Att fota i sånt mörker på 1/2000 bl 8 innebär nog bortåt ~ iso256 000 000+ och då får du nog vänta på en 1Gpix sensor som räknar fotoner. Så för att nå dit på snabbaste sätt så blir det nog till att acceptera en D4 på 25 Mpix...till att börja med alltså. ;-)
Jo, det är i alla fall på kort sikt en utopi Men jag tycker själva tankeexperimentet, "hur skall den här egenskapen vara för att jag skall vara helt nöjd", kan vara bra att göra ibland för att se vad det är man värderar högst i en kamera eller ett objektiv.
IR har f.ö. en "kameraväljare" där man får speca sina behov väldigt ingående för att överhuvudtaget komma förbi kompaktkamerorna
Nu har jag inte kikat på den tjänsten, men sett liknande för att välja bildskärm, bärbar dator osv. Jag gillar tanken även jag hittills aldrig sett en sådan guide som egentligen hjälpt mig De brukar tyvärr vara lite yxigt gjorda.
Samtidigt är det ju ofta ungefär sådana guider man ser i en spontan form här i forumen:
"Jag vill köpa ett nytt objektiv, vilket är bäst"
- Om du börjar att berätta vilken kamera du har, vad du helst fotograferar och vilken budget du har så ...
"Ah, tänkte mest fota folk, landskap, närbilder, sport, lite på resor och så ... Kameran är en Canon och det får inte vara för dyrt"
- Ok, vilken Canon och vilket fotar du oftast ...
osv ...