ANNONS
Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Hur tror ni att Canon 60D kommer att vara?

Om det blir något annat namn på kameran så är det uppföljaren till Canon 50D som jag pratar om.

Jag tror att den kommer att ha full HD i 1080 med 30bps.
Jag tror att den kommer att bli väldigt lik Canon 5D Mk II men den måste ju ha en nyhet.
Vad kan den nyheten vara?

GPS i kamerahuset?
Videoinspelning som jag precis tog upp?
 
Jag tror också att den kommer ha video. Frågan är om det blir 1080p eller 720p. Men helt klart kommer den ha det.

Lite bättre vädertätning kanske? Och en möjlighet att få en snabbare kamera genom att använda ett läge med lägre upplösning - typ 6fps på 15MP och 8 på 10MP kanske.

Mycket brukar finnas att läsa på canonrumours.com, rena spekulationer dock men kul är det. :)
 
Jag tror också att den kommer ha video. Frågan är om det blir 1080p eller 720p. Men helt klart kommer den ha det.

Lite bättre vädertätning kanske? Och en möjlighet att få en snabbare kamera genom att använda ett läge med lägre upplösning - typ 6fps på 15MP och 8 på 10MP kanske.

Mycket brukar finnas att läsa på canonrumours.com, rena spekulationer dock men kul är det. :)

Man kan få 30fps i 720p redan nu om man köper en 500D
Något nytt måste det ju vara?

Jag tror att 1d och 1ds i framtiden kommer att slås ihop och prestera hög fps på låga mp precis som du säger.
frågan är om även 60D kommer att ha en liknande funktion

Jag tror att det vi ser i 5D Mk II kommer att återfinnas i 60D med några förbättringar
Den kameran har ju ungefär samma dimensioner som 50D, skulle inte förvåna mig om det i grunden är exakt samma skal
 
Ang att 1d och 1ds kan slås ihop i framtiden så tycker jag det låter ganska troligt. Detta eftersom nikon i princip lyckats att kombinera dessas egenskaper. Dock undrar jag om den kommer kosta som en 1ds så kanske tidningar drar öronen åt sig och jag tror många tidningar skulle tycka att över 20 mpix som det antagligen kommer bli tal om är onödigt mycket. Jag har på dagstidnibngen jag vickar på två st 1d mk II med 8 mpix och det räcker gott även till att beskära, och en kolega kör med en 5d som han inte ens har på full upplösning.
 
Ang att 1d och 1ds kan slås ihop i framtiden så tycker jag det låter ganska troligt. Detta eftersom nikon i princip lyckats att kombinera dessas egenskaper. Dock undrar jag om den kommer kosta som en 1ds så kanske tidningar drar öronen åt sig och jag tror många tidningar skulle tycka att över 20 mpix som det antagligen kommer bli tal om är onödigt mycket. Jag har på dagstidnibngen jag vickar på två st 1d mk II med 8 mpix och det räcker gott även till att beskära, och en kolega kör med en 5d som han inte ens har på full upplösning.

Det kan nog vara så.
Men jag tror att inom en snar framtid så kommer behovet av megapixlar att vara tillfredställt.

Jag tror att först kommer 1ds och 1d att slås ihop och det kommer att fungera bra. men det kommer att komma en ny splittring.

Och det är när mellanformat blir billigare och de som uteslutande fotograferar i studio kommer att gå över till detta.
Då kommer behovet av fullformatare med höga mp att minska och tillverkarna kan koncentrera sig på annat

Det är bara en tidsfråga innan Canon lanserar en mellanformatare för vad en 1Ds kostar idag
 
Det kan nog vara så.
Men jag tror att inom en snar framtid så kommer behovet av megapixlar att vara tillfredställt.

Behovet är väl redan tillfredsställt för bra bilder, men utvecklingen av fler megapixlar kommer inte att avstanna för det.
Min förhoppning är att fokus flyttas till att försöka ytterligare minska brusnivåerna och se över programvaran i kameran och förbättra/utöka den.

