Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du ändrat från "AI-servo" till "one shot"? Jag håller nog med om att ditt ex. verkar lida av framfokus.

Japp, har one shot på och fjärrutlösare. Mitt ex, menar du kameran då? eller objektivet? :) Tackar för dina svar, hoppas verkligen det är kameran som är fel på, det konstiga är att min 350D också visade lite framfokus, dock fick jag till några fler bilder än om jag skulle ha min 600D. Fast inte konstigt om min 350D visar framfokus också via sökaren, den är väldigt gammal nu.

Hur nära bör jag stå? Närgränsen är 1.2m
 
Om det inte är samma med andra objektiv är det nog ditt 70-200mm som behöver kalibreras. Men som sagt, för att vara säker måste man göra ett bättre test.

50x brännvidden eller något mindre för tele brukar vara lagom så med 200mm runt 6-8m och det du fokuserar på måste vara plant och vinkelrätt mot objektivet och det bör absolut vara i dagsljus.
 
Gav upp

Jag gav upp gällande 70-200/4. Efter 3:e objektivet och ett antal försök av serviceverkstäderna att få objektiven att sätta skärpan vid 200 mm nära närgränsen så skickade jag tillbaka och bytte mot ett 70-300L. Det objektivet satte skärpan direkt vid alla tester. Som tur var kostade inte mig det flera månaders skakiga äventyret något eftersom det verkade som Canon var medvetna om problemet... Tror jag köpte vid en dålig tidpunkt där alla objektiv i linen/batchen hade samma problem. Hoppas de har kommit tillrätta med problemen men det verkar ju inte så...
 
Nu lite test bilder jag tog, alla bilder är croppade för att se lättare, har fokuserat på talet 30 i rött på varje bild.
Det ser onekligen ut som att den fasdetekterande autofokusen inte gör rätt.

Använder du kontrast-AF i Live View eller fastdetekterande? (Det senare kallas för "Quick Focus" på Canonkameror om jag minns rätt).
Kontrast-AF ska inte kunna felfokusera alls. Eller snarare: objektivets eventuella felkalibrering bör inte var en faktor då. Om kontrastfokus i Live View fokuserar fel så är det fel på kameran.
 
50x brännvidden eller något mindre för tele brukar vara lagom så med 200mm runt 6-8m och det du fokuserar på måste vara plant och vinkelrätt mot objektivet och det bör absolut vara i dagsljus.

Motivet som Johnny har använt (en lutande linjal) är alldeles utmärkt för att se hur mycket kameran med objektiv felfokuserar, samt åt vilket håll. Möjligen skulle man vinna lite på att placera ut en liten papptavla vinkelrätt mot kameran för att försäkra sig om att man placerar fokuspunkten på rätt ställe.
 
Det ser onekligen ut som att den fasdetekterande autofokusen inte gör rätt.


Använder du kontrast-AF i Live View eller fastdetekterande? (Det senare kallas för "Quick Focus" på Canonkameror om jag minns rätt).
Kontrast-AF ska inte kunna felfokusera alls. Eller snarare: objektivets eventuella felkalibrering bör inte var en faktor då. Om kontrastfokus i Live View fokuserar fel så är det fel på kameran.

Finns tre alternativ, AF live, AF live ansiktsigenkänning och AF quick. Har alltid haft AF Live på, aldrig rört de andra.

Så då är det objektivet då, om man utgår från mitt test? Ska göra ett mer seriöst test imorgon, då kan jag även testa fastdetekterande för att testa.
 
Jag tycker att man klart kan misstänka objektivet. Ta lite fler testbilder så att du kan konstatera att det inte var ett enstaka slumpskott. Då har du rätt bra på fötterna för reklamation.
 
Har ju dock upplevt samma fenomen med mitt sigma 18-55 2.8, men de va bara på någon enstaka bild, inte helt säker. Inte tagit så många bilder med det.

Aja synd att det ska vara såhär, speciellt på L objektiven, väntat väldigt länge nu på att få beställa detta och så blir det såhär..
 
Om jag fattar det rätt så tänker du skaffa en EOS 6D. Det kan ju vara så att objektivet passar mycket bra med ett nytt hus.
Om du reklamerar objektivet nu så bör du nog skicka med ett hus också för att kalibreringen ska bli perfekt.

