedlemmar att köpa Brutus senaste bok som är fantastisk så "pojkvaskern har råd " med två kamerahus .

PS har du lagt undat ett ex till som julklapp till min hustru.

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.