Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Hur mycket missar man 3fps om man jämför med 5fps?
Kan bara tala för mig själv.
När jag fotade basket med D30 (3b/s) vid avgörande dunkar tex, om jag lät kameran gå i seriebildstagning. Så träffade jag rätt i 50% av fallen. Men 20D och 5b/s är det runt 80%. Gissar att det inte skulle bli många missar med 8-10b/s.

Men jag tror att avgörande för min del med min 20D kontra en 1DMKIII är autofokusen och möjlighet till ISO 3200/6400. Med 20D blir bilderna bra med 800, och ok med 1600, så med en 1DMKIII skulle jag kunna använda helt andra tider, tex 1/350s istället för 1/90s blir ju en viss skillnad.
 
solvargen skrev:
Roger.
Jag tycker 20D är alledess utmärkt med sina 5b/s och passar utmärkt till fågel/fjäril/sländor-fotografering. Den är dessutom lätt,ger bra bilder och inte alls så dålig upplösningsmässigt.
Sedan har jag svårt att tänka mig att man bränner av 7-8bilder per sekund när det gäller fågel-fotografering..det är väl mest inom sport man gör det men är inte säker....kanske Omar eller annan fågelfotograf kan tala om hur vanligt det är. För egen del har jag nog inte brännt av mer än 3bilder som mest.
Mvh Thomas

Hej

Hade en 20D som extrakamera hängande på axeln med lite olika telen (tex 400mm f/4 D0) som komplement till mark2 + 500mm + stativ.

Hade 30D på beställning, men avböjde för den var för lik 20D, så den ersattes med en ytterliggare mark2. Blev ju klart tyngre och klumpigare runt halsen, sålde 400mm D0 och köpte den lättare 400mm 5.6.

20D/30D är fina kameror men jag hade önskat att Canon hade släppt ett lättare proffshus 2D/3D typ som på analoga tiden mellan Nikon F100-F5 och canon eos-1v och eos 3, stort sätt samma prestanda (tex af) men enklare och lättare hölje och för typ halvapriset.


AF systemet är ju snabbare på mark2 jämfört med 20D och har bla möjlighet att bygga ut tex mitt af-punkten med flera af punkter så af träffytan blir större och lättare att träffa och följa tex en snabb svala i luften. Bättre sökare

Mark2 kan ta ca 8 bilder per sekund och ca 20 RAW bilder åt gången, sedan går det riktigt trögt. Ett flertal ggr har inte RAW bufferten räckt om man har inte kunnat ta mer bilder och därav minskat sina chanser att få bra bilder. 20D tar 5 bps (tyckte min kändes som 3bps jämfört med mark2) och 6 RAW åt gången.

Man kan tänka sig att man upptäcker en sparvhök ca 15 meter framför en och de flyger rakt emot en. Det hela går väldigt snabbt, typ två sekunder och en kamera som mark2 som rasslar iväg med 8.5 bps och med bättre AF har ju större möjlighet att få skarpa bilder och med tex snyggare vinghållning på sparvhök då man hinner ta så många fler bilder under en viss tid jämfört med tex en 20D.

tex

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/66697027

tex en fiskgjuse kommer glidande över dig, du tar 10 bilder, helt plötsligt dyker den efter fisk och du fotar på snabbt med 8pbs och tar 10 bilder till och sedan kommer den upp med tex en gädda men bufferen är full och du kan knappt ta några fler bilder och kanske missar tex en sådan bild som denna

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/45241125

Så just för tex flygande fågel är det ju bra med en snabb kamera. Det är därför jag är intresserad av mark3 för den är ännu snabbare än mark2. På sittande fågel är nog 20/30D bättre med brännvidsförlängning.

Men visst funkar 20D bra till flygande fågel

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/48052701


MVH

Omar
 
Omar.
ja, då förstår man lite bättre men i överlag är inte 20D så pjåkig. Visst, 1D Mark lll är ju 200g lättare(än föregångaren) och med 10b/s, större buffert, bättre AF och många fler fördelar blir den säkerligen sport/flygande varelsers favoritkamera.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Roger.
Jag tycker 20D är alledess utmärkt med sina 5b/s och passar utmärkt till fågel/fjäril/sländor-fotografering. Den är dessutom lätt,ger bra bilder och inte alls så dålig upplösningsmässigt.
Sedan har jag svårt att tänka mig att man bränner av 7-8bilder per sekund när det gäller fågel-fotografering..det är väl mest inom sport man gör det men är inte säker....kanske Omar eller annan fågelfotograf kan tala om hur vanligt det är. För egen del har jag nog inte brännt av mer än 3bilder som mest.
Mvh Thomas

Nu var det ju inte det jag menade, det är autofocusen som inte hinner med hade en havs örn flygande mot mig i 20 sec vet inte hur i helsike mpnga bilder jag tog och alla oskarpa trots noga med var jag tog focusen.
det blir man trött på till slut
/Rogge
 
Omar skrev:
Hej

Hade en 20D som extrakamera hängande på axeln med lite olika telen (tex 400mm f/4 D0) som komplement till mark2 + 500mm + stativ.

Hade 30D på beställning, men avböjde för den var för lik 20D, så den ersattes med en ytterliggare mark2. Blev ju klart tyngre och klumpigare runt halsen, sålde 400mm D0 och köpte den lättare 400mm 5.6.

