Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Nikon??

Produkter
(logga in för att koppla)
freddes skrev:
Ja, för det första är ju det där så kallade vertikalgreppet inte gjord ännu, ännu mindre till salu. Sedan vet jag överhuvudtaget inte om den funkar utan större ingrepp på kameran och dess prestation... Men, det kanske blir bra så småningom, vad vet jag.

Poängen är, och det är det som gör mig lite småsur, att inte Nikon redan från första början lät oss D70-ägare kunna välja till ett vertikalgrepp till vår ögonsten. Men, man ville ju, som tidigare blivit påpekat i andra trådar, inte konkurrera med D100. Men, själv tycker jag den konkurensstävjande åtgärden från Nikons sida är högst diskutabel och lite löjlig faktisk.

Ja, det är lite märklig politik faktiskt.
Utan att starta ett Canon/Nikon-krig, så erbjuds det vertikalgrepp till D30/D60/10D och 300D

/ E
 
Jag valde mellan D70 och 300D och valet var enkelt, särskilt eftersom jag inte ghade nåon utrustning sedan tidigare som eventuellt hade påverkat valet. D70 kändes bättre på alla punkter faktiskt, jag gillar Nikons bilder "direkt ur kameran" bättre, dessutom har den bättre byggkvalitet och reglage, samt bättre inställningsmöjlighteter.

Att dra slutsatser om att Canon skulle ligga före Nikon inom foto, visst, det köper jag. Men tänk på att det handlar om kameror som antagligen vi vanliga dödliga ändå aldrig kommer köpa på grund av priserna och att de i första hand vänder sig till proffs. Man måste ju titta i det prissegment man själv tänkt sig.

Ungefär lika smart att resonera på följande sätt: Hmm, ska jag välja BMW eller Volvo? BMW har ju M5 som är så jävla mycket grymmare än Volvo T5. Inte för jag har råd med varken en M5 eller T5, jag väljer ju egentligen mellan Volvo 2,5T och BMW 520. Men jag tar BMW 520 bara för att M5 är mycket grymmare än Volvo T5. Smart resonemang...

Mitt tips är att man väljer märke efter det man har sedan tidigare. Har man inget sedan tidigare så tittar man på vad tillverkarna har att erbjuda i den prisklass man tänkt sig. Oavsett vad man väljer av Canon eller Nikon så får man en enorm tillgång på kringutrustning, både nytt och begagnat.
 
Ofta är det ju så att teknik från de dyrare modellerna återfinns i de billigare efter ett par/några år. Så resonemanget haltar inte helt och hållet iofs.
 
Helgesson skrev:
Ähmen öhhh!!

Lägg ner dösnacket....

teknikfreak och märkesbögar....hahahaha....
Han som sköter kameran då?? Vad skall han ha för braller på sig när han fotar?? Levis...? Näää...
Kortbyxor?? Jaa...kanske...dom reflekterar kanske
nikons senaste B4532 /rS blixt bättre...? ett par shyssta kaki...där har vi det!! Undrar när Levis släpper nästa kakibralla?? Kanske i septober...brallakina! Hört en massa rykten...ev skall brallerna gå att ha på sig i mörker oxå!!


Måste sälja mina Lee nu..innan priserna sjunker!! Måste ju kunna finnansiera nya grejerna!!

SUCK!! Hahahahahah.....

Jag håller med dig :) Det finns nog bara en grupp människor som är mer prylbögar och märkesfanatiker än de som gillar foto, nej två förresten. Det är HIFi-homos och golfare.

Undrar varför det är så egentligen...
 
freddes skrev:
Jo, det klart att det fanns en tanke bakom, den har ju redan jag och andra med mig föklarat:

Att man inte vill konkurera med D100.


Sedan uttalar jag mig som kund, inte som företagsledare för Nikon.

Men, vi kanske inte ska hänga upp oss för mycket på avsaknaden av vertikalgrepp. Jag är för övrigt mycket nöjd med kameran..

Vad menar du då med att Nikons tänk är löjligt?
Det var närmast det jag hängde upp mig på....
 
-big kahuna- skrev:
Jag håller med dig :) Det finns nog bara en grupp människor som är mer prylbögar och märkesfanatiker än de som gillar foto, nej två förresten. Det är HIFi-homos och golfare.

Undrar varför det är så egentligen...

Sh-t,Sh-t,Sh-t.

Hattrick för mig då,tar åt mig.

Men nya drivern sänkte mitt handikapp med 3 slag på bara någon vecka. Nya stereon/högtalarna sänkte mest min plånbok (men oj vad skoj att kolla på film numera). Nya kameran skänkte mig möjligheter. Alla tre var nöje.

/triplenörd

Ps.
Tack för att du inte inkluderade datorer e dyl Ds.
 
-big kahuna- skrev:
Jag håller med dig :) Det finns nog bara en grupp människor som är mer prylbögar och märkesfanatiker än de som gillar foto, nej två förresten. Det är HIFi-homos och golfare.

Undrar varför det är så egentligen...

Matrielsporter/hobbies alltihop...inget fel att vilja höra bra ljud...se bra bilder...känna det rätta"klocket" i putten när du golfar...men va f_n..? Det finns gränser...
 
