I så fall använder man Tv eller Av.
T90 var en prototyp för Eos-systemet och vissa funktioner var onödigt eller för komplicerade.
Jag använder aldrig P utan Tv eller Av om jag kör automatik. Specialvarianter av P var vanligare hos alla märken på 80-90-talet innan motivprogrammen kom. Kan man tid och bländare är Tv och Av perfekt.
Jag håller med om att utnyttja Tv resp Av när man kör automatik.
Jag använder aldrig P - i de flesta fall vill man ju ha koll på rörelseoskärpa och skärpedjupet och då väljer man automatikmodell efter vad man vill styra med.
Sen kör jag mycket med manuellt och AutoIso - mycket flexibel modell.
Jag styr tid och bländare - kameran styr exponeringen (men kan fortfarande exponeringskompensera om jag vill) så länge ljuset håller sig inom isogränserna. Perfekt på en fotbollsplan med halva planen i solen och halva i skugga.
Men vad jag var ute efter var en liknande funktion mha P tillsammans med säkerhetsförskjutning.
När man når gränserna så justeras tid / bländare, utefter den valda kurvförskjutningen.
Fast om jag fick önska så skulle man ställa in tid och bländare manuellt ex. 1/500 och 2.8 (sport) tillsammans med autoiso. Iso skulle bara justeras av kameran upp till en högsta iso (personligt inställbar) och när ljuset försämras ytterliggare skulle jag kunna välja att då sänker kameran tiden utefter ljusförhållande.
Om det å andra sidan blev ljusare så skulle jag kunna välja om det var mindre bländare eller kortare tid som kameran justerade.
Dvs. när vi har ljus inom kamerans isoområde (autoiso utefter tid/bländare) få man det som man vill.
När sen ljuset förändras ytterliggare vill jag kunna välja om det är tid/bländare som ska justeras så att exponering klaras av.
Då kunde man få kameran att ge bästa inställningen i olika situationer.