Annons

Canon EOS 1D MkIV

Klart som korvspad att 1D MkIII är svårsåld.

En kamera som Canon har haft massiva problem med när det gäller AF. Att de exemplar som säljs nu i de allra flasta fall inte har något garanti kvar gör väl inte saken bättre. Sedan måste man fråga sig, har jag behov av en proffskamera som tar 10 bilder/sekund? Sedan så gör väl ankomsten av EOS 7D inte direkt saken bättre för de som sitter på ett 1D mkIII hus idag. Och sist men inte minst så satte väl EOS 1D Mk4 den sista spiken i kistan.

Om vi jämför med EOS 5D (som haft ett stabilt andrahandsvärde) så tilltalar den en mycket större grupp. Den är mindre, har FF samt ungf likadan AF som EOS 5D MkII. Jag tror att fler är intresserade av att köpa en beg 5D än att släpa runt på en kamera som tar 10 bps.

//Daniel
 
Nu väntar vi bara på att få ett 70-200/2.8IS II och ett 24-70/2.8IS så är jag nöjd :)

70-200/2,8 IS II med förbättrad IS känns rätt logisk. Borde ju komma någongång.

24-70/2,8 IS vore najs. Skärskilt med bättre kantskärpa än dagens glugg. Får hoppas att det går att göra och att det kommer.

Jag sålde min 24-70, tyckte den var för tung och inte tillräckligt bra. Får bli en 24-105/4 till 1D Mark IV tills det finns en 24-70/2,8 IS. IS behövas för handhållen filmning.
 
Hur fungerar AF då man video filmar ?
Och har den nu AF då man fotograferar i Live Wiew läget `
Tror att Nikon D3s har det !!
 
Leveranstider på fyran

Pratade precis med kamerabutiken och beräknad leveranstid från Canon är den 30/12 på de första kamerahusen. I början på december var det den 10/12.

//Marcus
 
På sidan 143 verkar det beskrivas att man under filmning kan använda knappen AF-ON eller vanliga avtrycket halft nertryckt för att fokusera "with the current AF mode", vilket jag tolkar som Single-shot eller AI servo.
Det är ju svårt att testa på 1D Mark IV, men om den är som min 7D har du tolkat fel.

Oavsett vad AF-mode står på, blir det One Shot så snart jag slår över till video.
Om filmning inte pågår, fokuserar den med den aktuella AF-konfigurationen för live view, alltså One Shot med fasdetekterande, kontrast eller ansiktsföljande, om jag trycker ner avtrycket halvvägs eller trycker på AF-ON.
Om filmning pågår slutar halv-avtrycket att fokusera och AF-ON byter till kontrastavkänning, om man inte redan hade det inställt.
 
OK, det låter ju troligt att man menar dom AF-modes som finns tillgängliga i Live View, har inte koll på vilka dom i sådana fall är.

Är beskrivningen av funktionen likadan i användarmanualen för 7D?
 
Är beskrivningen av funktionen likadan i användarmanualen för 7D?
Ja, det står likadant. Det finns en AF-mode att ställa in i menyfliken för video. Det man kan ställa där är identiskt som för vanlig live view, och det är den där valda metoden som används.
Under filmning är det bara live focus (kontrastavkännande) som fungerar.
 
Låter inte kul..... Jag som vill ha in den på årets redovisning....

Är det inte så att du kan förskottsbetala och kontera den i år? Åt andra hållet gäller ju i alla fall bestämmelsen att arbete/tjänster utförda innan 31/12 ska bokföras som intäkt och momsas inom innevarande bokföringsår. Summan ersättning inkl moms konteras ju som Kundfordran även om pengarna inte finns på kontot förrän i januari 2010.

Bara en tanke! Skatter borde ha samma regler tvåvägs. Själv har jag dock aldrig varit i situationen att förskottsbetalat något så nära års-skiftet så jag vet inte. Skulle inte våga göra det heller utan att kolla med kunnig revisor alternativt Skatteverket.
 
AF sensorernas storlek

Är det någon som vet hur stor skillnad det är på själva AF-sensorerna mellan 1DMkIII och 1DMkIV? Om det är någon skillnad.

Det ser ut som om markeringarna för sensorerna är lika stora för båda modellerna men enligt bilden på sidan 19 i white paper för 1DMkIV så sticker sensorerna ut en bra bit utanför markeringen:
http://www.usa.canon.com/uploadedimages/FCK/Image/White Papers/EOS-1D Mark IV WP1.pdf

Min huvudfråga är om själva sensorerna sticker ut lika mycket på 1DMkIII?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.