** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon 20D, AF-Servo och 70-200 bekymmer

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta var en av de mest lärorika trådarna jag läst på länge.

Nyheter för mig var att den första bilden i princip alltid blir oskarp. Dvs man ska alltid köra sekvenstagning i samband med AI(och ta fler än 1 bild :).

Att det är viktigt att AI systemet får några sekunder att beräkna var det ska lägga fokus. Detta gäller även om det man plåtar ändrar riktning.

/Roger

Hej igen,

Skrev att jag skulle återrapportera efter jag fått tillbaka objektiven från Canon.

Det är helt klart stor skillnad efter Canon justerat min kamera och objektiven!!! Jag har lagt upp en bild som visar att det nu går att få bra bilder med AI-Servo och en 20D.

Ja, bilden är inte ett mästerverk rent kompositionsmässigt och ljusättningen har väl lite att önska.... men den visar i alla fall att förutsättningarna finns :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/639920.htm?set=lp

Det är ju dock märkligt att man ska behöva justera objektiven och kameran mot varandra då det är Canon original allt. Men om detta finns det ju andra trådar :)

Tack igen för alla som tagit sig tid och svara och tack Canon för utomordentlig snabb service (4 dagar inkl. 2 fraktdagar).

Mvh
Bosse

Fick min kamera justerad med förut, och det blev skillnad. Enl Tura gör de knappt annat än justerar fokus på canons serviceverkstad. Ur-Uselt helt enkelt.
Har Nikon-Minolta-Pentax bättre justerad AF?

Hej!
Någon som vet hur en kalibrering/justering av fokus utförs? Inte för att jag tänkte prova själv men det hade varit intressant att veta.Är det någon på fotosidan som lämnat in sina canon gluggar på Intervision i Malmö för justering?
Mvh/Paulo

Det jag hört om justeringar är att allt sköts med dator, när det gäller tex 70-200 2.8 L IS .
Canon justerade mitt 300:a då tyckte jag servicekillen nämnde ngt om att man plockar isär dem och löder lite olika plattor.
Kan hört fel, men ngn kan kanske bekräfta !
Kanske det vad lite speciellt på lite äldre 300 2.8 L !?

Hej igen,

Vet inte ifall någon är intresserad men jag testade liter mer i helgen som gick med AI Servo och min 20D.

Mer eller mindra alla bilder blev bra :) Var inte många som missades i bildserierna. Körde både på 2,8 och 5.6.

Här ser ni ett axplock ifrån dem. De är dock behandlade i Photoshop men inte så mycket :) Bara lite USM, kurvor och omgjort till svartvitt.

http://www.sbkhalmstad.se/Bildsidor/uppletandesvartvitt/svartvittindex.htm

Så jag kan bara säga att om ni får oskarpa bilder (som jag fick tidigare) med AI Servo - skicka in för justering. Det hjälpte i alla fall mig :)

Bosse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar