ANNONS
Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Rykten som PR

Har faktiskt inte tänkt på det tidigare, men är inte alla rykten, olika besked om leveranstider samt alla spekulationer egentligen något som Canon själva önskar.

I många fall är det ju en oerhört stark reklam som ökar villhakänslan och får folk att ställa sig i kö i ännu större utsträckning.

Paradoxalt väntar ju oxå folk med att köpa kameror från andra märken MEN oxå från Canon. Tror inte det produceras några 1DMkIIn längre. Det enda prohuset som ff tillverkas TROR jag är 1DsMkII.

Centrallagren har säkert 1DMkIIn i tillräcklig utsträckning för de som måste ha en, men jag är bombsäker på att Canon kommer att ha ett mindre antal 1DMkIII ute inom 2 månader. har de det och folk då fattar att de är svåra att komma över så blir det en rush utan like efter den.

Under tiden samlar sig Canon för ytterligare attacka på prosumersidan.

Att uppföljaren till 1DsMkII dröjer spelar inte så stor roll varken för Canon eller konsumenterna för den kameran har väl den smalaste målgruppen i världen. Däremot blir 1DMkIII kameran en "killer" för i princip alla andra märken som aspirerar på att lansera pro-hus.

Tror hursomhelst att den som inte står etta eller tvåa i någon kö i Sverige får skaffa den utomlands.

Dez skrev:
Neej.. I April kommer det att flygas 10.000-tals Eos 1:eek:r från Japan till Sverige. Så är det.
Hoppas jag iaf..
På Canon-seminariet jag var på i Torsdags så sa de att Sverige får 400 (eller var det 200 tro?) kameror första sändningen och då troligtvis i Maj.

Re: Re: Rykten som PR

rogge skrev:
Om man vill ha den snabbt menar du?
:)
Hoppas du menar det :)
/Rogge

Jovisst, är det precis så jag menar. Den som däremot inte måste ha en så snabbt som möjligt och har tålamod, får nog vänta till efter sommaren.

När det gällde 1DMkII stod jag i kö från våren hos Hegethorns 2004. Fick den i oktober. Bara en kort tid efteråt gick den att få mot beställning inom ett par dagar från nästan vilken svensk leverantör som helst. Alltså, utan att behövt stå i kö.

Men detta är vad jag TROR. vad det blir i slutänden får vi ju se förr eller senare. Förhopnningsvis förr.

Jag köpte min 1D Mark II från USA eftersom det då var stört omöjligt att få tag i en i Sverige i rimlig tid. Priset med frakt och skatter blev inte speciellt mycket lägre än om jag skulle köpt här hemma - till skillnad från t.ex. objektiv som ofta är mycket billigare och där garantin dessutom gäller. Den här gången står jag tidigt i kön så jag hoppas det betyder att jag har en "svensk" kamera före sommaren.

jag lär nog få vänta. står visserligen 4:a hos fotokungen men det lär väl inte hjälpa
/Rogge

Jag har beställt av en kontakt som tar hem privat. Han trodde att kameran skulle finnas tillgänglig i USA från och med början av April, och att jag skulle kunna ha den typ någon vecka senare. Får nästan ont i magen av att vänta.

paul innergård skrev:
Jag har beställt av en kontakt som tar hem privat. Han trodde att kameran skulle finnas tillgänglig i USA från och med början av April, och att jag skulle kunna ha den typ någon vecka senare. Får nästan ont i magen av att vänta.

Hur är det när man ska ta me hem på planet.. ska man skicka kartongerna hem i paket separat, eller hur stor är risken att man åker på tull osv.
Brorsan åker till Kina i Maj.. :)

Laesk skrev:
Hur är det när man ska ta me hem på planet.. ska man skicka kartongerna hem i paket separat, eller hur stor är risken att man åker på tull osv.
Brorsan åker till Kina i Maj.. :)
Jag tror att risken är liten om man packar ned den nya kameran i en fotoväska som handbagage. Med originalkartongerna vet jag inte hur man skall göra. Antar att det är smartast att skicka de i förväg.

Hhum,....kartongerna!! Vad gör dem så viktiga? Har sett annonser..tex. kamera/objektiv säljes i originalförpackning??? Vad är det som är så viktigt med det?? Räcker det inte med kvitto och garanti-sedeln??
Mvh Thomas

solvargen skrev:
Hhum,....kartongerna!! Vad gör dem så viktiga? Har sett annonser..tex. kamera/objektiv säljes i originalförpackning??? Vad är det som är så viktigt med det?? Räcker det inte med kvitto och garanti-sedeln??
Mvh Thomas
Håller med men för många så är originalkartong en slags garant för att säljaren är en skötsam person. En kvarleva från forna dagar. Precis som du nämner så är kvitto och garanti det viktigaste

Jag sparar ALLA mina kartonger, ifall jag skulle vilja sälja något någon gång.
Det ser så mycket bättre ut om det ligger i originalkartongen tillsammans med allt annat som följde med än om man bara visar upp en kamera utan nått mer.

