Annons

Canon 400/5,6-tråden

Hej!
Har nu läst igenom hela tråden och tycker att ett 400/5.6 vore lösningen på mitt "teleproblem". En fråga bara: Kan jag få till en vettig af med tejpad 1,4 extender och ett 30D-hus? Och i så fall vilket märke av extender fungerar bäst, om något?
mvh,
Tommy
 
Brav skrev:
Hej!
Har nu läst igenom hela tråden och tycker att ett 400/5.6 vore lösningen på mitt "teleproblem". En fråga bara: Kan jag få till en vettig af med tejpad 1,4 extender och ett 30D-hus? Och i så fall vilket märke av extender fungerar bäst, om något?
mvh,
Tommy

Tjaa, vetting ar val subjektivt, vad ska du fota?

Jag tycker att det funkar ok med canon's extender med min 20D.
 
Jo, det är klart att det är subjektivt. Vad är inte det här, t.o.m. många av testerna på nätet verkar det som ;-)
Vad jag menar är att 30D ju egentligen inte ska kunna hantera objektiv med största bländare 8, vilket man får med 400/5.6 och ext. 1,4. Roligt att höra att det fungerar med din 20D för då fungerar det säkert också med 30D. Upplever du att af på din kombination blir VÄSENTLIGT slöare än utan ext.? Skulle du tro att den fortfarande går att låsa på exempelvis fåglar i flykt (om vi bortser från dykande pilgrimsfalkar) under goda ljusförhållanden?
mvh,
Tommy
 
Tommy:
Nu har jag ju visserligen sålt mitt 400/5.6, men jag skulle ändå vilja göra denna mycket ovetenskapliga jämförelse.

Ponera att du under vissa bestämda förhållanden med bara objektivet får 4 av 5 "förstaskott" i fokus så skulle jag uppskatta att med 1.4 (tejpad) att du får 1 eller 2 av 5 i fokus. Den fokuserar, och har du ex.vis en flock gäss som flyger förbi så hinner du antagligen utan problem få ett antal bilder som är helt i fokus. Om det däremot är en ensam, lite mindre fågel som visar sig i 2, 3 sekunder så kommer du att missa den 19 gånger av 20 med konverter. Utan konverter, om du är rapp förståss, så klarar utrustningen att fixa den bilden.
 
Tack Mats.
Då skulle jag vilja säga att för mina behov räcker det. Hade af med extender och mitt 30D-hus varit en kombination som knappt gick att arbeta med hade jag hellre valt 300/4 och 1,4-extender pga av IS, bländare 5,6 och större mångsidighet.
Finns det någon av 1,4-extendrarna som fungerar bättre än de andra i 400-kombinationen vad gäller hastigheten på af?
 
Hej

Jag vet inte hur mycket du har läst i denna tråd, men med Canons 1.4 xtc behöver du tejpa.

Tejpning

http://www.michaelfurtman.com/taping_the_pins.htm

Tamron lär ha en 1.4 telekonverter som man inte behöver tejpa för canonkameran känner inte igen den som en telekonverter.

Hur snabb af är vet jag ej, men här kommer en som daniella har tagit.

"I use the 400mm F5.6 L with a Tamron 1.4x tc, handheld."

http://www.pbase.com/zylen/image/38860240

Mvh

Omar
 
Hej!
Jag läste igenom hela tråden igår kväll. Trevligt lördagskvällsnöje!
Tittade på EXIF för Daniellas bild och där står 400mm och det är klart känner inte kameran igen konvertern registreras ju brännvidden till 400 mm. Kanske bättre att använda extender av annat märke istället för Canons. Eventuellt får man då bättre af med 30D. Hmm?
mvh,
Tommy
 
20D och 30D är i princip samma kamera när det gäller fokusering. (30D har en större buffert för serietagning).

Kameran räcker inte riktigt till för den ljusstyrka man får när man lurar kameran med en "dum" eller tejpad konverter. Det spelar nog ingen roll vilket märke konvertern har.

Har man testat 5,6/400mm + 1,4TC med antingen EOS 1D Mk II eller EOS 40D så märker man omedelbart skillnaden i snabbhet och tillförlitlig fokus.
Tyvärr finns det inga genvägar.

När motivet rör sig någorlunda snabbt, från eller mot fotografen så hänger inte en långsam kombination med.

Att man ändå kan nöja sig med t.ex 20D och en lägre frekvens av skarpa bilder är en annan sak.
Om man t.ex har möjlighet att följa motivet flera gånger och får många chanser till lyckade bilder så gör det väl inget om 80-90% eller fler av bilderna är misslyckade skott. Bara man får med sig några "pärlor" hem.

