Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

klippa

Aktiv medlem
Står i valet att köpa en ny systemkamera då min gamla (olympus e-520) har börjat överexponera alla bilder utom när jag kör på auto.

Men första steget är väl att bestämma sig för Nikon eller Canon. Vilket ju inte är lätt. Jag vill ha tag på en kamera med snabb hastighet, många pixlar då jag gärna beskär bilderna.
Jag vill även ha ett objektiv som tar från 14 (18)-200 (minst)

Är beredd att betala ca 6-7000:-
Vad rekommenderar ni?
 
Står i valet att köpa en ny systemkamera då min gamla (olympus e-520) har börjat överexponera alla bilder utom när jag kör på auto.

Men första steget är väl att bestämma sig för Nikon eller Canon. Vilket ju inte är lätt. Jag vill ha tag på en kamera med snabb hastighet, många pixlar då jag gärna beskär bilderna.
Jag vill även ha ett objektiv som tar från 14 (18)-200 (minst)

Är beredd att betala ca 6-7000:-
Vad rekommenderar ni?
En av de vanligaste frågorna på FS.

I grunden; Nikon eller Canon spelar ingen roll, det är ungefär samma sak. Båda märkena har förutsättningar att ge bra bildkvalitet, båda har ett stort utbud av tillbehör.
Det som avgör är vad du föredrar personligen, vilken som känns bäst i handen. Och det vet ju bara du.
 
Att du går till en butik med flera kameror och testar känslan med båda märkena. Vilket reglage/menysystem tycker du är vettigast...

Har du personer i din närhet som du kan låna objektiv av eller utbyta inställningstips med och som därför bör påverka ditt val?

Har du speciella fotointressen där det ena märket kanske är bättre/billigare....
 
Jag håller med de två svaren ovan, vilket märke du väljer är inte det viktigaste för din skull. Det viktigaste är nog hur de känns och din upplevelse att hålla dem i händerna. Ta dig till närmaste Fotobutik, känn och kläm, därefter så har du svaret på din fråga.
 
Ni har nog helt klart rätt i det. Får ta mig till en butik och känna och klämma.
Men om vi då går över till hur många pixlar man ska ha. Vad säger ni då?

Min gamla Olympus har 10Mpix. Ska jag sträva efter många eller ska man nöja sig med något mindre?
Jag fotar gärna makro ska jag väl tillägga
 
I stora drag - kameror förändras och slits - objektiv består.
Välj objektiv och köp kamera till dem.
När Du väl valt objektivfattning har Du också valt kameramärke. Objektiven är det dyraste om Du verkligen satsar och de byter man inte ut utan stora kostnader.
 
Ang mega pixlar...
Canons instegs kamera har 12Mpix eller om man går upp ett steg 18Mpix - Nikon har 14 eller 24 Mpix.
12 är full tillräckligt men fler är inte sämre så länge man inte beskär mer.
Dvs om du skulle beskära 12 Mpix till 6Mpix och beskära 24 till 12 så har den ökade mängden pixlar liten betydelse. men om du skär 24 till 6 dvs en krftigare beskärning kan det ge sämre bild kvalité men den är fortfarande bättre än vad 3 Mpix från 12 Mpix kameran.

Eller så här om man tittar på bildkvalitén på pixel nivå kan en lägre mängd pixlar ge bättre resultat men sett till en bild är fler att föredra. Och det är väl bilden vi är ute efter.

Med detta sagt så behöver du inte vara rädd att du får för många pixlar.

Däremot skulle jag vilja skicka med att det kanske inte är en bra idé att välja en super zoom typ 18-200 eftersom de objektiven i sig ger låg kvalité på bilderna. Det är nog bättre att satsa på zoomar med lägre omfång t ex 18-55 + 55-200, eller 17-70 + 70-(200)300.
 
Står i valet att köpa en ny systemkamera då min gamla (olympus e-520) har börjat överexponera alla bilder utom när jag kör på auto.

Men första steget är väl att bestämma sig för Nikon eller Canon. Vilket ju inte är lätt. Jag vill ha tag på en kamera med snabb hastighet, många pixlar då jag gärna beskär bilderna.
Jag vill även ha ett objektiv som tar från 14 (18)-200 (minst)

Är beredd att betala ca 6-7000:-
Vad rekommenderar ni?

Har du provat en fabriksåterställning på din kamera? Kan hjälpa ifall du har fått till nån inställning som inte är bra ;)

Vad brukar du fotografera för nåt?
Snabb hastighet skriver du? bilder per sekund eller snabb fokus?
 
Jo, jag har testat det men det hände inget alls :(

Mest är det väl macro men även vardagsbruk. Så ett macro objektiv ska också inskaffas.
Tyvärr kan jag ju inte använda det som jag redan har då det är Olympus
 
Sitter här fortfarande och funderar.
Fastnade för D3200 men så pratade jag med en vän som fotar mycket och han föreslog D5100.

Vilken skulle ni välja av dom 2?
Bägge känns jätte bra när dom ligger i handen
 
Mest är det väl macro men även vardagsbruk. Så ett macro objektiv ska också inskaffas.
Tyvärr kan jag ju inte använda det som jag redan har då det är Olympus

Du har inte övervägt att stanna kvar på Olympus? En Olympus OM-D E-M5 är en mycket trevlig kamera i ett litet format, och med en adapter för cirka 2000kr kan du använda dina Four Thirds-objektiv med fullt elektroniskt stöd. Finns även en del andra alternativ från Olympus & Panasonic som kan använda de objektiven med eller utan adapter.

I övrigt instämmer jag med de första inläggen, Canon vs. Nikon är prestandamässigt likvärdigt, det handlar om vilken du trivs bäst med att använda.
 
Sitter här fortfarande och funderar.
Fastnade för D3200 men så pratade jag med en vän som fotar mycket och han föreslog D5100.

Vilken skulle ni välja av dom 2?
Bägge känns jätte bra när dom ligger i handen

Det finns tusen och en sak att fundera över när man ska köpa sig ett nytt kamerahus. Ofta glömmer man bort att kameran måste kännas bekväm att hantera under längre stunder. Det vill säga - storlek har betydelse.
Gå till en välsorterad fotobutik (t ex Nya Kameradoktorn i Sthlm) och be att få prova kamerahuset med olika tunga objektiv. Känns "kombon" bekväm att hålla i och fungerar det att hålla under så långa stunder som du brukar fotografera? Själv fotograferar jag ofta många timmar i sträck och ett litet kamerahus skulle göra fotograferandet besvärande. Det kan vara små detaljer som gör att det ena kamerahuset passar som hand i handske, medan det andra huset inte passar alls. Hur sitter knappar och reglage? Det här är bara en utgångspunkt som är viktig att undersöka innan köp, men ofta bortglömd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.