Ang att 1d och 1ds kan slås ihop i framtiden så tycker jag det låter ganska troligt.
Jag tror inte dom kommer att slås ihop. Istället tror jag 1Ds kommer att behålla sin nuvarande pixeltäthet och istället ha en större sensor på 51x38.5mm (blir tvunget att ha delad spegel för att få plats, eller möjligtvis endast LiveView i FFx formatet).
Canon har nämligen 4st TS-objektiv (17, 24, 45 och 90mm) vilka alla har shiftmöjlighet och därmed fyller ut en större bildcirkel, nämligen 51x38,5mm om man håller sig till 4:3 formatet, vilket mellanformatarna gör. Då hamnar man på 48MP och större sensor än dom flesta mellanformatarna. Naturligtvis crop möjligheter som nuvarande 1Ds för tex 33x33mm för EF-objektiven, eller möjlighet att switcha höjd/längdformat vid fototillfället (24x36 eller 36x24).
Däremot får säkerligen nästa 1D ett 1.6x cropläge.
Tillbaks till 60D så tror jag tyvärr det blir som vanligt. Stora förväntningar men mindre uppdateringar...
Skulle man få önska dock, så..:
- Antiskak i huset (inte så troligt, men man kan ju få önska)
- Att antiskaken kan samarbeta med IS objektiv och ge extremt bra stabilitet
- Mer vädertätad
- Full HD
- Möjlighet till extern mikrofon med inställning av ljudnivån manuellt (både höger och vänster)
- Nytt batterigrepp alla Sony, med fler finesser på själva greppet
- Samma batteri som till 5DMKII
- Dubbla kortplatser med läsning till båda korten samtidigt
- Snabbläge 2x crop (hade inte Nikon ett sånt läge..)
- Autofokus vid filming
- Inte fler pixlar (tyvärr säljer pixlar, så det blir nog ändå kanske 18MP)
- Automatisk dammborttagning som verkligen fungerar
Nikon ligger väl annars närmast med släpp av ny kamera i augusti, och Canon brukar ju inte vara sena att komma med liknande uppdateringar (liksom Nikon också tjuvkikar på på Canon)