Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 300 mm f/2,8 L IS II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Underbar bildkvalitet med extender :)!

Bilden med mesen är i lite väl hög kontrast.
När jag själv hade EF300 2,8L (non IS) så tyckte jag att kontrasten blev i högsta laget med den då nyaste 2x (mk1.) extendern.

Har du lagt på kontrast i kurvor eller upplever du "originalfilerna" som lite väl höga i kontrast kanske?
(alltså att det svarta sotar igen lite och högljusen bränner ut lite...)

/Niclas,

Nu hänger jag inte med riktigt. Hur kan rörelseoskärpan ha med brännvidden att göra? Är det inte skakningsoskärpan som påverkas av brännvidden?

Det är alltid bra med en gemensam nomenklatura. Diskusioner blir bättre och tydligare då.
Begreppen missbrukas tyvärr precis som jag gjorde. Går man ut på nätet och letar är gränserna lite flytande som t.ex här:
http://www.digitalworkflow.se/rorelsoskarpa-med-hjalp-av-photoshop/

Men jag blir gärna enig med Dig om att kalla påförd rörelse för skakningsoskärpa och motivrörelse för rörelseoskärpa.

Bra påpekande. Är vi eniga nu?

Underbar bildkvalitet med extender :)!

Bilden med mesen är i lite väl hög kontrast.
När jag själv hade EF300 2,8L (non IS) så tyckte jag att kontrasten blev i högsta laget med den då nyaste 2x (mk1.) extendern.

Har du lagt på kontrast i kurvor eller upplever du "originalfilerna" som lite väl höga i kontrast kanske?
(alltså att det svarta sotar igen lite och högljusen bränner ut lite...)

/Niclas,

Jag hade inte den bästa mätmetoden för ljuset idag så bilderna blev aningen mörka. Har ökat ljusstyrkan och dämpat skuggor men inte rört kontrast.

Hade av misstag även glömt att ändra vbitbalansen. Den var satt till elljus men det påvertkar väl bara presentationen vad jag vet.

Vi får inte glömma att vi har olika skärmar också även detta påverkar.

Nej mycket kan ju påverka resultatet givetvis men eftersom det är fler med mig som upplevt fenomenet både med non IS och IS-modellen så är det en relevant frågeställning.

Men jag har många fantastiska bilder med kombinationen (non IS + 2x mkI).. men då har ljuset aldrig varit hårt dagsljus - det klarade tyvärr inte kombinationen kontrastmässigt. Skärpemässigt så var det noll problem.

Hur ser din kombination ut vad gäller vinjettering på fullt format och öppen bländare?

/Niclas,

Det är alltid bra med en gemensam nomenklatura. Diskusioner blir bättre och tydligare då.
Begreppen missbrukas tyvärr precis som jag gjorde. Går man ut på nätet och letar är gränserna lite flytande som t.ex här:
http://www.digitalworkflow.se/rorelsoskarpa-med-hjalp-av-photoshop/

Men jag blir gärna enig med Dig om att kalla påförd rörelse för skakningsoskärpa och motivrörelse för rörelseoskärpa.

Bra påpekande. Är vi eniga nu?

Men det blir ju bevsvärlig att försöka vara så "svart eller vit"
Som du själv säger så blir gränserna flytande.
Vad ska man då kalla den "påförda" rörelsen vid panorering?
Skakningsoskärpa känns väldigt fel. Trots att det är "påförd oskärpa genom kamerarörelse".

Petter ...

Nej mycket kan ju påverka resultatet givetvis men eftersom det är fler med mig som upplevt fenomenet både med non IS och IS-modellen så är det en relevant frågeställning.

Men jag har många fantastiska bilder med kombinationen (non IS + 2x mkI).. men då har ljuset aldrig varit hårt dagsljus - det klarade tyvärr inte kombinationen kontrastmässigt. Skärpemässigt så var det noll problem.

Hur ser din kombination ut vad gäller vinjettering på fullt format och öppen bländare?

