Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
1200 bilder rasslar man väl snabbt iväg första dagarna när man impar på alla polarna med 8.5 bilder per sekund
 
Re: Re: Re: dagens optimist

niklasl skrev:
"Och sedan råkade jag ta 1.200 bilder innan jag märkte att jag köpt fel kamera".

Sorgligt egentligen. Men nu är det ju så det fungerar.

Jag kan sympatisera med köparen av 1DMkIIn vad gäller hans besvikelse. Men den minst sagt optimistiska prissättningen är ju dömd att misslyckas.

Jag vet inte var kameran är köpt, men när jag vid årsskiftet bestämde mig för att skaffa en 1DsMkII kontaktade jag 3 st ÅF. En hade den på lager, en kunde skaffa den på 4 dagar och en hade oviss leveranstid. Fick olika priser från samtliga. MEN oxå ett vänligt råd: "Vänta till efter PMA-mässan för det är något på gång med Canons 1D-serie". Även den ÅF som hade på lager upplyste om det.

Och det är ju hederligt och bra. Nu blev det ingen ny uppgradering av 1DsMkII i första läget, men jag skulle ju aldrig (om det nu kommit en) kunnat klaga över mitt köp o kalla det felköp när säljaren informerat mig om risken.

Någonstans måste nog den som köper kameror i prisklassen som 1DMkII o 1DsMkII och den nyligen lanserade 1DMkIII hänga med och förstå att om en 1DMkIIn säljs komplett med en 580EX-blixt på kampanj för c:a 35 000:- (blixten kostar ju nästan 5000:) att ett modellskifte är på gång.

Likadant när en 1DsMkII säljes i kampanj med transmittern WFT-E1 (som kostar 11.000 löst) för c:a 65000:-. Nu visade det sig att det inte var 1DsMkII som skulle bort i första läget utan transmittern. Den nya transmittern lanserades ju i samband med 1DMkIII istället.

I alla fall tycker jag det schysst av de 3 ÅF att infa om det hela.

Men jag anser att man måste hänga med när det gäller uppdateringar innan man handlar om man nu absolut vill ha det senaste.

Anser också att personen ifråga som "felköpt" innan han köpte logiskt måste ansett att 1DMkIIn uppfyllde hans behov. Och kameran blev iofs mindre åtåvärd på beg.marknaden, men den blev ju inte sämre än tidigare bara för att en ny modell lanserades.

Däremot kan jag tycka att det känns taskigt mot förstagångsköpare av kompakter, som inte sitter och kollar olika forum och testsajter, att av vissa elektronikvaruhus få "specialerbjudande" på en kompakt som redan gått ur marknaden, eller gör det veckan därpå. Speciellt inte när kameran för 2.995:- i vilken annan fotoaffär som helst kostat mellan 2295 och upp till 2.500. Det kan man kalla specialpris.För 2.995:- är i det läget mycket speciellt.

Bästa resceptet mot "felköp" är ju bara att fråga sig själv: Vad behöver jag kameran till nu? Vad behöver jag den till på sikt? Hittar man då en kamera som uppfyller kriterierna behöver man inte känna sig missnöjd bara för att det ständigt lanseras nya modeller.
 
Jag gjorde denna tabbe med D60 för 25000:- någon månad senare kom D10 för ett betydligt lägre pris, och detta på grund av att jag inte hade koll.
:(
Så kan de va ibland.

/Rogge
 
Omar skrev:
Hej

Själv fick jag ett ryck och tog ett beslut som jag fortfarande inte är säker på. Får kanske färre bra bilder, men mindre ont, mer motion, bättre ekonomi.

Valde bättre hus (mark2->mark3) med sämre glugg (500mm f/4->400mm 5.6.)

Mark3 är ju lättare, har bättre AF, tar fler RAW ön mark2.

Jag har ju beställt mark3 (intressant med ny kamera), för att få råd med denna kamera + bostadsrenovering så behövde jag sälja av lite, först blev det 180mm makro, använder det så sällan, sedan 500mm och då kunde jag sälja ett kolfiberstativ och wimberley huvud.

Vad skall jag då fota med? kommer ju inte kunna fota ändå på ett bra tag med en bruten arm.

Sedan kommer jag att använda mark3 + 400mm 5,6 i fält, lätt att handhålla och gå omkring med.

Fastän 400mm 5.6 är billigt, lätt och litet och saknar IS så funkar det rätt skapligt bildmässigt

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery&page=all

Kommer jag köpa ett 500mm f/4 IS igen när ekonomin blir bättre? bra fråga! Kanske det!

Men jag skulle kunna tänka mig en lättare glugg, 500m + mark2hus + stativ + wimberley väger ca 10kg och efter många timmar/ dagar i fält så känns snedbelastningen och det värker lite i rygg och axel. Jag blir ofta stationär och får lite motion.

Nu med digitalt som tex mark3 kan man ju lätt skruva upp ISO med lite brus som följd, tekniken går framåt.

500mm f/4 kom ut (1999) när jag körde med dia som tex 50 eller 100 iso filmer och då var det stort behov av ljusstarka gluggar.

Nu med de senaste lågbrusiga digitalkamerorna som tex mark3 så kan man tänka sig mindre ljusstarka objektiv.

Så jag hoppas på att Canon släpper ett typ 500mm tele med bländare 5,6 eller 6.3 (ta bort af spärren och förbättra af på amatörhusen) med minst 4 stegs IS, litet och lätt som man ofta kan köra handhållet eller ha enbenare till. Med f/4 får man ju normalt lite snabbare AF samt kortare skärpedjup (mindre orolig bagrund).

Så personligen skulle jag nog hellre ha mark3 + tex 400mm 5.6 än 20D + 500mm f/4 IS och det lite beroende på krämpor, vill röra på sig mer, ekonomi.

Bara lite tankar från min sida.

Omar

500/4 är ju alla fågelfotografers våta dröm och därför intressant att du sålt det Omar. Så sant att det är brännvidden man vill åt och inte den stora bländaröppningen. Jag är nyfiken på hur 400/5,6 objektivet beter sig på 1D husen tillsammans med en 1,4 konverter? Denna kombo tillsammans med nya MIII är ju superintressant. Inte minst skulle det vara kul med ett test mot 400/5,6 på 20D/30D utan konverter men som borde kompenseras något av den högre "cropfaktorn".

Jonas
 
rogge skrev:
Jag gjorde denna tabbe med D60 för 25000:- någon månad senare kom D10 för ett betydligt lägre pris, och detta på grund av att jag inte hade koll.
:(
Så kan de va ibland.

/Rogge

Du är inte ensam. Skaffade min 1DMkII (stått i kö för den länge) för 42.000:-. i okt 2004. Kort därpå gick priset ned till 37.500:- och plötsligt kom 1DMkIIn.

Gjorde inget bildkvalitetsmässigt, men ett antal tusenlappar "försvann".

En kollega gjorde exakt samma inköp som du. 3½ vecka senare kom 10D. Sedan sålde han sin D60 och köpte en 10D o förlorade ganska mycket på den affären.

Som lök på laxen hann han knappt packa up 10D förrän 20D aviserades.

När han plockade upp gamla filer från D60 och jämförde med 10D i efterhand tyckte han å andra sidan att det inte var någon direkt skillnad i bildkvalitet mellan dem.

Förmodligen kommer sånt här att drabba oss alla av och till, hur förutseende vi än försöker vara.

Jag börjar undra egentligen. Vilka är det som verkligen kräver nya kamerahus hela tiden? De bildmässiga skillnaderna har inte blivit så dramatiska sedan 2002-2003 om man jämför med dagens modernaste kamerahus (okej, mindre brus o lite andra detaljer).

2002 fanns FF-kameran 1Ds. Still going strong!
2003 kom 10D. Används ff flitigt av många med goda resultat.

Är det vi fotografer som vrålar efter de nya husen. Eller är det Fabror Canon som vill att vi ska vråla så högt efter dem att vi beställer dem i förväg innan vi ens sett dem?

Okej, jag gillar nya prylar och är nyfiken, men nånstans i min skalle hör jag en röst (nej, jag är inte pårökt) att det här inte är riktigt sunt.

Att gå från 3mp till mellan 6-8 känns befogat. Från 8 till 10 utgör egentligen ingen större skillnad. Från 10 till 12 näst intill obefogat om det inte rör sig om byte från crop 1.6 elller 1.3 till FF.

Men visst fan skulle jag vilja ha en 1DMkIII också. Så något verkar driva oss. Frägan är bara: Är det vi själva?
 
Så är det väl med allting man köper... en liten stund senare så kommer en ny modell. Surt men sånt är livet, det är bara att handla av det som finns på hyllorna för att täcka de behov man har för stunden och acceptera att man helt säkert kommer att råka ut för detta någon gång.

Jag köpte Canons 85/1.2 strax före mässorna förra gången för det var nog ingen som förväntade sig en uppgradering av just det objektivet. Någon vecka senare så kom det förstås en ny version. :)
 
Utan att lägga mig i eller dra iväg på rövartåg med tråden...

Jag tror att tekniken idag, är så pass bra att man sällan gör en dålig affär om man väljer modellen tidigare än den absolut senaste. Hus kommer idag var o vart annat år och som det skrivs här ovan hinner de inte göra några ûberförändringar mellan husen. Att köpa en 30D idag är ingen dålig affär även om en 40D skulle dyka upp till sommaren. Lika lite som att en MkIIn blir värdelös bara för att MkIII kommer.

Men visst, jag är likadan. Jag kikar på en D200, och den är på väg ner i pris ordentligt. Kanske kommer en D300 el. liknande snart, och fan vet om jag inte då börjar kika på den istället. Fastän att jag vet att D200:an är en toppkamera. "Nyast" still smells best!
 
Lennart.
Tror mycket på att det finns många nya som börjat med att fotografera överhuvudtaget eftersom det är mycket lättare och billigare. Titta bara hur många olika medielinjer det finns på gymnasie-nivå/folkhögskola mm. Tror det är dem kamera-tillverkarna försöker fånga in genom att komma med nya kameror titt som tätt. Kanske är de ochså konkurrensen mellan fotografer som gör att en del är rädda för att komma efter.
Mvh Thomas
 
Det är klart att märken som Canon som är världsledande känner ett starkt behov av att inte bli förlegat, och därmed vill förnya sig ofta för att säkra sin plats bland de främsta inom digital fotografering. Men det måste ju vara skillnader som märks, för att det ska bli intressant.

Nu är jag ute på djupt vatten då jag absolut inte är en potentiell kund för en MKIII, jag är på inga sätt en proffsfotograf. Men jag skulle kalla mig engagerad hobbyfotograf med ett svagt sinne för prylar.

Det är intressant med nya modeller, det tror jag många fotografer tycker. Det är ändå en prylhobby. Och att fotografering har blivit mer poppis efter att det blev digitalt är inget man kan förneka. Jag vet inte exakt vart jag skulle komma med det här, men en sak är säker enligt mig. Förändringar måste ske av att det finns ett behov, inte ENBART för att en förändring ska ske.
 
accentor skrev:
500/4 är ju alla fågelfotografers våta dröm och därför intressant att du sålt det Omar. Så sant att det är brännvidden man vill åt och inte den stora bländaröppningen. Jag är nyfiken på hur 400/5,6 objektivet beter sig på 1D husen tillsammans med en 1,4 konverter? Denna kombo tillsammans med nya MIII är ju superintressant. Inte minst skulle det vara kul med ett test mot 400/5,6 på 20D/30D utan konverter men som borde kompenseras något av den högre "cropfaktorn".

Jonas

Hej

Visst 500mm är super bra, men jag fick ett ryck, behövde mycket stålar.

AF på mark2 + 400mm 5.6 + 1.4xtc går snabbt, men jag har inte tagit någon bild med denna kombination.

Som alternativ till 500mm för långa promenader skaffade jag mig Canon 400mm DO, mycket pengar och inte rktigt så skarpt som 500mm.

Intressant test här

http://www.michaelfurtman.com/comparing_canon_400s.htm


Hörde med en kompis som påstod hans 400mm 5.6 var lika skarpt som hans 500mm, så det verkade intressant Sålde 400mm DO och köpte 400mm 5.6, riktigt nöjd.

Och jag såg Daniellas fantastiska och skarpa bilder som är tagna med 300D/350D + 400mm 5.6 och ibland med tamron 1.4xtc.

kolla här http://www.pbase.com/zylen/birds

mvh

omar
 
bune skrev:
Utan att lägga mig i eller dra iväg på rövartåg med tråden...

Jag tror att tekniken idag, är så pass bra att man sällan gör en dålig affär om man väljer modellen tidigare än den absolut senaste. Hus kommer idag var o vart annat år och som det skrivs här ovan hinner de inte göra några ûberförändringar mellan husen. Att köpa en 30D idag är ingen dålig affär även om en 40D skulle dyka upp till sommaren. Lika lite som att en MkIIn blir värdelös bara för att MkIII kommer.

Men visst, jag är likadan. Jag kikar på en D200, och den är på väg ner i pris ordentligt. Kanske kommer en D300 el. liknande snart, och fan vet om jag inte då börjar kika på den istället. Fastän att jag vet att D200:an är en toppkamera. "Nyast" still smells best!

Jag tror att du och Thomas och Anders tillsammans har gafflat in svaret på frågan rätt så väl.

