Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Menar du Camera Raw (senaste update 6.1) till CS5? Jag har laddat hem en 30-dagars trialversion av CS5 för att kolla om det finns påtagliga fördelar just för min hantering jämfört med CS4 som jag har licens på i nuläget.

I så fall är jag benägen att hålla med i så måtto att en förbättring skett. Betaversionen av LR3 innehåller inte de senaste brusreduceringsuppdateringarna. Kommer med den skarpa versionen.

För att återgå till CS5 så är jag osäker på om jag ska uppgradera ändå. Skulle önska att Camera Raw updates överlappade versionerna lite längre tid.
 
I så fall är jag benägen att hålla med i så måtto att en förbättring skett. Betaversionen av LR3 innehåller inte de senaste brusreduceringsuppdateringarna. Kommer med den skarpa versionen.

LR3 med senaste camera raw finns ute sedan igår. Man får ju samma brusreduceringsegenskaper i LR som i PS i och med det. Skillnaden är dock att LR kostar mycket mindre.
 
[OT] ang LR3

LR3 med senaste camera raw finns ute sedan igår. Man får ju samma brusreduceringsegenskaper i LR som i PS i och med det. Skillnaden är dock att LR kostar mycket mindre.

Lite [OT] för trådens egentliga ämne.
Men LR3 i den skarpa versionen innehåller fler trevliga uppdateringar än den förbättrade brusreduceringen.

Men framför allt så har LR en rad fördelar i mitt arbetsflöde gentemot PS, vilket är den absolut viktigaste orsaken till att jag använder just LR.
 
LR3 med senaste camera raw finns ute sedan igår. Man får ju samma brusreduceringsegenskaper i LR som i PS i och med det. Skillnaden är dock att LR kostar mycket mindre.

Jag vet prisskillnaden, men uppskattar och är van vid Camera Raw som plug-in i PS sedan många år.
Jag gör dessutom en hel del småjusteringar i PS efter att konverterat rawfilen till en tiff. Nu kostar inte en uppgradering till CS5 så förtvivlat mycket om man har licens på CS2-CS4. Annars hade jag måhända övervägt att skaffa LR3.

Dessutom har jag Noise Ninja Pro som plug-in i PS. Och där går att finjustera in profiler som i många lägen gör ett bättre jobb än Camera Raw 6.1.
 
Lite [OT] för trådens egentliga ämne.
Men LR3 i den skarpa versionen innehåller fler trevliga uppdateringar än den förbättrade brusreduceringen.

Men framför allt så har LR en rad fördelar i mitt arbetsflöde gentemot PS, vilket är den absolut viktigaste orsaken till att jag använder just LR.

Den gamla tesen om att lära gamla hundar sitta stämmer in på mig och mitt arbetsflöde. Jag stretar emot i det längsta för att överge ett koncept jag tyckt om och lärt mig hantera snabbt genom åren.

Har testat LR3 beta och visst är det ett bra program, testat DxO Labs, Capture One Pro m fl. Hittar många fördelar, men likväl förbaskat återvänder jag alltid till PS med ACR som plug-in.
 
Beroende på vilken kamera man använder och beroende på hur färgbruset interpoleras fram pga vilken rawkonverterare man använder så kan jag inte se att mina bilder skulle bli skulle kunna bli så mycket renare från 5dmk2 .
Camera raw gör ju redan nu ett så bra jobb jämfört med tidigare att jag inte har tillstymmelse till störande färgbrus i mina filer
 
Senast ändrad:
Karnevalen i Lund . 3200iso beckmörkt och utsnitt i 100% och från publiken framför scenen.En kille står och filmar
senare versioner av Camera Raw skalar effektivt bort allt färgbrus som 5dmk2 genererar
 

Bilagor

  • Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    31.6 KB · Visningar: 575
Senast ändrad:
samma bild men med ett ordentligt lyft i lågdager/skuggorna, snyggt befriat från färgbrus som hade uppvisats tydligt med en äldre version av camera raw
 

Bilagor

  • Bild-3b.jpg
    Bild-3b.jpg
    42.6 KB · Visningar: 576
Samma version jag kör med. Version 6.1 i CS5 har lite fler variabler att jobba med dock. Lyfter inte detaljerna i lågdagrarna bättre. Brusreduceringen är lite mer omfattande och ser snygg ut men det sker på bekostnad av detaljeringen på en 5DMkII.

Paradoxalt verkar 6.1 göra ett snyggare jobb med 7D och då menar jag inte bara brusreducering.
 
Jag får samma resultat som om du tänker dig skilnaden mellan d3 och 1dsmk3 för några år sedan, dvs att d3 bildfil i jämförelse hade skalat av det färgbrus som 1dsmk3 uppvisade med dåtida camera raw som användes för ca 3 år sedan.

Det betyder att 5dmk2 uppvisar en renhet från färgbrus väldigt likt D3 för ca 3 år sedan .Hur mycket bättre D3 rawfiler blir med senaste Camera raw har jag inte testat
Jag är mycket nöjd med 5dmk2 och senaste camera raw för CS4 då en mängd färgbrus har skalats bort utan att upplösningen blir lidande genom tillsmetning som är så vanligt med brusreduceringsprogram.
 
Senast ändrad:
Beroende på vilken kamera man använder och beroende på hur färgbruset interpoleras fram pga vilken rawkonverterare man använder så kan jag inte se att mina bilder skulle bli skulle kunna bli så mycket renare från 5dmk2 .
Camera raw gör ju redan nu ett så bra jobb jämfört med tidigare att jag inte har tillstymmelse till störande färgbrus i mina filer

Hur har du ACR inställt när det gäller brusteducering?
25 på färg o dito på brus eller vad det står ?
 
Jag utgår från defaulta värdet och inspekterar bildfilen i 100% och om ev ytterliggare brusreducering bör göras så gör jag det, i de flesta fall så klararar jag mig med de defaulta värden som ligger i camera raw, se exv bilderna tidigare från karnevalen i lund
 
Tack, jag försöker bara förstå hur allt fungerar o lär mig fortfarande.
Om default är 0 brusreducerar den ju inget i mina ögon eller har jag fel?
Om, hur funkar det då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.