/Niclas,

Den första diskusionen passar jag på. Jag har haft objektivet i 3 dagar. Dessutom har jag syslat med teknisk utveckling större delen av mitt liv och även varit med och fördelat forskningsanslag till svensk kemiteknisk träforskning. Har lärt mig, den hårda vägen, att sambandet orsak - verkan ytterst sällan är vad det ser ut att vara.
Det här objektivet är det första steget i en lång kedja av sensorer - förstärkare - digitsalisering - förstärkning - ljusteknik. Det mesta tillverkat och levererat av den som lämnade lägsta priset.
Jag har bytt datorer och skärmar som andra byter skjortor. Det räcker ofta för att ens bilder ska se lite annorlunda ut tills man vant sig.

När det gäller vinjettering återkommer jag. Har inte tittat på hur stor komenseringen varit. I slutresultatet har jag inget sett. Återkommer när jag haft tid att studera.

Visst är det så, det kräver tid att komma fram till hur saker fungerar.
Om den kombinationen lider av ngr problem (som de jag beskriver) så är det hur som haver inget som gör den dålig. Men för oss som har erfarenheter med föregångarna så är det snuskigt intressant och relevant.
Återkom gärna med mer info.
/Niclas

Men det blir ju bevsvärlig att försöka vara så "svart eller vit"
Som du själv säger så blir gränserna flytande.
Vad ska man då kalla den "påförda" rörelsen vid panorering?
Skakningsoskärpa känns väldigt fel. Trots att det är "påförd oskärpa genom kamerarörelse".

Petter ...

Det var Du som inte godkände "rörelseoskärpa". Det är väl ingen principiell skilnad på. Panorering och att man inte klarar att hålla still? Skakning handlar det juu inte om.

Senast ändrad:

/Niclas,

Jag ska ta en bild med total oskärpa mot en bakgrund med jämn don vid tillfälle men med de bilder jag tagit hittills ser det ut såhär:

Ingen automatisk kompensation av programmet "Digitap Photo Professional" vilket det är när man använder "Canon EF 24-105mm f/4L IS USM".

Då är det absolut inget som man tänker på men fingranskar man så är det möjligen något allra längst ut i bildens hörn men det kan lika gäran vara tillfälligheter.

Ja givetvis så vinjetterar gluggen rent teoretiskt, men knappast dåligt mycket om man får gissa :)
Med extender så lär det vara tydligt synligt i typiska vinjetteringsvänliga situationer.
EF24-105 f/4L vinjetterar rättså mycket så det blir nog fel att jämföra med den, i min värld. Den har ju dessutom alldeles för mycket distorsion för min smak. Min sålde jag snabbt.

Du behöver inte göra ngr specialsaker för att testa vinjetteringen.. kör på full öppning mot blå himmel så ser du. Hur bra gluggen än är så kompenserar ingen extender för de fel som huvudoptiken har. Minst två gånger sämre med en 2ggr extender, troligtvis mer eftersom ingen extender har noll egna fel.

Men nu är det på såpass detaljnivå att det blir lite löjligt i praktisk mening :)
Du har ett av världens allra bästa objektiv :)

Men visa som sagt gärna resultat.

/Niclas,

Ps, vilket hus använder du?

Ja givetvis så vinjetterar gluggen rent teoretiskt, men knappast dåligt mycket om man får gissa :)
Med extender så lär det vara tydligt synligt i typiska vinjetteringsvänliga situationer.
EF24-105 f/4L vinjetterar rättså mycket så det blir nog fel att jämföra med den, i min värld. Den har ju dessutom alldeles för mycket distorsion för min smak. Min sålde jag snabbt.

Du behöver inte göra ngr specialsaker för att testa vinjetteringen.. kör på full öppning mot blå himmel så ser du. Hur bra gluggen än är så kompenserar ingen extender för de fel som huvudoptiken har. Minst två gånger sämre med en 2ggr extender, troligtvis mer eftersom ingen extender har noll egna fel.

Men nu är det på såpass detaljnivå att det blir lite löjligt i praktisk mening :)
Du har ett av världens allra bästa objektiv :)

Men visa som sagt gärna resultat.

/Niclas,

Ps, vilket hus använder du?

5D Mark II.

Med extender x2,0 borde vinjetteringen från objektivet minska eftersom en förstoring 2 X är det samma som att beskära bilden. Ser man vinjetering med extendern borde originalobjektivet vara förskräckligt annars kommer det i så fall från extendern och det har jag svårt att tro. Då skulle jag sett det många gånger eftersom jag fotograferar mer med extender än utan.

