Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Objektivval är högst individuellt. Jag har 200/1,8, 300/2,8 och 500/4. 300:at är det enda jag måste ha. Det är utmärkt för sport och jag har nästan aldrig behövt använda 2x-konverten trots att jag är nöjd med hur den fungerar tillsammans med objektivet.
200/1,8 har jag för inomhussport. 500:an kommer jag nog använda mer när 1D X kommer. Tyvärr har 500 IS mk I inte lika kick autofokus som 300/2,8.
Jag har använt 800/5,6 i ungefär en månad och kunde konstatera att jag hade svårt att hitta motiv som passade den snäva bildvinkeln. Luftoskärpa blev ett stort problem, Jag gjorde visserligen ett reportage om en nyrenoverad 50-tals Jaguar med 800:an och 1,4x konverter, men de bilderna blev inte särskilt skarpa på grund av all luft mellan motiv och objektiv. Sälvklart förstår jag att 800:at passar bra till småfåglar. Behoven är som sagt individuella.
300/2,8 basen i min telefotoverksamhet
Tack Magnus att Du gav Dig tid att komma in i diskussionen. Jag har haft en känsla av att det tillkommer problem med långa tele som ingen optik i världen rår på men jag har aldrig haft nöjet själv att äga ett objektiv över 400 mm. Däremot har jag haft tillfälle att titta i en del fågelkikare och haft någon ordentlig sjökikare. När man använder dessa är luftdallringar mer regel än undantag. Borde ju bli samma problem med långa tele.