-big kahuna- skrev:
Jag valde mellan D70 och 300D och valet var enkelt, särskilt eftersom jag inte ghade nåon utrustning sedan tidigare som eventuellt hade påverkat valet. D70 kändes bättre på alla punkter faktiskt, jag gillar Nikons bilder "direkt ur kameran" bättre, dessutom har den bättre byggkvalitet och reglage, samt bättre inställningsmöjlighteter.

Att dra slutsatser om att Canon skulle ligga före Nikon inom foto, visst, det köper jag. Men tänk på att det handlar om kameror som antagligen vi vanliga dödliga ändå aldrig kommer köpa på grund av priserna och att de i första hand vänder sig till proffs. Man måste ju titta i det prissegment man själv tänkt sig.

Ungefär lika smart att resonera på följande sätt: Hmm, ska jag välja BMW eller Volvo? BMW har ju M5 som är så jävla mycket grymmare än Volvo T5. Inte för jag har råd med varken en M5 eller T5, jag väljer ju egentligen mellan Volvo 2,5T och BMW 520. Men jag tar BMW 520 bara för att M5 är mycket grymmare än Volvo T5. Smart resonemang...

Mitt tips är att man väljer märke efter det man har sedan tidigare. Har man inget sedan tidigare så tittar man på vad tillverkarna har att erbjuda i den prisklass man tänkt sig. Oavsett vad man väljer av Canon eller Nikon så får man en enorm tillgång på kringutrustning, både nytt och begagnat.

Smack, där satt den. Håller med dig 100% !
 
Helgesson skrev:
Matrielsporter/hobbies alltihop...inget fel att vilja höra bra ljud...se bra bilder...känna det rätta"klocket" i putten när du golfar...men va f_n..? Det finns gränser...

Det är exakt så jag menar. Jag gillar också at ha brad ljud hemma, men jag känner inte att jag behöver gå och köpa högtalare för 80kkr, det känns lixom som det kvittar bara det inte är 500 krsditon från Siba...

Det blir lixom lite startrekvarning när man nördar ner sig FÖR mycket. Men det är klart, Hobbies är Hobbies :)
 
Okej, då har vi kommit till den punkt i tråden som jag befarade att vi skulle komma till. När den alltså totalt har spårat ut och folk har börjat håna varandra istället för att hjälpa varandra. Beklagligt.
 
freddes skrev:
Okej, då har vi kommit till den punkt i tråden som jag befarade att vi skulle komma till. När den alltså totalt har spårat ut och folk har börjat håna varandra istället för att hjälpa varandra. Beklagligt.

Jag hänger på en del andra forum (bilar etc) och märkesfrågor blir alltid så här. Det är bara att inse att folk som har sina favoritmärken trissar som fan och tillslut är det rena tramset allt ihopa. Det har alltid varit så och kommer så förbli. jag har ett standardsvar till folk som brukar fråga vilken trimfrma som är bäst när de ska chiptrimma sina bilar (för tro mig, det finns märkesnördar inom biltrimning också, som helt utan belägg slänger ur sig idiotsvar) och det är att själv ta reda på fakta, läs faktablad, kolla priser, fundera själv på vilka krav du har. Sen på sådana här forum kan man ställa mer sakliga frågor angående en viss produkt eller detalj som man kanse inte riktigt fått kläm på. Men att fråga vilket bilmärke som är bäst, eller vilken kamera som är bäst är som att hälla bensin på en eldsvåda. Vilken kamera som är bäst för just dig beror ju på vilka krav man har! Är ett krav t.ex att man måste ha vertikalgrepp, ja då faller ju D70 bort direkt och då är en sån här tråd helt onödig.
 
spekulation om varför

...tekniknerdar främst hittas bland hifi/hemmabio, foto och golf.

Min egen teori är att det inom all form av hobbyintresse som drar mot det kreativa är fullständigt omöjligt att objektivt säga vad som är "bäst", eftersom en stor del av produkten handlar om hur den upplevs av dess ägare.

Denna upplevelse bidrar till att skapa och upprätthålla en viss märkesfanatism (något som jag tror att tillverkarna/märkena är ganksa väl medvetna om). Eftersom "rätt" är något subjektivt blir den personliga upplevelsen av "rätt" vädligt viktig.

En annan anledning är att många tycker att själva tekniken är kul och spännande att läsa om, testa och jämföra, vilket ytterligare spär på det fanatiska inslaget... Vem kan säga att en viss ljudanläggning är så våldsamt mycket bättre än en annan, rent objektivt...? (i samma prisklass)

Det handlar också väldigt mycket om image... Den som köper en B&O anläggning är en annan typ avkund än den som köper en MarkLevinsson eller Krell. Vem har den bättre anläggningen? Vad har kunderna värderat som viktigt?

Lite samma som med foto och kamerautrustning tycker jag. Det är en väldigt massa prat om teknik hit och dit (vilket jag själv älskar att älta fram o åter, så jag går lös med slägga i det bräckliga glashus jag sitter i), men vad jag som konsument i slutänden föredrar handlar om vad jag gillar och vad som maximerar min upplevelse.

