Extendrar och objektivval.
Kan tillägga att av någon märklig anledning trivs vissa objektiv inte med extender, trots att dom är snorskarpa.
Tex blir det klart bättre skärpa med min kombo 70-200/4L IS + 1.4 än med mitt 200/1.8L + 1.4, även om jag bländar ner till f4.
Nu tror jag iofs att just 300/2.8 verkligen är anpassat till ext., i synnerhet dom två nya III
rna.
Ljuset fångas upp av extendern en bra bit före fokusplanet. Vinklarna på ljusstrålarna när de fångas upp måste vara helt avgörande för resultatet eftersom extendrarna inte har inställningar. Eftersom jag nästan enbart använder Canon L objektiv kan jag inte uttala mig om något annat men dessa är tydligt dokumenterade med om de passar ihop med extendrar eller inte och det handlar nog inte bara om att man kan skruva på extendern.
Jag använder extendrar på:
Canon EF 200mm f/2.8L II USM
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM
Extendrarna jag använder är:
Canon EF 1,4x II Extender
Canon EF 2,0x II Extender
Canon EF 2,0x III Extender
ensamma och i kombination. Det senare rekommenderas intre av Canon. Med kombinationen 1,4x + 2,0 fungerar fortfarande AF men den tar tid på sig. Kombinationen 2,0 + 2,0 måste fokuseras manuellt.
Använder även extendrar i kombination med mellanringar vilket också går bra.
I dokumentationen till Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM står att den är kompatibel med extendrar av både Mark II och Mark II serierna. Jag har hittills inte märkt någon skillnad men jag har ägt detta objektiv en kort tid ännu.