Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400/5,6-tråden

Japp

nu har jag investerat i ett 400/5,6 och ser mycket fram emot kommande fågelsväng!

Sålde mitt 100-400 idag, kanske onödigt men rent känslomässigt är det ok, lite nytt att leka med.

Mvh Rogge

vad är det med denna sidan? jag kan inte se den text som de skrivit, konstigt. nån ide?

http://birdphotoph.proboards107.com...read=1197867182

P.s Hoppsan! ändrade kodning till autoselect och då kom det upp. Tack ändå!
/Rogge

Senast ändrad:
Är säker på att du kommer att bli mer nöjd med den fasta 400mm 5,6. Även om 100-400mm har IS blir bilderna skarpare med den fasta optiken.
Omar tog upp för ett tag sedan filtrets vara eller inte vara. Svar "inte vara". Motljusskyddet ger ett bra skydd redan samtidigt som filtret ger mindre skarpa bilder. Kommer själv återgå till 400:an inom snar framtid då 300:an inte riktigt räcker till för att fotografera fåglar med 1D M III.
Lycka till.
Mvh Thomas

Hej!

Även jag är nybliven ägare av detta underbara objektiv :)

Har hittils bara blivit en utflykt i dunkel skog men jag är väldigt nöjd med resultatet. Har tidigare fotograferat en del med Tokina 80-400mm 4,5-5,6 så ljusstyrkan har jag lärt mig hantera tidigare. Använder en monopod hängandes (ihopfälld) från objektivfärstet. En hand på avtryckaren och en på den greppvänliga delen av monpoden. Imponerad över skärpan och hur många "keepers" man kommer hem med.

Då objektivet är mycket större än det tidigare telet så fick det bli en ny fotoväska/ryggsäck (länk).

Ska se till att få in lite foton i tråden snart.

/Joel

nosferatu skrev:
Interresting.
Då vi har ungefär liknande utrustning (men 400:at inte går ner i min väska) passar jag på med lite frågor...
Vad har du för väska? Någon sorts Lowepro ser det ut som...
Vilka av objektiven får plats att stå upp på andra ledden?
Skulle det rymmas med batterigrepp på kameran?
Någon av Lowepros större topload borde passa bra. För övrigt vill jag bara dela med mig av att ha testat lite med extender 1,4X. Man förlorar inte mycket i skärpa och snabbhet med den. Fungerar fantastiskt bra med 1D-modellerna som klarar bländare 8.

nosferatu skrev:
Interresting.
Då vi har ungefär liknande utrustning (men 400:at inte går ner i min väska) passar jag på med lite frågor...
Vad har du för väska? Någon sorts Lowepro ser det ut som...
Vilka av objektiven får plats att stå upp på andra ledden?
Skulle det rymmas med batterigrepp på kameran?

Hej!

Bra gissning. Lowepro Mini Trekker AW (där AW står för allvädersskydd).

Provade din idé med att ställa objektiven upp och det fungerade på alla de tre mindre objektiven. Då får man plats med de tre objektiven på ena sidan. Man kan addera ytterligare en kardborrkudde så det blir tre fack i så fall (6st småkuddar blev över när jag byggde den som jag gjort i länken tidigare).

Batterigrepp har jag inte tillgång att testa men placerade en kartong som byggde ca 4cm extra på kameran och det fungerar utan problem.

En bonus är att framsidan på ryggsäcken har en ficka man kan fälla ut och ha en tripod eller monopod fäst på väskan (syns på produktlänken ovan). Förmodligen bör man inte hänga på ett för tungt stativ dock.

Shit, jag låter som en säljare.. det är inte min avsikt men jag är bara så väldigt nöjd.

För att hitta min favoritväska gick jag med min 40D + 400mm-objektiv till Scandinavian Photo och testade mig fram. Inga TopLoad var stora nog.

Kan någon berätta hur många centimeter en 1,4x telekonverter bygger på objektivet? På mitt egna foto ser det ut som att man inte får plats med konverter men det går in flera centimeter till.

Det var allt för nu =)

Tack för att du tog dig tid :)
Jag får prova en sån när det blir dags att utöka... ehmm... kameraväskan... ;)

För tillfället är jag mkt nöjd med min smidiga Slingshot 200AW, den var även väldigt bra i skidbacken. Dock får man inte plats med 400:at, som sagt.

Joel Höglund skrev:

Kan någon berätta hur många centimeter en 1,4x telekonverter bygger på objektivet? På mitt egna foto ser det ut som att man inte får plats med konverter men det går in flera centimeter till.

Det var allt för nu =)

Kenko Pro 300 1.4 bygger 19mm och Canon EF1.4 II bygger 26mm, så det får nog plats utan problem.

Ett av mina första foton med denna glugg (handhållet i dunkel skogsmiljö).

Bilagor

• 8_small.jpg
    8_small.jpg
    58.8 KB · Visningar: 826
Omar skrev:
Hej

Nämt det tidigare men den tightaste väskan jag kunde hitta till min 400mm 5.6 + 1.4xtc + Canon 1D MarkIII.

Är Kinesis C640

http://www.kgear.com/c/C640.html

Mvh

Omar

hej
Bär du den på ryggen eller hur är den konstruerad?
ser inte ut att ha några vidare remmar på den bilden men var inne o kikade lite men som vanligt e man lat och får snabbare svar via detta som vanligt :)

/Rogge

Hej

Jag har den hängande över axeln med en polstrad rem Y315 som man får köpa till. Rätt ofta bär jag den på ryggen fastän det är bara en rem. Paketet väger ju inte så mycket.

Den har även fäste för bälte, men kanske blir lite klumpigt.

Den väger bara 355g och är ordentligt polstrad.

I den lilla fickan får man plats med typ telekonverter, blåsbälg, minneskort etc.

Mvh

Omar

paul innergård skrev:
Borde inte Lowepros Topload 65 eller 75 passa. Verkar konstigt att de skulle vara för små.

Provade TopLoad 75 i butik. Problemet med den är att 400 f/5,6-gluggen har för stor diameter i och med motljusskyddet. Gluggen gick inte ner till bottnen på väskan. Var ungefär 2cm kvar för att kunna stänga locket. Kanske går att pressa ner den men det kändes inte rätt.

Joel Höglund skrev:
Provade TopLoad 75 i butik. Problemet med den är att 400 f/5,6-gluggen har för stor diameter i och med motljusskyddet. Gluggen gick inte ner till bottnen på väskan. Var ungefär 2cm kvar för att kunna stänga locket. Kanske går att pressa ner den men det kändes inte rätt.
Ok, måste nästan betraktas som en miss av Lowepro. Man tillverkar en zoomväska för stora långa objektiv men gör den för smal. Canons 400 5,6 är inte någon särskilt fet glugg, och motljusskyddet tar ju mindre plats än ett som inte vore integrerat.

paul innergård skrev:
Ok, måste nästan betraktas som en miss av Lowepro. Man tillverkar en zoomväska för stora långa objektiv men gör den för smal. Canons 400 5,6 är inte någon särskilt fet glugg, och motljusskyddet tar ju mindre plats än ett som inte vore integrerat.

Håller med där. Trodde att det skulle fungera innan jag kom till butiken.

Jag rekommenderar alla som har möjlighet, att prova kameraväskor på plats, eftersom att det annars kan skilja någon centimeter mellan nöje- och missnöje för dig som kund.

ANNONS