Mvh J O


Attackerande tärna. EOS 20D, 70-300mm IS:
 

Bilagor

  • 4501_f.jpg
    4501_f.jpg
    20.6 KB · Visningar: 1,473
Omar skrev:
Hej

Tamron lär ha en 1.4 telekonverter som man inte behöver tejpa för canonkameran känner inte igen den som en telekonverter.

Hur snabb af är vet jag ej, men här kommer en som daniella har tagit.

"I use the 400mm F5.6 L with a Tamron 1.4x tc, handheld."

http://www.pbase.com/zylen/image/38860240

Mvh

Omar

Jag kan verifiera att Kenko Pro 300 DG 1,4x extender inte rapporterar och således inte behöver tejpas.

Dessutom är den skarp, billig och fungerar med i princip alla Canonobjektiv (t ex 100 Macro där jag oftast använder extendern ifråga), jag har haft Sigma (senaste ver), Canons och nu Kenko 1,4x konvretrar. Canon och Kenko Pro är bäst i mitt tycke. Canons enda fördel är vädertätning.

Jag har använt Kenko Pro extendern med både Canons och Sigmas 400/5,6 med bibehållen (slö) autofokus på 20D/5D-hus.
 
Grandin skrev:
Jag kan verifiera att Kenko Pro 300 DG 1,4x extender inte rapporterar och således inte behöver tejpas.

Fel!
Kenko PRO 300 DG rapporterar, och det gäller både 1.4 och 2.0. Detta gäller de 2 exemplar jag äger förståss.
Däremot (och det tycker jag är lite "lustigt") så rapporterar den inte om 70-300 IS är monterad. 70-300 IS går alltså att köra med konverter otejpad medan 400/5.6 och 100-400 behöver tejp.
 
Warbird skrev:
Fel!
Kenko PRO 300 DG rapporterar, och det gäller både 1.4 och 2.0. Detta gäller de 2 exemplar jag äger förståss.
Däremot (och det tycker jag är lite "lustigt") så rapporterar den inte om 70-300 IS är monterad. 70-300 IS går alltså att köra med konverter otejpad medan 400/5.6 och 100-400 behöver tejp.

Exakt! Så fungerar det för mej oxå! Dessutom snabb AF på de sex ytterpunkterna på 40D.

/Leif
 
Warbird skrev:
Fel!
Kenko PRO 300 DG rapporterar, och det gäller både 1.4 och 2.0. Detta gäller de 2 exemplar jag äger förståss.
Däremot (och det tycker jag är lite "lustigt") så rapporterar den inte om 70-300 IS är monterad. 70-300 IS går alltså att köra med konverter otejpad medan 400/5.6 och 100-400 behöver tejp.

Kanske var lite oklar...

Huruvida den rapporterar information vet jag inte (bryr mig inte heller!), däremot kan jag _autofokusera_ med 5D/20D med mitt exemplar av Kenko Pro 300 DG 1,4 x tillsammans med Canon EF 400/5,6 L och Sigma 400/5,6 HSM utan problem (slött men fungerar).
 
Jag plåtar idag fågel med kombinationen Canon 40D + Canon EF 70-200/4 IS USM + 1,4 konverter. Men jag tycker inte att jag kommer tillräckligt nära i flertalet situationer.

Tänkte därför byta upp mig till 400/5.6. Men när jag läser här verkar det inte vara så hellyckat med extendern på 400:an om jag vill plåta flygande fågel. Låt säg att jag ersätter mitt nuvarande 70-200 + konvertern med ett rent 400, kommer jag då att märka så stor skillnad?

Anders
 
Anders Olsson skrev:
Jag plåtar idag fågel med kombinationen Canon 40D + Canon EF 70-200/4 IS USM + 1,4 konverter. Men jag tycker inte att jag kommer tillräckligt nära i flertalet situationer.

Tänkte därför byta upp mig till 400/5.6. Men när jag läser här verkar det inte vara så hellyckat med extendern på 400:an om jag vill plåta flygande fågel. Låt säg att jag ersätter mitt nuvarande 70-200 + konvertern med ett rent 400, kommer jag då att märka så stor skillnad?

Anders
Du kommer tjäna på att köra med en fast 400 5,6. Jag har en Mark III och upplever af som riktigt snabb när extendern är monterad. Hur 40D hanterar den kombinationen är jag lite osäker på. Förmodligen rätt bra om än något sämre än Mark III.
 
40D har autofokus begränsad till f/5,6, så någon autofokus med optik på 5,6 och dessutom teleförlängare blir det inte.

Inte utan att börja fuska med att tejpa pinnar och sånt, i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.