Innehållet viktigast

Självklart är ju innehållet viktigast, såvida man inte vill göra en gammal hederlig lådkamera. Ni vet en sån där mojäng man gjorde ett litet hål i och stoppade ljuskänsligt papper eller film i. Som gamla camera obscura:):)

Skämt åsido behåller jag mina originalkartonger, dels för att de är praktiska när man ska skicka kameran för service eller vill sälja den,

Annars spelar det kvitta. Men för all del om kartongen är viktig i sammanhanget hörde jag i ett sammanhang för något år sedan om någon som lär ha köpt en 1Ds i USA. Han lär ha stoppat den plus tillbehör i fotoväskan.

Sedan tog han kartongen (som innehöll fler småkartonger för batter, laddare etc) och packade den full med med små ballonger, en liten plastbyggsats och en visselpipa och ett gratulationskort. Då blev det ju som en billig födelsedagspresent som bara behövde ha ett emballage. Han adresserade det till sig själv o postade det i USA. Allt kostade honom en liten slant, men måste tett sig oskyldigt för tullen, Historien förtäljer inte om tullen kollade paketet eller inte. Jag vet inte heller om det bara är en skröna.

Själv köper jag aldrig utomlands. Och skulle jag göra det tror jag nog att jag skulle göra det för att varan inte fanns att uppbringa i Svedala. Dessutom skulle jag betala tillkommande avgifter i alla fall. hela kalaset blir ju inte dyrare än om kameran köpts i Sverige. Dessutom ger det mig oxå rättigheten att dra tillkommande moms.

Re: Innehållet viktigast

Photocon skrev:
Dessutom skulle jag betala tillkommande avgifter i alla fall. hela kalaset blir ju inte dyrare än om kameran köpts i Sverige. Dessutom ger det mig oxå rättigheten att dra tillkommande moms.
Du kan lyfta momsen du betalar via Tullverket vid import, precis som du lyfter vanlig moms vid inköp i svensk butik. Tullavgiften är dessutom avdragsgill som kostnad. Så, har man företag kan man lika gärna gå på rött; de få kronor det i slutänden kostar är det värt för att ha alla inköpshandligar i ordning vid ev revision eller liknande.

Re: Re: Innehållet viktigast

jorgene skrev:
Du kan lyfta momsen du betalar via Tullverket vid import, precis som du lyfter vanlig moms vid inköp i svensk butik. Tullavgiften är dessutom avdragsgill som kostnad. Så, har man företag kan man lika gärna gå på rött; de få kronor det i slutänden kostar är det värt för att ha alla inköpshandligar i ordning vid ev revision eller liknande.

Momsen visste jag om, men däremot inte att tullavgiften var avdragsgill. Tack för tipset!

minneskort till dessa snabba kameror

Hur snabbt skulle man tex behöva till en mark 3. svårt att veta kanske...
/Rogge

Re: minneskort till dessa snabba kameror

rogge skrev:
Hur snabbt skulle man tex behöva till en mark 3. svårt att veta kanske...
/Rogge

Hej

bra fråga, test kommer väl här så småningom

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8200

Med tanke på att rätt många mark2 ägare inte kör kameran i botten så räcker det nog bra med typ Sandisk ultra2 kort för de flesta.

För de som fotar mycket action med långa serier, 30 RAW ca 110-150jpg, så kan det ju vara bra med snabbare kort.

mvh

Omar

Jag har i väntan på kameran beställt ett SD Extreme III och ett Compact Flash Extreme IV. Om den snabbheten egentligen behövs vet jag inte men det känns bra att ha rustat sig ordentlig. priserna har ju på sista tiden verkligen rasat så det finns ingen anledning att vara snål. SD 2GB Extreme III 389 kr och Compact Flash 4GB Extreme IV 799 kr. man sparar någon ynka hundring på långsammare kort. För två månader sedan kostade ett Compact Flash 4GB Extreme IV över två tusen kronor.

paul innergård skrev:
Jag har i väntan på kameran beställt ett SD Extreme III och ett Compact Flash Extreme IV. Om den snabbheten egentligen behövs vet jag inte men det känns bra att ha rustat sig ordentlig. priserna har ju på sista tiden verkligen rasat så det finns ingen anledning att vara snål. SD 2GB Extreme III 389 kr och Compact Flash 4GB Extreme IV 799 kr. man sparar någon ynka hundring på långsammare kort. För två månader sedan kostade ett Compact Flash 4GB Extreme IV över två tusen kronor.

Helt klart, knappt lönt att spara.

Annat var det när jag köpte 4GB compact flash ultra 2 kort till mark2 för 4000kr stycket.

MVH

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar