Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar för alla svar, lär sig mycket här :)

Nu på Fredag kommer jag beställa ett 70-200 F4 L IS.. som jag sedan komplettera med en 6D. Så hädan efter blir det bara EF objektiv.

Ska bli roligt att se skillnaden på detta objektiv mot det jag har nu.

Ett Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM som jag fick med när jag köpte min 350D ny. Haft den nu ett par år med min 600D, objektivet håller på att ramla isär, något som klånkar inuti. Tror ni jag märker något skillnad? haha ;) F5.6 på 200mm utan IS är ju inte det ultimata. Och har aldrig fotat med ett bättre teleobjektiv än detta. Bästa objektiv jag fotat med är mitt 18-55mm kitobjektiv till min 600d jag fick med.

Så kommer skriva här igen nästa vecka vad jag tycker. :)
 
Här är två bilder som fokus är fel, tycker jag? Hade IS på.

En fokuspunkt, den stående bilden hade fokuspunkt på kattens ansikte, men fokus ligger väl helt klart någon cm framför på mossan, på stenen framför? Den liggande bilden hade fokuspunkt i mitten, siktat på kattens ansikte.

Många bilder blev såhär, men vissa sitter fokus perfekt? På samma bländare, borde ju alltid visa fel isåfall, är det skit bakom spakarna? Ska man låta IS jobba klart? För nu trycker jag av direkt efter jag fokuserat och man hör IS jobba.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3316179.htm?set=mp
1/200 sek
F4
ISO 400
173mm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3316177.htm?set=mp
1/640 sek
F4
ISO 200
150 mm
 
Svårt att bedöma var fokussensorn träffar i bilderna. Man kan inte lita på fyrkanterna i sökaren, sensorerna täcker en större yta än så.

Om du ska testa ev. fram- el. bakfokus så fotografera en plan yta vinkelrät mot kameran.
Klassikern är att sätta upp en tidningssida på väggen och belysa den ordentligt.
Om det blir luddigt så jämför att fokusera i liveview efter att ha använt vanlig AF, det ska inte vara någon skillnad.
 
Det är lite svårt att se på dina bilder exakt var skärpan ligger, men jag håller nog med att det ser ut som att autofokusen inte fokuserar riktigt rätt under förutsättning att du lagt fokuspunkten där du beskriver.

Detta är enligt min erfarenhet inget ovanligt, utan det är snarare regel än undantag att man får mikrojustera autofokusen. Har t.ex. erfarenhet av att ett 24-70 L II gav perfekt skärpa med min 6D men fick justeras tillsammans med en 5D II. Jag har även andra objektiv som jag har behövt justera t.ex. 100-400 (gamla modellen), 50 f/1,4 m.fl.
 
Tackar, ska testa med en annan kamera imorgon, kom på att det blev snarlika resultat med ett annat objektiv jag har, så jag misstänker kameran.. Det är en 600d så kan ej justera något själv, ska snart köpa en 6D istället så att lämna in kameran är inget alternativ då det kostar flera tusen säkert.

Om det blir bra med min andra 350D så får jag fota med den :) Återkommer med resultatet imorgon.
 
Nog skit bakom spakarna :) är för snabb med att trycka av, så fort jag hör pipet tar jag kortet, det är nog stabilisatorn som inte har stabiliserat sig ordentligt, man bör vänta ca 2 sek innan man tar bilden har jag läst. Detta medför för väl att fokuspunkten flyttas?
 
Nog skit bakom spakarna :) är för snabb med att trycka av, så fort jag hör pipet tar jag kortet, det är nog stabilisatorn som inte har stabiliserat sig ordentligt, man bör vänta ca 2 sek innan man tar bilden har jag läst. Detta medför för väl att fokuspunkten flyttas?

Nja, fokusen borde väl inte ha med IS att göra, eller? Stabilisatorn kan behöva lite tid för att arbeta "klart" (men knappast 2 hela sekunder) men AF borde väl sitta direkt.

