Jag har kört en hel del med både 135/2.0 samt 70-200/4.0 och nu även 70-200/2.8 IS II.
Min helt ovetenskapliga känsla är att vid många tillfällen så överträffar ljusvärdet allting annat.
70-200/2.8 IS II är lika bra, eller bättre, än 135/2.0 när det gäller porträtt och saker som står stilla.
Dess optiska kvalitet är minst lika bra som 135:an, och IS:en fungerar fantastiskt fint.
Men vid actionfoto som i ridhuset eller en sporthall så vinner 135:an på grund av ett stegs bättre ljusvärde.
I skidbacken så vinner 135:an på grund av halva vikten, samt ett smidigare format.
Nackdelen med 135:an (som jag upplever det) är just brännvidden.
135mm kräver en hel del planering, samt att oförutsedda saker kan ställa till det.
I skidbacken händer det saker hela tiden, och ganska fort, så det är lätt hänt att objektet fyller mer än hela bilden, eller att någonting kommer mellan.
Från läktaren i ridhuset kan jag hitta positioner där 135:an fungerar bra, och då är den svårslagen, men där är också objektet mer förutsägbart.
Skulle jag fotografera porträtt, och familjebilder, så är valet 70-200/2.8 IS II, eftersom jag har flexibilitet i avståndet, och en fantastisk IS.
Men just funktionen med IS är jag inte helt nöjd med när det gäller actionfoto, det diskuterar vi i en tråd här på FS.
Jag tycker att jag får fler bra bilder med IS avslagen när det gäller actionbilder, men det finns en del att utvärdera där för egen del känner jag, innan jag kan säga att jag har mer fakta i mina tankar.
M.V.H
/Tobias