Anders Östberg
Guest
1200 bilder rasslar man väl snabbt iväg första dagarna när man impar på alla polarna med 8.5 bilder per sekund
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
niklasl skrev:
"Och sedan råkade jag ta 1.200 bilder innan jag märkte att jag köpt fel kamera".
Omar skrev:
Hej
Själv fick jag ett ryck och tog ett beslut som jag fortfarande inte är säker på. Får kanske färre bra bilder, men mindre ont, mer motion, bättre ekonomi.
Valde bättre hus (mark2->mark3) med sämre glugg (500mm f/4->400mm 5.6.)
Mark3 är ju lättare, har bättre AF, tar fler RAW ön mark2.
Jag har ju beställt mark3 (intressant med ny kamera), för att få råd med denna kamera + bostadsrenovering så behövde jag sälja av lite, först blev det 180mm makro, använder det så sällan, sedan 500mm och då kunde jag sälja ett kolfiberstativ och wimberley huvud.
Vad skall jag då fota med? kommer ju inte kunna fota ändå på ett bra tag med en bruten arm.
Sedan kommer jag att använda mark3 + 400mm 5,6 i fält, lätt att handhålla och gå omkring med.
Fastän 400mm 5.6 är billigt, lätt och litet och saknar IS så funkar det rätt skapligt bildmässigt
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery&page=all
Kommer jag köpa ett 500mm f/4 IS igen när ekonomin blir bättre? bra fråga! Kanske det!
Men jag skulle kunna tänka mig en lättare glugg, 500m + mark2hus + stativ + wimberley väger ca 10kg och efter många timmar/ dagar i fält så känns snedbelastningen och det värker lite i rygg och axel. Jag blir ofta stationär och får lite motion.
Nu med digitalt som tex mark3 kan man ju lätt skruva upp ISO med lite brus som följd, tekniken går framåt.
500mm f/4 kom ut (1999) när jag körde med dia som tex 50 eller 100 iso filmer och då var det stort behov av ljusstarka gluggar.
Nu med de senaste lågbrusiga digitalkamerorna som tex mark3 så kan man tänka sig mindre ljusstarka objektiv.
Så jag hoppas på att Canon släpper ett typ 500mm tele med bländare 5,6 eller 6.3 (ta bort af spärren och förbättra af på amatörhusen) med minst 4 stegs IS, litet och lätt som man ofta kan köra handhållet eller ha enbenare till. Med f/4 får man ju normalt lite snabbare AF samt kortare skärpedjup (mindre orolig bagrund).
Så personligen skulle jag nog hellre ha mark3 + tex 400mm 5.6 än 20D + 500mm f/4 IS och det lite beroende på krämpor, vill röra på sig mer, ekonomi.
Bara lite tankar från min sida.
Omar
rogge skrev:
Jag gjorde denna tabbe med D60 för 25000:- någon månad senare kom D10 för ett betydligt lägre pris, och detta på grund av att jag inte hade koll.
Så kan de va ibland.
/Rogge
accentor skrev:
500/4 är ju alla fågelfotografers våta dröm och därför intressant att du sålt det Omar. Så sant att det är brännvidden man vill åt och inte den stora bländaröppningen. Jag är nyfiken på hur 400/5,6 objektivet beter sig på 1D husen tillsammans med en 1,4 konverter? Denna kombo tillsammans med nya MIII är ju superintressant. Inte minst skulle det vara kul med ett test mot 400/5,6 på 20D/30D utan konverter men som borde kompenseras något av den högre "cropfaktorn".
Jonas
bune skrev:
Utan att lägga mig i eller dra iväg på rövartåg med tråden...
Jag tror att tekniken idag, är så pass bra att man sällan gör en dålig affär om man väljer modellen tidigare än den absolut senaste. Hus kommer idag var o vart annat år och som det skrivs här ovan hinner de inte göra några ûberförändringar mellan husen. Att köpa en 30D idag är ingen dålig affär även om en 40D skulle dyka upp till sommaren. Lika lite som att en MkIIn blir värdelös bara för att MkIII kommer.
Men visst, jag är likadan. Jag kikar på en D200, och den är på väg ner i pris ordentligt. Kanske kommer en D300 el. liknande snart, och fan vet om jag inte då börjar kika på den istället. Fastän att jag vet att D200:an är en toppkamera. "Nyast" still smells best!
Dez skrev:
Allvarligt, vad är en kvalificerad gissning på när kameran börjar levereras? På Cyberphoto står det i Maj.
rogge skrev:
på b&H i usa står det oxå maj så det blir kanske svår o få nån innan dom om det nu är det som avgör
/Rogge
Omar skrev:
Hej
På Cyberphoto står det "leverans datum okänt" undre lagerstatus. Men står maj på annat ställe.
Här står det april
http://www.fotovideo.se/aspx/login.aspx?ReturnUrl=/aspx/prdinfo.aspx?plid=67145&plid=67145
http://www.ac-foto.com/ac/shop/prei...enue_Digitalkameras&kategorie1=Digitalkameras
mvh
Omar