Parsi
Aktiv medlem
Givetvis kan skillnaden ha relation till tillverkningsvariation.
Precis.
Frustrerande som kund, men nåt som tål att tänka på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Givetvis kan skillnaden ha relation till tillverkningsvariation.
Precis. Testa själv. Gå ut och ta en bild med t.ex. 24 mm bränvidd och en med 200 mm (eller vilka objektiv du nu råkar ha). Sen öppnar du 24-mm-bilden i ett bildbehandlingsprogram och beskär den så att du får samma utsnitt som i 200-mm-bilden. Du får då precis samma "bild", d.v.s. samma utsnitt (bildvinkel) och du får med exakt samma saker i bilden. Däremot kanske bilderna kan uppfattas lite olika eftersom det kan bli olika skärpedjup (beroende på vilken bländare du väljer i de två bilderna), de olika objektiven kan ge olika presentation av oskärpan, den beskurna bilden måste förstoras mer för att kunna visas i samma fysiska storlek som den obeskrurna o.s.v. Men proportionerna är desamma, d.v.s. förhållandet mellan olika delar av motivet inom bilderna.
Tror den springande punkten här är vad vi menar med "proportion". Jag använder ordet i betydelsen storlek (tror jag vill översätta det till). Och tar man exempelvis ett foto av ett hus med två olika objektiv/brännvidder som 20 och 200 mm så kommer ju den närmaste sidan av huset att framstå som mer dominerande i bildytan med vidvinkel än om man använder ett tele.
Att samma saker kommer med i bildytan oavsett vilken brännvidd man använder vill jag säga att det inte hör hit eftersom det handlar om förhållandet mellan sakerna.
Mitt Tamron 70-300 VC var snäppet bättre än ett Canon 70-300mm IS som jag haft tidigare.
Bägge objektiven är helt OK upp till 200 mm, vid 300mm ändläget tappar de kvalitet vilket alla "budgetzoomar" gör.
Vill man ha bra kvalitet över hela spannet så får man satsa på Canon 70-300mm L el. Sigma EX 4/100-300mm. Det kostar då betydligt mer.
Canons 55-250mm IS är prisvärt med ett fint omfång och kompakt. Men Tamron 70-300mm VC är lite vassare.
Fast optik som EF 1,4/50mm, EF 1,8/85mm och EF 2/100mm ger påtagligt högre kontrast och detaljrikedom (skärpa mao.) än budgetzoomarna. Ljusstyrka och möjlighet till mycket kort skärpedjup är bonus. Men de är inga zoomar...