Om jag vore du skulle jag börja med att att fota några rena testbilder med statiska kontrastrika motiv och jämföra den normala AF:en med det resultat du får med kontrastavkännande AF i LiveView.
 
Nja, fokusen borde väl inte ha med IS att göra, eller? Stabilisatorn kan behöva lite tid för att arbeta "klart" (men knappast 2 hela sekunder) men AF borde väl sitta direkt.

Om jag vore du skulle jag börja med att att fota några rena testbilder med statiska kontrastrika motiv och jämföra den normala AF:en med det resultat du får med kontrastavkännande AF i LiveView.

Det står i manualen 2 sekunder iaf.

Har fokus på knappen bakpå kameran, samt al servo på, men har svårt att veta när något är i fokus ibland när inte pipljudet hörs, så då kan jag hålla inne knappen, som att motivet rör sig, och trycker av samtidigt, och då medans IS jobbar kanske det blir strul? Har ingen aning faktiskt, är nybörjare :)

Edit: Fel av mig, stod inte 2 sekunder, läste 2 sekunder på ett annat forum och blandade ihop det med manualen, där står det ingen specifik tid.
 
AI Servo skulle jag nog inte ha använt till kattbilderna du tagit, jag hade nog använt one shot.

Hur som helst, för att avgöra om det är felfokus på din glugg så bör du testa metodiskt.

Bäst om du har tillgång till ett stativ eller kan lägga kameran på ett bord eller liknande så du kan eliminera kameraskak.

Sätt kameran på one-shot fokus, använd den centrala fokuspunkten.

Fota sedan ett statistik motiv med stora kontraster.

Gå sedan över till Live View och använd dess autofokus och jämför resultaten. Om skillnaderna är stora så är det sannolikt att det är felfokus.
 
Det står i manualen 2 sekunder iaf.

Har fokus på knappen bakpå kameran, samt al servo på, men har svårt att veta när något är i fokus ibland när inte pipljudet hörs, så då kan jag hålla inne knappen, som att motivet rör sig, och trycker av samtidigt, och då medans IS jobbar kanske det blir strul? Har ingen aning faktiskt, är nybörjare :)

Edit: Fel av mig, stod inte 2 sekunder, läste 2 sekunder på ett annat forum och blandade ihop det med manualen, där står det ingen specifik tid.

Nu skrev du ju att du läst fel men IS ska jobba egentligen hela tiden, under tiden du tar kort beroende på hur stilla du håller kameran. Testa att bara "halv-hålla" nere avtryckaren och rör runt lite med kameran så ska du se att IS aldrig slutar att jobba.

Helt normalt dvs! :)

/Staffan
 
Okej tackar, men om den fokuserar rätt genom liveview så är det väl kameran som fokuserar fel via sökarn istället? och inga fel på objektivet?
 
Ja, då är det den fasdetekterande autofokusen som inte är rätt kalibrerad. (Den AF-sensorn sitter oftast i nedre delen av spegelhuset och inte i sökarhuset).

Det kan åtgärdas genom att justera kameran eller objektivet eller båda.
 
Blir exakt samma resultat med min 350D, alltså en annan kamera. Får kasta typ alla bilder jag tar för dom är ur fokus, fokus ligger alltid en bit framför.

Bara skicka tillbaka skiten.
 
Har du tagit lite metodiska testbilder för att utesluta handhavandefel?
  • Single shot AF
  • Endast den mittersta fokuspunkten
  • Stativ
  • Lutande linjal som motiv
  • Parvis likadana bilder med normal AF och med manuell fokus via Live View

De kan vara bra att kunna visa att det faktiskt är fel på autofokusen om verkstaden börjar konstra. Har man riktig otur så kan både kameran och objektivet vara justerade inom specificerade toleranser, men att kombinationen hamnar utanför. Då måste både kamera och objektiv justeras.
 
Blir exakt samma resultat med min 350D, alltså en annan kamera. Får kasta typ alla bilder jag tar för dom är ur fokus, fokus ligger alltid en bit framför.

Bara skicka tillbaka skiten.

