Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-300 DO... Ris eller Ros?

Produkter
(logga in för att koppla)

Icomore

Aktiv medlem
Tjenare alla glada medlemmar!

En god vän till mig frågade mig om Canons EF 70-300 DO. Han tyckte att den kompakta storleken i kombination med Canons beprövade IS-funktion verkade intressant...

MEN: Jag har inte sålt så speciellt många DO-gluggar och har således aldrig fotgraferat med en. Att Canon har haft lite "kvalitéts-problem" med den är väl ett känt faktum. Men håller den måtten efter justeringar? Är det någon som har haft en sådan glugg inne för justeringar hos SCS eller RCC?

Jag vill veta hur sen funkar i praktiken, dvs av en riktig användare, inte bara vad Canon säger!!

mvh
Daniel Gustafsson
(Hegethons)
 
Ett relativt onyttigt inlägg..

Jag har aldrig fotat meg gluggen men den är absolut imponerande med sitt lilla format.

Ett otroligt fint komplement till en standardzoom på resa. Då kan du ha hela kittet i en midjeväska...

Bildkvaliteten tror jag är helt ok. Men jag har ingen grund att tro det jag tror..;)

PRiset är haken enligt mig, den borde vara ett par tusen lägre,, tror den hade sålt mycket mera då!

MVH Niclas,
 
Re: Re: Canon EF 70-300 DO... Ris eller Ros?

Karlsson skrev:
Du har inte blandat ihop det med den "vanliga" 70-300 IS?

Nej då, min fråga rör: Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM.
Att den enklare 70-300is inte klarar att fokusra riktigt i vertikalläge känner jag till, men det är ju inget fel på optiken, snarare ett uppjosat stohej här på fotosidan...

mvh
Daniel
 
Var har du hört att det skulle vara kvalitetsproblem med 70-300DO? Det har jag aldrig sett/läst/hört, och då gjorde jag närmare ett halvårs research innan jag köpte min.
Jag tycker den är kanon, har fotat massor med sport (fotboll) med klockrena resultat.
Du kan få något bättre bildkvalitet för ungefär samma pengar (tex EF 70-200/2.8L, Sigma 70-200/2.8) men då med mindre omfång, utan IS och avsevärt större format.
Eftersom det inte finns någon egentlig konkurrent (i alla fall om man som jag ville ha något kompakt, IS, USM, god byggkvalitet och bra bildkvalitet) så vet jag inte om man kan säga den är dyr.
Bryr man sig inte om nämnda kvaliteter så är den givetvis dyr.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Canon EF 70-300 DO... Ris eller Ros?

Icomore skrev:
men det är ju inget fel på optiken, snarare ett uppjosat stohej här på fotosidan...

mvh
Daniel

Samma 'stohej' i tidningen Foto, och på dpreview.com, och på...
 
Re: Re: Re: Re: Canon EF 70-300 DO... Ris eller Ros?

Carlos skrev:
Samma 'stohej' i tidningen Foto, och på dpreview.com, och på...

MEN:
Den optiken är ju inte bättre än så, så varför bry sig?! Det roliga är ju att den har funnits på mrkande flera år, men inte förränd debatten togs upp så fick alla använare "fel" på sin glugg *suck Nog pratat om 70-300 is!!

Nu vill jag ha relevant användrarinfo om DO gluggen.

mvh
Daniel G
 
Re: Re: Re: Re: Re: Canon EF 70-300 DO... Ris eller Ros?

Icomore skrev:
MEN:
Det roliga är ju att den har funnits på mrkande flera år, men inte förränd debatten togs upp så fick alla använare "fel" på sin glugg *suck Nog pratat om 70-300 is!!

Nu vill jag ha relevant användrarinfo om DO gluggen.

mvh
Daniel G

Du HAR blandat ihop gluggarna, 70-300 IS kom för bara några månader sedan.
Om du söker i forumet på '70-300DO' så hittar du många trådar som behandlar exakt din fråga, inklusive testbilder.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Canon EF 70-300 DO... Ris eller Ros?

Carlos skrev:
Du HAR blandat ihop gluggarna

Hej Calle.
Jag är väl medveten om att detta är 2 olika objektiv, jag blandar inte ihop dem. Men anledninegn till min fråga här på forumet är att jag har hör att folk har lite synpunkter på 70-300DO Märk väl EJ den billigare 70-300is usm som kom i oktober förra året) och ersatte föregångaren som funnit under en väldans lång tid.

Det är ju så att den nya tekniken med diffrektionslinser och ny coating skall vara superbra, enligt Canon men jag vill som sagt höra om det finns användare som har haft en ojämn bildkvallitét.

Självklart har jag sökt på forumet om DO gluggen, men tycker inte att jag finner den infon som jag söker.

mvh
Daniel G
 
Men Daniel, du skriver själv att det är få sålda ex. Då kan du inte räkna med att du får mycket respons heller. I alla fall inte vad gäller användarreviews..

Kolla också på 400 f/4 DO.. många nästan chansköpte objektivet under ett par år, då det inte fanns erfarenheter att gå på..

Dessa DO,objektiv är ju uppenbart överprisade, ngt jag log åt redan under introduktionstiderna när priserna var klara.. Uppenbart att folk hellre sparar mycket pengar i stället för ngr gram och kubikcm.

MVH Niclas,
 
Sök lite här på fotosidan, det finns en del tidigare trådar som behandlar just 70-300 DO.

Personligen tycker jag den gluggen är helt ok. Byggnadskvalitén känns ganska gedigen, gluggen i sig väger en del trots sin ringa storlek. Bildkvaliten tyckter jag fungerar även om den diffraktionen vid små bländare ser lite annorlunda ut färgmässigt.

Behöver man den den lilla storleken och omfånget finns inga direkt andra val så även om optiken är den bästa som finns så är den fullt tillräckligt för de flesta situationer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.