Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du ska köpa en ny kamera snart så är väl det enklaste att vänta och se om objektivet fungerar med den nya kameran, men om det dröjer flera veckor tills du köper en ny kamera tycker jag att det nog är bäst att reklamera objektivet nu.

i Juni kommer jag köpa en ny kamera, ca 2 månader, har ju fortfarande garanti då, men om dom inte kan kalibrera det då, (läst att folk fått tillbaka med samma fel flera gånger) och dom inte vill byta ut det helt för att det gått en tid sen jag köpte det, så står man ju där med en felaktigt objektiv.

Bäst är väl att reklamera det nu och köpa allt i ett paket senare, synd bara att man tappat lusten efter detta och kanske inte ens köper något nytt sen, lär inte fota något under den tiden iaf, kanske blir en ny bil senare istället.
 
En fråga till, det är med närgränsen och knappen på objektivet, kan det spela någon roll? Ibland tänker jag inte på att ändra, kan t.e.x ha fotat från 10m fast ha 1.2m till oändligt påslaget, men eftersom den kan fokusera på oändligt så borde det inte spela någon roll, den ska väl inte missa fokus så grovt.
 
En fråga till, det är med närgränsen och knappen på objektivet, kan det spela någon roll? Ibland tänker jag inte på att ändra, kan t.e.x ha fotat från 10m fast ha 1.2m till oändligt påslaget, men eftersom den kan fokusera på oändligt så borde det inte spela någon roll, den ska väl inte missa fokus så grovt.

Nej. Fokusbegränsaren gör bara att man förkortar tiden för AF. Eller att man undviker att motivet hamnar totalt ur fokus så att AF inte kan hitta motivet, AF slipper då jaga runt.
 
Har nu provat 3 olika kameror och inte nöjd med någon, min egna 600d är jag mest nöjd med, andra är 350D och sist en 1200D, den blev inte alls skarpt med, alla blev softa, väldigt konstigt då jag ibland kunde få skarpa bilder med min 600D

Exempel från en 1200D, alla bilder blev likadana, ca 200 st.

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-bc434b41b4d0421260eef8ea3c4624d1_large.jpg

Har inte gjort något fokustest än med papper och linjal, då det är för mycket som spelar in tydligen och alla har olika åsikter om hur det ska utföras, så jag gör praktiska test, om jag tar 10+ bilder med omfokusering i olika vinklar och ingen är bra så är det inget snack om saken, något är fel.

Klart, om man ska justera själv så kanske man behöver mer noggrant test, men nu ska jag inte göra det, utan isåfall skicka in det. Då behöver jag bara veta att något är fel. Så med 3 kameror är det 100% att objektivet som det är fel på. Och har nu ringt till butiken, så kommer lämna in den :) Återkommer med resultatet!
 
Nu är den inlämnad på verkstad och blev idag klar med den tror jag, på verkstades hemsida kan man söka och se status.

Det står följande:

"Status: UTLÄMNAD FRÅN VERKSTAD

Utfört arbete: Finjustering autofokus

Pris: 0 kr"

Så tydligen fokuserade det fel, skönt att veta det :) Återkommer när jag får hem den igen och ser resultatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.