Tack, jag uppskattar verkligen hjälpen med detta!
Jag har uteslutit att jag behöver en D3x....valet står då mellan 5Dmk2 och D700...och att behålla min D80, med ett bättre objektiv (24-70/2,8), som reservkamera.
Har de sensorrengöring båda två? Det är så tidsödande med dammkloning titt som tätt trots att jag är försiktig vid objektivbyten.
Sen det som någon skrev om fasta objektiv... som jag ser det är nackdelen just att det blir fler objektivbyten med ökad risk för damm.
D700 har sensorrengöring. Om 5D har det får någon annan svara på.
När det gäller fast vs zoom så kan du generellt sätt glömma eventuella skillnader i skärpa. Det finns skillnader men utskrivet på A3 så är de noll och ingenting. Däremot finns det andra egenskaper som tål att tänkas på. Zoomar har sällan (eller aldrig) större bländaröppningar än 2,8. Fasta gluggar har "alltid" snabbare bländare än så. Macro och vissa långa telen undantagna. Och snabbare bländare kan vara guld värt i många situationer.
Zoom har som jag ser det:
+ bekvämare
+ kan ersätta flera fasta
- lider oftare av optiska fel som distortion etc men för mig betyder det ingenting
- långasammare än fasta
- oftast större och tyngre (om du inte måste ha en fast för varje tänkbar brännvidd som din zoom har
Fasta
+ ljusstarkare
+ mindre och lättare
+ ofta, men inte alltid, trevligare bokeh. Dvs utseendet på de områden som ligger i oskärpa. Tex bakgrunden vid porträttfoto
För mig så innebär det som så ofta en kompromiss. Vanligtvis tar jag med mig olika objektiv beroende på vad jag skall plåta. En typisk reseutrustning brukar innehålla en normalzoom såsom 16-85, en telezoom, som 80-400 och en fast 50:a eller min 85 1,4. Är det en resa under den mörka årstiden så åker de långsamma zoomarna ut till förmån för mina 2,8 varianter
För sport så åker alla fasta glugar ur väskan. Då blir det AF snabba 2,8 zoomar för hela slanten.
Porträtt = 70-200 f2,8, Zeiss 50 f1,4 och AF-D85 1,4. Alternativt så tar jag med mig 17-55 (24-70) och 85:an
Så här håller det på men om jag måste välja ut tre som jag inte vill vara utan så är det min 17-55 f2,8, 70-200 f2,8 och 85 1,4. Observera att jag använder DX kameror så 17-55 motsvarar 24-70 på en D700.