Om du har skickat efter objektivet så har du ju öppet köp (brukar vara 14 dagar efter man hämtat ut)
Det skulle inte förvåna mig särskilt mycket om objektivet fungerar bra på EOS 6D.
Det är inget skitobjektiv.
 
Självklart är det inget skitobjektiv, menade mitt exemplar som felfokuserar :) (om det nu är så) När det funkar så blir bilderna mer än perfekta, skärpa, allt.

Nu lite test bilder jag tog, alla bilder är croppade för att se lättare, har fokuserat på talet 30 i rött på varje bild.

Taget med stativ, en fokuspunkt (mitten), och ca 1,5m ifrån, IS av och alla på bländare f4.

la upp bilderna på en annan sida jag använder, hoppas ni orkar klicka på alla.

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-d01fabf14ad347bbc297cebdd92fc709_large.jpg
Här har jag AF i sökaren, syns klart och tydligt att den fokuserar istället på 20, nästan 10cm ner. Detta på 70mm brännvidd.

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-b97a734c68a74cac9067aef4ec9dd76a_large.jpg
Liveview med AF, fokuserar bättre, dock bakfokuserar den 3-5cm, 70mm brännvidd.

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-ffe566dba09b9f85f8fc5ac637896a0a_large.jpg
Liveview med MF, fokuserar bra på 30 inte sån stor skillnad från AF med liveview, 70mm brännvidd.

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-377fbe12fdf30f2dcaa965be045c4752_large.jpg
AF i sökaren, 135mm brännvidd, fokuserar 5cm ner.

http://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-f400e7fb1be58a36fb4599d5c310b31f_large.jpg
AF med liveview, 135mm brännvidd, fokuserar direkt på 30.
 
Senast ändrad:
För att ett fokustest skall ha något större värde måste man göra det mera noggrant. Avståndet får inte vara för kort, det du fokuserar på måste vara plant, tillräckligt stort för att säkert täcka fokuspunkten, ha hög kontrast och vara precis vinkelrätt mot kameran. Stativ skall helst användas (eller bord). En linjal i vinkel något vid sidan om fokuspunkten för att kunna se var fokus hamnar. Ljuset skall vara bra dagsljus. Sen måste man ta en serie exakt lika bilder med omfokusering mellan varje och varierat så att fokus ändras både framför resp. bakom (många objektiv ger lite olika fokus beroende på om fokus nås framifrån resp. bakifrån). Liveview ger oftast, men inte alltid, bra fokusering eftersom det inte behöver kalibreras på samma sätt men du har inte mycket nytta av liveview när du testar vanligt autofokus så det kan du skippa.

Skrev ihop dessa punkter för att hjälp till lite, har säkert glömt flera saker.

Fast kan säga med 100% säkerhet att det felfokuserar, får slänga bort nästan alla bilder jag tar, alla bilder fokuserar framför, vilket man ser på mitt test, att vid 70mm så fokuserar det flera cm neråt. vilket stämmer med alla bilder. Och om jag fokuserar via liveview och får det bra så tyder det väl på att sökaren fokuserar fel, om objektivet fokuserar fel borde ju liveview också visa fel?

Tog fler bilder än de jag la upp här, och alla visade samma resultat.. och då fick kameran omfokusera emellanåt.
 
Fast kan säga med 100% säkerhet att det felfokuserar, får slänga bort nästan alla bilder jag tar, alla bilder fokuserar framför, vilket man ser på mitt test, att vid 70mm så fokuserar det flera cm neråt. vilket stämmer med alla bilder. Och om jag fokuserar via liveview och får det bra så tyder det väl på att sökaren fokuserar fel, om objektivet fokuserar fel borde ju liveview också visa fel?

Tog fler bilder än de jag la upp här, och alla visade samma resultat.. och då fick kameran omfokusera emellanåt.

Har du ändrat från "AI-servo" till "one shot"? Jag håller nog med om att ditt ex. verkar lida av framfokus men du borde göra ett riktigt test. 1.5m är dessutom precis över närgränsen för det objektivet om jag kommer ihåg rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.