Om du ska vänta in ett nytt kamerahus så kan du returnera objektivet på öppet köp och avvakta med ett objektiv tills du skaffat en ny kamera.

Du ska inte behöva trixa med linjaler och fram/bakfokus hit och dit.
Om dina bilder blir luddiga och skärpan hamnar fel titt som tätt så har du ingen anledning att vara nöjd. Det är en baggis för serviceverkstaden att justera fokus. Nackdelen är att du får skicka in objektivet och ev. hus och klara dig utan prylarna en tid.
 
Om jag fattar det rätt så tänker du skaffa en EOS 6D. Det kan ju vara så att objektivet passar mycket bra med ett nytt hus.
Om du reklamerar objektivet nu så bör du nog skicka med ett hus också för att kalibreringen ska bli perfekt.

Om du ska vänta in ett nytt kamerahus så kan du returnera objektivet på öppet köp och avvakta med ett objektiv tills du skaffat en ny kamera.

Du ska inte behöva trixa med linjaler och fram/bakfokus hit och dit.
Om dina bilder blir luddiga och skärpan hamnar fel titt som tätt så har du ingen anledning att vara nöjd. Det är en baggis för serviceverkstaden att justera fokus. Nackdelen är att du får skicka in objektivet och ev. hus och klara dig utan prylarna en tid.

Det stämmer, i juni kommer jag nog köpa en 6D.

Det har du rätt i, kanske passar väldigt bra tillsammans med 6D, om man justerar med mitt kamerahus nu kanske det inte passar sen, tror jag gör så, skickar tillbaka och köper allt i ett paket senare.

Men.. kan ju även få detta gratis justerat nu om jag skickar in, eller om jag får ett helt nytt objektiv tillbaka på garantin? Eller tror ni dom vill ha både hus och objektiv för att kalibrera? och inte skickar nytt? Det är köpt hos netonnet om det gör någon skillnad.
 
Hur är det om jag vill ha ett nytt exemplar? Eller kan dom envisas med att dom vill justera det jag har nu? Isåfall är det väl bara att be om pengarna tillbaka och köpa från ett annat ställe. Typ cyberphoto.se.

Lägger till två bilder som man ser tydligt att det felfokuserar på, båda tagna med mittersta fokuspunkten i sökaren och one shot, ej al servo.

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-cb95eaf1b08d35909492409a93519bdc_large.jpg
På snön.

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-02f2cf155dc637c15fb26665a3922c55_large.jpg
Här fokuseras det på bänken istället.
 
Varför inte ringa

Varför kollar du inte med stället där du köpt objektivet först. Får du inte ett nytt objektiv direkt så får du en adresslapp att sätta på paketet som du skickar gratis till RCC (Där de justerar din utrustning) . Så har det i alla fall varit alla gånger jag fått reklamera L-objektiv (100-400L, 2x 70-200/4L och 24-70/4L). I 3 av de 4 fallen har jag fått ett nytt objektiv i första vändan utan frågor. Vet dock inte om det fungerar lika bra hos alla återförsäljare.
 
Varför kollar du inte med stället där du köpt objektivet först. Får du inte ett nytt objektiv direkt så får du en adresslapp att sätta på paketet som du skickar gratis till RCC (Där de justerar din utrustning) . Så har det i alla fall varit alla gånger jag fått reklamera L-objektiv (100-400L, 2x 70-200/4L och 24-70/4L). I 3 av de 4 fallen har jag fått ett nytt objektiv i första vändan utan frågor. Vet dock inte om det fungerar lika bra hos alla återförsäljare.

Går inte att ringa på helger, och innan helgen visste jag inte om det var huset det var fel på eller objektivet, vill ju vara säker, för om dom konstaterar att objektivet fungerar så får jag ju betala för undersökningen. Men ska ringa på Måndag, tänker inte göra något test, det är inte min uppgift och av bilderna, och alla andras erfarenheter med just 70-200 L objektiven så är det nog objektivet som är kasst.
 
Se allra flesta köparna av objektivet är nog nöjda, så att hävda "alla andra" bar liknande erfarenheter känns magstarkt ...