Det var Du som inte godkände "rörelseoskärpa". Det är väl ingen principiell skilnad på. Panorering och att man inte klarar att hålla still? Skakning handlar det juu inte om.

Jag tror att du tänker på någon annan.
Men det spelar inte så stor roll.

Jag gillade din vinkling som visade att det är svårt att tydligt definiera oliksa sorter av rörelseoskärpa. I huvudsak blir ju resultatet i bilden densamma oavsett om det är motivet eller kameran som rörst sig, eller båda. Det blir en utdragen oskärpa.

Petter ...

5D Mark II.

Med extender x2,0 borde vinjetteringen från objektivet minska eftersom en förstoring 2 X är det samma som att beskära bilden.

Är det verkligen så?
Nu känner jag mig dummare än dum.. men det är ju inte första gången. Skratt:)
Konstigt då hur vissa kombinationer (även ibland de bästa lider av just detta fenomenet med ökad vinjettering)..
Förlänger inte extendern Heeela cirkeln som objektivet tecknar?

/Niclas,

Är det verkligen så?

/Niclas,

att croppa betyder att man använder en mindre del av bildytan och att man beskär bort den vinjettering som uppstår pga ljusavfall från bildens mitt ut mot kanterna och hörnen. Med en konverter kvarstår problemet med ljusavfallet ut mot kanter och hörn eftersom du förmedlar hela bildytan/bildcirkeln och inte en del av bilden som en crop

Är det verkligen så?
Nu känner jag mig dummare än dum.. men det är ju inte första gången. Skratt:)
Konstigt då hur vissa kombinationer (även ibland de bästa lider av just detta fenomenet med ökad vinjettering)..
Förlänger inte extendern Heeela cirkeln som objektivet tecknar?

/Niclas,

Har inte lagt tid på att försöka ta reda på exakt hur den jobbar och hur mycket den tar hand om.
Klart är att den fångar upp ljuset när det är färdigbehandlat och inriktat mot bildplanet. Där sprids det ut för att nå förstoringsgraden och en inre cirkel fokuseras för att nå bildplanet. Allt tappat ljus i hörnen skärs bort. Eftersom ljuset här är så koncentrerat redan och ett inre bildsnitt är vad som ska åstadkommas borde det inte finnas behov av att optiken är så bantad att ny vinjettering uppstår.

att croppa betyder att man använder en mindre del av bildytan och att man beskär bort den vinjettering som uppstår pga ljusavfall från bildens mitt ut mot kanterna och hörnen. Med en konverter kvarstår problemet med ljusavfallet ut mot kanter och hörn eftersom du förmedlar hela bildytan/bildcirkeln och inte en del av bilden som en crop

Hur kan Du påstå att man förmedlar hela bildcirkeln? Förklara det närmare!!!!
En extender förstorar innehållet i bildcirkeln till samma storlek på sensor. Alltså använda en inre del precis som med den mindre sensorn. Skillnaden är att nu är bildcirkeln förstorad. Vet inte men förmodar att man inte belyser väggarna i kamerahuset i onödan utan skär bort överflödet?

Är ute på jobb ' i ena fallet beskär du ytan, i det andra ökar du brännvidden men samma ljusavfall kvarstår från grundoptiken eftersom du återger hela sensorytan och de ljusförluster det medför även med konverterter

Är ute på jobb ' i ena fallet beskär du ytan, i det andra ökar du brännvidden men samma ljusavfall kvarstår från grundoptiken eftersom du återger hela sensorytan och de ljusförluster det medför även med konverterter

Antingen står min hjärna helt still eller så gör Du ett tankefel/förklaringsfel.
När jag sätter på en extender så förstoras hela bilden, i Canons fall med antingen x1,4 eller x2,0.

Eftersom jag har samma sensor i båda fallen så kommer min sensor att fånga en beskuren del av den förstorade bildcirkeln. Givetvis får jag med den vinjetering som från början fanns inom det område som blir kvar men den kraftigare delen av vinjetteringen som nu faller bort från bilden flyttar sig väl ändå inte innåt i bilden. Däremot förstår jag att en extender kan skapa egen vinjettering beroende av konstruktion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar