Annons

Canon 50mm 1,8 smuts?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har ett Canon 50mm 1,8, men när jag skulle sätta på objektivet idag så tog jag bort objektivs locken och tittade under objektivet och innan för glaset ser jag 2 st ganska stora dammfläckar eller va de är för något.

Jag har varit väldigt rätt om objektivet, hur kan det ha kommit in smuts i det? Är det bara att köpa ett nytt eller hur ska jag göra?


MVH Christian
 
Japp, det är bara att kasta och köpa nytt!

Nej, allvarligt, har du provat att fotografera med objektivet? Kan du ens se något litet spår efter dammkornen? Nej, jag trodde inte det heller :)

Damm innuti objektiv syns otroligt sällan på bilderna. Damm på insidan av frontlinsen på extremvidvinklar kan ibland hamna inom skärpedjupet om man fokuserar nära, men annars är det sällan ett problem, då dammet befinner sig så djupt i oskärpan att det bara blir en ytterst svag kontrastminskning.
 
Lånar tråden liiite

Någon som vet om uppgraderingen från 1.8 till 1.4 versionen är motiverad? Jag har förstått att 1.4 andas mera kvalité, men är det skarpare också?

Jag älskar bilderna mitt 1.8 tar, men jag är typ rädd att röra vid objektivet då det känns så extremt plastigt. Jag är nu inne på mitt andra, det första 1.8 gick sönder när jag andades på det. /Johan
 
Skärpemässigt är den absolut inte motiverad. 1.4'an är lika skarp som 1.8'an på 1.8'a, mjukare på 1.4. Men det finns fler skillnader som avgör.

1.8'an har 5 bländarlameller. 1.4'an har 8 bländarlameller. Detta ger finare bakgrundsoskärpa, och snyggare rundare bakgrundshighlights. De "stjärnor" som bildas runt ljuskällor på kvällsbilder får med 1.8'an 10 stycken "armar", med 1.4'an 8 stycken "armar".

1.4'an har lite tunnformig distorsion som inte 1.8'an uppvisar.

1.4'an hanterar motljus ljusår bättre än 1.8'an.

1.4'an har något bättre fokusmotor än 1.8'an. I 1.4'an sitter det en micro-USM-motor, och i 1.8'an en gammal DC-motor. Micro-USM är dock inte lika bra som en riktig ring-USM-motor.

Och såklart byggkvaliteten. 1.8'an går sönder bara man andas på den, som du nämnde, 1.4'an är betydligt rejälare.

Använder man brännvidden mycket så kan det absolut vara värt prisskillnaden, men använder man den väldigt lite så är det troligen inte det. 1.8'an är garanterat mer prisvärd genrellt än 1.4'an!
 
Skärpemässigt är den absolut inte motiverad. 1.4'an är lika skarp som 1.8'an på 1.8'a, mjukare på 1.4. Men det finns fler skillnader som avgör.

1.8'an har 5 bländarlameller. 1.4'an har 8 bländarlameller. Detta ger finare bakgrundsoskärpa, och snyggare rundare bakgrundshighlights. De "stjärnor" som bildas runt ljuskällor på kvällsbilder får med 1.8'an 10 stycken "armar", med 1.4'an 8 stycken "armar".

1.4'an har lite tunnformig distorsion som inte 1.8'an uppvisar.

1.4'an hanterar motljus ljusår bättre än 1.8'an.

1.4'an har något bättre fokusmotor än 1.8'an. I 1.4'an sitter det en micro-USM-motor, och i 1.8'an en gammal DC-motor. Micro-USM är dock inte lika bra som en riktig ring-USM-motor.

Och såklart byggkvaliteten. 1.8'an går sönder bara man andas på den, som du nämnde, 1.4'an är betydligt rejälare.

Använder man brännvidden mycket så kan det absolut vara värt prisskillnaden, men använder man den väldigt lite så är det troligen inte det. 1.8'an är garanterat mer prisvärd genrellt än 1.4'an!


Hur skarp ska 50mm 1,8 vara med största bländaren? Alla mina bilder på 1,8 blir aldrig helt skarpa utan är mycket softade, ska de vara så?

Använder 5d mkII

mvh Christian
 
På 1.8 så är den hyffsad, men nedbländad till 2.8 är den ruskigt skarp! Till och med något skarpare än 24-70/2.8L.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.