Mvh Mattias
 
Behovet är väl redan tillfredsställt för bra bilder, men utvecklingen av fler megapixlar kommer inte att avstanna för det.
Min förhoppning är att fokus flyttas till att försöka ytterligare minska brusnivåerna och se över programvaran i kameran och förbättra/utöka den.

Mvh Mattias


håller med! Det är inte behovet som gör att antalet pixlar bara ökar, det är märkena som har fått många konsumenter att tro att det är pixelantalet som är viktigt. Det är lättare att öka antalet pixlar än att göra än bättre kamera. Och ännu svårare at övertyga konsumenterna om att den nya kameran är bättre än den förra.
 
Samma filmfunktion som sitter i 5D mark II idag tror jag vi kan vara säkra på. Sen blir den väl lite vanliga uppgraderingar. Lite snabbare seriebildtagning, några ytterligare megapixlar osv. På canon rumors har det ju snackats om att det skulle introduceras ett nytt af-system.

Själv hoppas jag på riktigt vassa hög-iso-egenskaper då jag fotar en del i inomhushallar och inte vill lägga massa pengar på ljusstark optik. Har andra dyra hobbies också... ;)
 
Hur tror ni att Canon 60D kommer att vara?

Om det blir något annat namn på kameran så är det uppföljaren till Canon 50D som jag pratar om.

Jag tror att den kommer att ha full HD i 1080 med 30bps.
Jag tror att den kommer att bli väldigt lik Canon 5D Mk II men den måste ju ha en nyhet.
Vad kan den nyheten vara?

GPS i kamerahuset?
Videoinspelning som jag precis tog upp?

Jag tror att Canon D60 kommer att ha 6mp, 3b/s, 8 bilder i jpeg buffert.
1.8" LCD. GPS känns lite overkill på en D60. ;-)
 
Ang att 1d och 1ds kan slås ihop i framtiden så tycker jag det låter ganska troligt.

Jag tror inte dom kommer att slås ihop. Istället tror jag 1Ds kommer att behålla sin nuvarande pixeltäthet och istället ha en större sensor på 51x38.5mm (blir tvunget att ha delad spegel för att få plats, eller möjligtvis endast LiveView i FFx formatet).

Canon har nämligen 4st TS-objektiv (17, 24, 45 och 90mm) vilka alla har shiftmöjlighet och därmed fyller ut en större bildcirkel, nämligen 51x38,5mm om man håller sig till 4:3 formatet, vilket mellanformatarna gör. Då hamnar man på 48MP och större sensor än dom flesta mellanformatarna. Naturligtvis crop möjligheter som nuvarande 1Ds för tex 33x33mm för EF-objektiven, eller möjlighet att switcha höjd/längdformat vid fototillfället (24x36 eller 36x24).

Däremot får säkerligen nästa 1D ett 1.6x cropläge.

Tillbaks till 60D så tror jag tyvärr det blir som vanligt. Stora förväntningar men mindre uppdateringar...

Skulle man få önska dock, så..:
- Antiskak i huset (inte så troligt, men man kan ju få önska)
- Att antiskaken kan samarbeta med IS objektiv och ge extremt bra stabilitet
- Mer vädertätad
- Full HD
- Möjlighet till extern mikrofon med inställning av ljudnivån manuellt (både höger och vänster)
- Nytt batterigrepp alla Sony, med fler finesser på själva greppet
- Samma batteri som till 5DMKII
- Dubbla kortplatser med läsning till båda korten samtidigt
- Snabbläge 2x crop (hade inte Nikon ett sånt läge..)
- Autofokus vid filming
- Inte fler pixlar (tyvärr säljer pixlar, så det blir nog ändå kanske 18MP)
- Automatisk dammborttagning som verkligen fungerar

Nikon ligger väl annars närmast med släpp av ny kamera i augusti, och Canon brukar ju inte vara sena att komma med liknande uppdateringar (liksom Nikon också tjuvkikar på på Canon)
 
En sak får jag säga, det är att om 60D kommer att komma med enbart en SD kortplats så kommer jag inte att köpa ett nytt kamerahus

Då kommer jag att vänta tills jag har råd med Canon 5D mark III när väl den kommer eller en 1Ds Mark III när Mark IV kommer och Mark III blir billigare
 
En sak får jag säga, det är att om 60D kommer att komma med enbart en SD kortplats så kommer jag inte att köpa ett nytt kamerahus

Då kommer jag att vänta tills jag har råd med Canon 5D mark III när väl den kommer eller en 1Ds Mark III när Mark IV kommer och Mark III blir billigare
Tyvärr kommer det säkert bli så. Det är inte tillräckligt skäl för mig att avstå köp, om huset är bra, men irriterande är det. Förutom det faktum att jag redan har ett gäng CF-kort gillar jag formatet. SD-korten är man ju rädd att råka svälja så små som de är.
 
Tyvärr kommer det säkert bli så. Det är inte tillräckligt skäl för mig att avstå köp, om huset är bra, men irriterande är det. Förutom det faktum att jag redan har ett gäng CF-kort gillar jag formatet. SD-korten är man ju rädd att råka svälja så små som de är.

om Canon inte åtminstone sätter in dubbla kortläsare (SD+CF) så är det ett hån mot deras kunder som har köpt på sig ett lager med CF kort.

jag har nog lagt ner 5000-6000 kronor på CF kort genom åren
 
om Canon inte åtminstone sätter in dubbla kortläsare (SD+CF) så är det ett hån mot deras kunder som har köpt på sig ett lager med CF kort.

jag har nog lagt ner 5000-6000 kronor på CF kort genom åren

Och en bandstation, diskettläsare och en RS232-plugg? ;-)

Nä, hoppas den får SD-kort, några GB kostar inte ens kaffepengar i sammanhanget.

På min önskelista finns att den blir mindre, modern kortstorlek är en faktor - men i övrigt är det nog mest önsketänkande. Blir förvånad om dom inte lyfter MP-talet, däremot gör dom det nog så att fps inte blir lägre denna gång (40D vs 50D). Filmning a'la 5DMkII är givet, den måste förbi 500D. :)
 
Och en bandstation, diskettläsare och en RS232-plugg? ;-)

Nä, hoppas den får SD-kort, några GB kostar inte ens kaffepengar i sammanhanget.

På min önskelista finns att den blir mindre, modern kortstorlek är en faktor - men i övrigt är det nog mest önsketänkande. Blir förvånad om dom inte lyfter MP-talet, däremot gör dom det nog så att fps inte blir lägre denna gång (40D vs 50D). Filmning a'la 5DMkII är givet, den måste förbi 500D. :)

Jag köpte två stycken minneskort så sent som för två månader sedan. Extreme III och Extreme IV.
Det gick på totalt lite över 3000 kronor

Kom inte och snacka om det här som kaffepengar som inte spelar någon roll. Då får du gärna köpa några likvärdiga minneskort till mig om jag köper en 60D
 
Jag köpte två stycken minneskort så sent som för två månader sedan. Extreme III och Extreme IV.
Det gick på totalt lite över 3000 kronor

Kom inte och snacka om det här som kaffepengar som inte spelar någon roll. Då får du gärna köpa några likvärdiga minneskort till mig om jag köper en 60D

Osis för dig om den får SD kort då. Ett Extreme III kort på 8GB får du för några hundralappar. Det ÄR kaffepengar jämfört med ett hus för 10.000+.

Snabba minnesbuffrar spelar större roll idag än på din tid. Fotar du i högsta bildhastighet med en 50D så är CF och SD kort för långsamma för den datamängd som genereras. Samma gäller f.ö. också för en 500D. Buffrarna är det som gör att det går. Mitt tips är att du ska vara lite uppmärksam innan du shoppar loss nästa gång.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.