Det är inte bara foto som är en prylhobby. Alla hobbies tycks bli det på något sätt. Kommer ihåg när jag i min ungdom satt i en gammal dåligt tjärad eka och metade abborre. Är väldigt fiskeintresserad.

Kanske OT men jag vill ha fram en liknelse: Idag äger jag en stor Buster-båt av aluminium som gör 33 knop, har ekolod, djupriggar, spöhållare i vilka det sitter spön med rullar som är ett under av precision.

Jag kan återkalla lyckan närsomhelst när jag satt och drog upp små aborrpinnar som farmor lagade till. Känslan av spänning när flötet dök och en riktig lycka (...o himmelen var alltid blå, sommarloven evigt långa etc). Jag vet att jag var helt tillfreds.

Sådan lycka känner jag inte nuförtiden när jag i och för sig drar mycket större firrar och kan flytta mig snabbt från det ena fiskestället till det andra. Då brukar jag tänka tillbaks på "the good old days".

Men inte skulle jag vilja sitta i en halvläckande gammal roddbåt igen och meta abborre om det innebar att jag var tvungen att göra mig av med min nuvarande båt.

Utvecklingen pågår ständigt, ju. Däremot skulle jag kanske önska att jag var yngre och samtidigt visste vad jag vet idag. men det är alltid lätt att tänka så med facit i hand.

Jag tror emellertid benhårt på att människan (hobbyutövaren) idag lättare blir blasé och därför söker en nytändning genom att ständigt skaffa nya prylar.

Det blev säkert folk förr i tiden också. Enda skillnaden är att uppgraderingsintervallen kommer mycket oftare nu.

För att återgå helt till tråden: Jag tror att 1DMkIII kommer att bli en verklig hit, men jag tror också på att folk inte kommer att byta kamera så ofta som de senaste åren. Och gör man det så är det antagligen sundast o mest vänligt mot plånboken att skifta till det näst senaste som det så riktigt påpekats oftast bara ligger en hårsmån i skillnad från senaste modellen.

Tror mer på mjukvarutveckling i bildbehandlingsprogrammen. D v s de kommer att få allt större betydelse.

men vårt pryljagande kommer nog aldrig att försvinna.
 
Jag har tecknat mig för en Mk III.
Kör 20D nu, och precis som någon ovan skrev är jag mycket nöjd med den UTOM när den helt plötsligt tappar fokus på ett ganska lätt motiv och börjar jaga.
Sedan är vädertätningen och 10 fps tunga skäl oxo.
Samt ISO 6400. Nyhetsbilder kan kräva det ibland.
Jag har ett jobb som jag hatar och en liten enskild näringsverksamhet som jag älskar. Intäkterna har hittils räckt för att köpa prylar och hålla näsan över ytan, men nu bestämde jag mig för att satsa ordentligt på foto/reportage och kanske kunna minska min tid på bröd-jobbet.
Så om jag köper en ny Mk III:a nu så har jag en konkurrenskraftig kamera under många år framöver, och eftersom jag får kvitta momsen kostar den inte mer än drygt 27,000. 27,000/5år blir knappt 5,500/år eller en femhundring i månaden. Det tycker jag är rena reapriset för förstklassiga arbetsredskap.
Sedan tillkommer ju nya 16-35:an oxo förståss..
Synd bara att den ser så PRO ut, för min del fick den gärna se ut som en tuktad Holga.
ÅÅÅ vilken stoor kamera du har!! Ååå vilket stort objektiv! Så lät det senast igår när jag diskret försökte göra mig osynlig..

Allvarligt, vad är en kvalificerad gissning på när kameran börjar levereras? På Cyberphoto står det i Maj.
 
Dez skrev:

Allvarligt, vad är en kvalificerad gissning på när kameran börjar levereras? På Cyberphoto står det i Maj.

på b&H i usa står det oxå maj så det blir kanske svår o få nån innan dom om det nu är det som avgör
/Rogge
 
Eller så har Canon gett sig f-n på att visa Nikon hur nya kameror ska levereras.
De har under vintern byggt upp ett lager på 50.000 kameror som de skeppar ut samtidigt till hela världen.
Önsketänkande..
 
Omar skrev:
Hej

På Cyberphoto står det "leverans datum okänt" undre lagerstatus. Men står maj på annat ställe.