Vad som maximerar upplevelsen blir självklart ett hett debattämne eftersom maximal upplevelse är subjektivt och kan därför debatteras i oändlighet med avseende på...

* teknkiska hårklyverier (skillnader i funktioner och val av teknik, ex en viss ljussensors egenskaper vid höga resp låga isotal)
* ergonomiska hårklyverier (tex var knappar sitter, deras tryckkänsla, utformingens av symbolerna osv)
* designmässiga hårklyverier (ex färgens betydelse)

Summan av dessa hårklyverier skulle kunna sägas vara "upplevelsen" av produkten, som alltså är subjektiv och en variabel beroende på vem som håller i kameran samt vad denne värderar/prioriterar.

Dessutom tycks människan vara konstruerad så att hon lierar sig med andra likasinnade som till desperations rand debatterar för sitt eget märkes överlägsenhet...

Ex på sådana debatter är tex linux vs windows, windows vs mac, canon vs nikon, Krell vs MarkLevinsson, volvo vs saab, sonyericsson vs nokia osv osv...

Vidare bidrar tillverkarna själva till att skapa denna märkesnoja/fanatism genom olika kampanjer där det egna märket framhävs. Ett exempel bland många är att det är hel okkej att köpa något utan veta ett skvatt om produkten, just därför att den aktuella produkten kommer från en viss tillverkare/märke... De enda som i mina ögon har lika stark marknadspositionering bland sina användare är en datortillverkare... -men det är bara min egen upfattning om marknadspositionering och jag brukar ha fel om dessa saker... ;-)


När det gäller golf så kan det kanske vara bra att ha en kreativ ursäkt till att spela dåligt (eget spel) eller andras överlägsenhet...? Det i sin tur uppmuntrar till inköp och debatt när det gäller materialval, sammanfogningsmetod, vikt och balans samt ev. övriga egenskaper hos klubbor...
Nu spelar jag inte själv, så detta är ren spekulation. Någon annan som har en bättre förklaring till golfares fascination för teknik/prylar??


/Kjelle
 
Re: spekulation om varför

kejo skrev:
...tekniknerdar främst hittas bland hifi/hemmabio, foto och golf.

När det gäller golf så kan det kanske vara bra att ha en kreativ ursäkt till att spela dåligt (eget spel) eller andras överlägsenhet...? Det i sin tur uppmuntrar till inköp och debatt när det gäller materialval, sammanfogningsmetod, vikt och balans samt ev. övriga egenskaper hos klubbor...
Nu spelar jag inte själv, så detta är ren spekulation. Någon annan som har en bättre förklaring till golfares fascination för teknik/prylar??

/Kjelle
I golf är det inte bara tekniken som går framåt, utan utövaren lär sig (förhoppningsvis) och får därför andra/nya behov. Sen sliter man ju ut och har sönder grejer.

Man kanske inte ska jämföra en sport med underhållning och med en hobby eller yrke, men det är intressant.
 
Re: Re: spekulation om varför

o-laser skrev:
I golf är det inte bara tekniken som går framåt, utan utövaren lär sig (förhoppningsvis) och får därför andra/nya behov. Sen sliter man ju ut och har sönder grejer.

Joo - men det gäller väl förhopningsvis foto också?
Iaf för de av oss som finns här på FS och har en vilja och ambition att utvecklas...?


Man kanske inte ska jämföra en sport med underhållning och med en hobby eller yrke, men det är intressant.

Njaääe, det kanske man inte kan. Eller så kan man det...?
De allra flesta golfare jag känner är inte fullblodsproffs utan spelar för avkopplingen, dvs som hobby. Golf var kanske ett dumt exempel, men eftersom det var just golf som nämndes tillsammans med hifi-nerdar och foto-fanatiker så försökte jag mig på en teori som skulle kunna förklara alla dessa områden. En sorts "mgn" sas.

Vad gäller sport så är väl det underhållning? Gränsen är iaf väldigt suddig... Många hockeylag menar själva (åtminstone deras klubbledningar) att de är verksamma inom underhållningsbranchen snarare än idrott (underhållningsvärdet på årets upplaga av tre kronor var sällsynt lågt)... Iofs är just hockeyn en av de mest kommersialiserade sporterna så den kanske inte räknas...?

Hur skall man definiera hoskey, är det sport om jag är utövare men underhållning om jag är publik? Hur förhåller sig dessa i förhållande till hobby? Är det en hobby om jag spelar 5ggr i veckan med ett div 3 lag...?

Vad innebär samma resonemang isf för foto?


/Kjelle
 
Som Kim skrev tidigare; köp en begagnad 10D. Den har bättre sökare än D70 och 300D. Huset är mycket bättre byggt, bättre i menyer och knappar än D70, bättre exponering (enligt egna tester) än D70. Däremot har D70 usb 2 vilket man till en 10D kan lösa med minneskortsläsare. Bufferten är mindre på 10D men det kanske inte spelar någon roll för alla (exempelvis mig!). Har båda kamerorna i jobbet och hunnit testa en hel del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.