Andreas Lestander
Aktiv medlem
Vad krävs för objektiv på en FF för att motsvara ett 17-40 på en APS-C kamera?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
Hur bra eller rättare sagt hur dåligt kan ett objektiv då vara för att uppfylla dessa krav?
Vad ses för skillnad i en utskrift från en d2x och 5d med de mått du anser vara tillräckligt stora ?
alf109 skrev:
Som jag skriver lite längre ned i mitt inlägg så beror förmodligen detta med bättre bildkvalitet på zeiss gluggarna förmodligen på att det är bättre optik helt enkelt.
stefohl skrev:
Det blir roligt att läsa din kommentar när Nikon släpper sin ff-kamera
Allvarligt talat, självklart är detta ett existerande problem, men det har ofta blivit klart överdrivet som ett försvar till varför man har använt en sensor med mindre format. Och självklart blir kraven på optik så mycket högre när folk sitter och stirrar på skärmen i små utsnitt som motsvarar uppförstoringar på 1 meter eller mera. När jag provar kameror gör jag helst bedömningen på bildkvaliteten på utskrifter i stora format, 16 x 20". Det ger en mer realistisk bedömning av bildkvaliteten, anser jag.
Stefan
stefohl skrev:
Men om jag förstår dig rätt hjälper det ju inte med bättre optik, eftersom det finns begränsningar i systemet och att bildvinklarna med automatik gör att vi får oskarpa bilder med kraftig vinjettering. Eller?
Stefan
David Appelgren skrev:
Om nu Zeiss gör tillräckligt skarpa objektiv för ff, varför inte bara köpa Zeiss-objektiv till 5d. Vad är nackdelen? Vad jag har hört så ska canons 35/1.4L ha bra kantskärpa, men den är förstås inte lika vidvinklig som ett 17-40.
Mvh
David
Det betyder i så fall också att (s)kitobjektivet till 20/30D duger alldeles utmärkt.snap skrev:
Det finns flertal kända naturfotografer som kör med 17-40 nedbländad o det ser oftast riktigt bra ut i tryck upp till uppslag.
Att visa bilder på skärm som är utsnitt på flera 100-400% motsvarar bilder i storlek på flera meter
då får man nog svårt att hitta någon optik som tecknar skarpt hela vägen.
Menar du inte tvärtom? Motsvarigheten till 17-40 monterat på APS-C hos FF blir 27-64/5,6.BulletBreath skrev:
BulletBreath skrev:
Carlos skrev:
Eller (i vissa lägen) en så härligt oskarp bakgrund men ändå skarpt motiv som ett EF 50/1.4 nedbländat till 1.8 kan ge på FF....
Krävs ett F1.0 (som är skarpt vid F1.0!) på en APS-C. Sådana objektiv finns inte heller, zoom eller inte.
Jag tror det brukar kallas autofokus;-)David Appelgren skrev:
Varför inte köpa Zeissobjektiv till 5d, ifall dessa funkar?
BulletBreath skrev:
Men blir det inte mer vidvinkel med en 17-40 på en 5D jämfört med en 350D?
/A
stefohl skrev:
På de bilder som du en gång i tiden sände mig när du beklagade dig över den dåliga upplösningen på Canons vidvinkel var det enkelt att se att bilden var skarpare i mitten än ute i kanten. Den D2X-bild som du sände samtidigt var en aning suddigare i mitten, men märkbart skarpare i kanten.
Så visst syns optikkvalitet i bilden även på en utskrift. åtminstone om man kör ut dem i 16 x 20" på blankt papper.
Stefan
Jeppe skrev:
Ganska intressant att Proffsfoto valt det minst bra teleobjektivet i Canons sortiment. De kunde t.ex. kört en 300/2.8L IS + 1.4x extender istället. Då hade nog matchen slutat 22-20
Hursomhelst så tycker jag att dina poänger med ff är väldigt sunda. Jag är "måttligt" sugen på en...synd bara att den kostar halva magsäcken