Här står det april

http://www.fotovideo.se/aspx/login.aspx?ReturnUrl=/aspx/prdinfo.aspx?plid=67145&plid=67145

http://www.ac-foto.com/ac/shop/prei...enue_Digitalkameras&kategorie1=Digitalkameras

mvh

Omar

Har ganska god erfarenhet av FotoVideo och deras leveranslöften. Slog bara fel på en dag när jag beställde min 1DsMkII. Men då hade den ju funnits ute ett tag iofs.

Om Canon vill göra något verkligt knäckande för sina konkurrenter är det nog säkrast att leveransen inte sker senare än i mitten av maj.

Men vis av hurdant det var med 1DMkII, pa sin tid skulle jag inte bli förvånad om svenska leverantörer inte kan tillhandahålla i tillräcklig mängd förrän umder sommaren.

Har de inte produktionsapparaten maxtrimmad så är det givetvis USA som prioriteras. Å andra sidan är det inget OS i år. Däremot har ju även ishockeyn blivit stor i Japan. Så varför inte till hockey VM i slutet av april? bara en spekulation.
 
Hej

Jag kan tänka mig att man kan få ett ex i maj (ev sen april) om man är först eller på andra plats i kön.

Kom ihåg när jag stod i kö 2004, en av butikerna fick ca en mark2 i månaden, jag var på sjunde plats, jag såg framför mig, 7 månaders väntan???? Fick tag i en i danmark.

Detta skriver Arthur Morris som har kontrakt med Canon

"get on the list now; this will surely be the hardest-to-get-camera in the history of 35 SLR photography"

Now är lite sent, jag har stått i kö sedan augusti 2006.

Nu har Arthur Morris äntligen lagt ut bulletinen med mark3, men av någon märklig anledning fattas bilderna från mark3, prova gå in på denna länk senare för bilderna.

http://www.birdsasart.com/bn224.htm

Från allra senaste bulletinen 225

"MORE ON THE NEW EOS-1D MARK III

First off, Canon asked me to mention that they EOS 1D Mark IiI images featured in Bulletin 224 were were not created with a final production camera.

Next, here is an e-mail exchange with Gary Carter. (You can learn more about Gary or plan a visit to his great NC farm here: http://www.garycarterphotos.com).

GC: Do you feel the 1Ds Mark II is a better camera than the new Mark 3?

AM: It is impossible for me to answer that question. Better for what, for whom? What are they photographing? I love my Mark II 1Ds—the files are amazing, but the frame rate, the improved AF accuracy and speed, the amazing control of noise (especially at the high ISOs), the wealth of new custom functions, the focus calibrate for each lens, and the no-more-sensor dust of the Mark III will ensure that I use mine lots. But for someone who photographs flowers and scenics the MIII may not be “worth it” (but I could never be the one to determine that). While some folks always must have the latest toy (and that is fine with me), others need to carefully evaluate the pluses and minuses of each camera body before switching or making a purchase.



GC: I've been using the 1Ds Mark II and was trying to decide whether to get two 1D Mark IIIs and sell or trade the 1Ds Mark II so that the controls on both of my camera bodies and the batteries would be the same. I do, however, like the images from the 1Ds Mark II and don't know if the Mark III's 14 bit-depth capture would make up for the difference between the Mark III's 10 MB files and the 1Ds MII's 16 MB 12 bit images.



AM: As I have said often, I do not have a great eye for fine detail (perhaps by now folks are starting to believe me when I say that…), so I am not the one to answer that unequivocally. I am trying to understand the math and do know that the Mark III files looked damned good to me even and especially at the ridiculously high ISOs.



GC: I understand that Canon wanted to announce the replacement for the 1Ds Mark II but for some reason the US market was held back.



AM: That does not sound accurate to me at all; such a camera has not been announced anywhere. I have been hearing the 22-megapixel rumors for some time now (just like everyone else). I truly know nothing on that subject but if I knew I would not even tell my mother as I would not want to jeopardize my wonderful relationship with Canon. My contract prevents me from sharing such information (on the rare occasions that I becomre privy to it).



One further consideration: as you implied above, the Mark III is quite different from the previous generations of Canon Professional Digital Camera bodies. There will be a fairly steep learning curve involved with the new body and it will be a bit tough on folks using a Mark III and one of the older bodies. The menu items, many of the controls, and the custom functions differ almost across the board. This may tempt some folks to give up their 16 megapixels for the sake of Mark III consistency.

mvh

Omar
 
Ja det där med kön bådar inte gott!!
Får väl vänta till februari nästa år :(
velar man får man skylla sig själv.
/Rogge
 
Neej.. I April kommer det att flygas 10.000-tals Eos 1:eek:r från Japan till Sverige. Så är det.
Hoppas jag iaf..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.