Lycka till :)
 
Se allra flesta köparna av objektivet är nog nöjda, så att hävda "alla andra" bar liknande erfarenheter känns magstarkt ...

Lycka till :)

Jo, sant, de som är nöjda skriver nog inget, det är bara dom som är missnöjda man hör ifrån, och när man läser runt i AF träsket så är det "många" som har problem.

Tackar! Funderar dock fortfarande på om det är min kamera, när jag tänker tillbaka får jag slänga rätt många bilder med mina andra objektiv med, fast de är ljussvagare, så problemet kanske inte syns lika tydligt. Får höra vad dom säger på Måndag.
 
Min nya 7D Mark II fungerar lika dåligt eller sämre efter justering hos Assist Workshop (Mediamarkts serviceställe för Canon).
Kameran framfokuserar mycket kraftigt med 70-200/4 L IS och 300/2,8 L IS.
Verkstaden skriver efter servicen att om felet kvarstår så vill de ha in objektiven för kalibrering ihop med huset.
Inte vågar jag lämna ifrån mig objektiv som fungerar perfekt med min 5D Mark III och som även fungerar med andra hus som jag ägt eller testat. Jag vill inte ta risken att de fixar med objektiven så att de inte fungerar längre med mitt andra hus.
Jag har mailat till dem för att få besked om detta.

Dessutom är det fel tidpunkt att vara utan teleobjektiv nu när det är aktivitet bland fåglarna hemomkring.
J*kligt onödigt med sånt här strul med prylar som ska vara så väldans fina och också är väldigt dyra.
 
Ok tackar, gah vet inte hur jag ska göra.

Ska jag behålla mitt exemplar och fota tills jag får ny kamera? Får ju trots allt bra bilder ibland. Sen om det inte funkar bra ihop med 6D så kalibrerar jag både kamera och objektiv.

Eller skicka tillbaka mitt exemplar och vänta två månader med att fotografera överhuvudtaget, sen köpa objektivet + kameran.


Det enda är ju att jag inte längre har öppet köp eller kan få det justerat gratis om jag väntar med det tills jag får ny kamera.
 
Sånt här brukar ju vara möjligt att fixa själv med en justering av AF. Men jag antar att du kör med den 600D du nämner i början? Den lär ju inte ha justering.
Jag har ett objektiv som går bra på 1DX och 7D, men inte på 40D. Det kräver justering, och fungerar då utmärkt, men 40D har inte stöd för AF-justering. Nu klarar jag mig bra utan den kombinationen, med faktumet visar ju på hur smidigt det kan vara att ha ett hus som kan justera AF. Jag skriver "kan vara", för alla fel kan inte hanteras.
 
Sånt här brukar ju vara möjligt att fixa själv med en justering av AF. Men jag antar att du kör med den 600D du nämner i början? Den lär ju inte ha justering.
Jag har ett objektiv som går bra på 1DX och 7D, men inte på 40D. Det kräver justering, och fungerar då utmärkt, men 40D har inte stöd för AF-justering. Nu klarar jag mig bra utan den kombinationen, med faktumet visar ju på hur smidigt det kan vara att ha ett hus som kan justera AF. Jag skriver "kan vara", för alla fel kan inte hanteras.

Japp, och om det är kameran som felar nu spelar ingen roll för mig, då jag får en ny snart, vill inte lämna in den här kameran, då fotar jag helst som det är nu och inväntar nya kameran och ser då om de passar ihop.

Läst lite och folk rekommenderar inte att micro justera en zoom, så om det felar hade jag ändå tänkt lämna in det för att kalibrera både objektiv och kamera.

Om jag nu väntar och inte skickar tillbaka mitt exemplar, kan jag då riskera att ha ett felande exemplar som inte går att fixa? har ju fortfarande garanti då, men svårare att bevisa att det var så när objektivet levererades. Och sen kanske det inte går att fixa det alls? att det inte går att kalibrera.. eller går det alltid?
 
Om du ska köpa en ny kamera snart så är väl det enklaste att vänta och se om objektivet fungerar med den nya kameran, men om det dröjer flera veckor tills du köper en ny kamera tycker jag att det nog är bäst att reklamera objektivet nu.

Det är ju inte så kul att ha ett ofungerande objektiv liggande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.