20D/30D är fina kameror men jag hade önskat att Canon hade släppt ett lättare proffshus 2D/3D typ som på analoga tiden mellan Nikon F100-F5 och canon eos-1v och eos 3, stort sätt samma prestanda (tex af) men enklare och lättare hölje och för typ halvapriset.


AF systemet är ju snabbare på mark2 jämfört med 20D och har bla möjlighet att bygga ut tex mitt af-punkten med flera af punkter så af träffytan blir större och lättare att träffa och följa tex en snabb svala i luften. Bättre sökare

Mark2 kan ta ca 8 bilder per sekund och ca 20 RAW bilder åt gången, sedan går det riktigt trögt. Ett flertal ggr har inte RAW bufferten räckt om man har inte kunnat ta mer bilder och därav minskat sina chanser att få bra bilder. 20D tar 5 bps (tyckte min kändes som 3bps jämfört med mark2) och 6 RAW åt gången.

Man kan tänka sig att man upptäcker en sparvhök ca 15 meter framför en och de flyger rakt emot en. Det hela går väldigt snabbt, typ två sekunder och en kamera som mark2 som rasslar iväg med 8.5 bps och med bättre AF har ju större möjlighet att få skarpa bilder och med tex snyggare vinghållning på sparvhök då man hinner ta så många fler bilder under en viss tid jämfört med tex en 20D.

tex

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/66697027

tex en fiskgjuse kommer glidande över dig, du tar 10 bilder, helt plötsligt dyker den efter fisk och du fotar på snabbt med 8pbs och tar 10 bilder till och sedan kommer den upp med tex en gädda men bufferen är full och du kan knappt ta några fler bilder och kanske missar tex en sådan bild som denna

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/45241125

Så just för tex flygande fågel är det ju bra med en snabb kamera. Det är därför jag är intresserad av mark3 för den är ännu snabbare än mark2. På sittande fågel är nog 20/30D bättre med brännvidsförlängning.

Men visst funkar 20D bra till flygande fågel

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/48052701


MVH

Omar


Precis detta jag menade, man tappar för många chanser.
annars är jag helnöjd med 20d:n, absolut!
men det är just det med autofocusen och när jag nu tänker efter på vad omar skrivit om att man fyllt bufferten och den tuggar o tuggar.
/Rogge
 
rogge skrev:
undrar hur lång kön har blivit hitills bara i sverige...

Hej

Svårt att säga. När mark2 kom 2004 så var den svår att få tag på, delvis för alla tidningar skulle ha den samt sportfotografer som skulle fota på os/vm något där canon sponsrade då 2004. Kan tänka mig att det var många analog fotografer som gick över till digitalt när mark2 kom ut.

En del kanske väntar på 1Ds mark3 istället.

Det är nog en del som är nöjda med sina mark2 och som inte känner något behov av en mark3. Mark2 är ändå overkill för många.

För min del är det nog rätt onödigt att lägga ner så mycket pengar på mark3 när jag har två fina mark2 + N hus, men intressant blir det i alla fall med nytt hus, kan ju inte hålla mig.

Jag är i alla fall först i kön där jag har beställt.

mvh

omar
 
Omar skrev:
hemligt

ob

Du står i kör för ett hus på hemligt ställe. Kan man kalla det för "hemlighus"? :):)

Skämt åsido. Tror inte trycket på markIII blir lika intensivt som 2004 när markII lanserades. Stod i kö för den från våren 2004. Den kom i oktober. Och det var bara 2 före mig på listan.

Det var som du skrev. En massa större idrottsevenemang gick av stapeln. Dessutom var det många fotografer som ansåg att det det var tid att helt gå över till digitalt.

Ännu värre var det på den tiden jag körde Nikon. 1999 lanserades Nikon D1. Ställde mig i kö som nummer 2 kameradoktorn i Sthlm i juni. Fick den i slutet av december. Sedan var det länge locket på. Många pressfotografer fick vänta till april/maj påföljande år.

Men jag tror att mark2-ägare tar det betydligt lugnare denna gång. Deras kameror är ju ff still going strong.

Mitt tips är att köerna betas av ganska snabbt om man beställt av en större leverantör.
 
står i kö på 4 ställen varav 4plats på ett :)
men det behöver ju inte betyda att de går fort
`/Rogge
 
Photocon skrev:
.....Tror inte trycket på markIII blir lika intensivt som 2004 när markII lanserades. ......

Det är nog helt rätt: Skillnaden mellan 1D och 1D MkII var "liiite" större än skillnaden mellan 1D MkII(n) och MkIII vilken i perspektiv av hur bra 1D MkIIn är, får anses vara tämligen marginell..

Krävs att "någon annan betalar" eller ett mycket starkt "pryl intresse" (iofs inte helt ovanligt..) för att motivera byte..
 
Hej

"""Du står i kör för ett hus på hemligt ställe. Kan man kalla det för "hemlighus"? :):)""""


Nej!

Detta är som är "hemlighuset" som inte riktigt är färdigt än :):)

lösenord messner

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/75402828

Lite skakigt att fota bara med en hand med mark2 + blixt 550.

Själv var jag i stort behov av ett digitalt proffshus 2004, hade lagt analoga kamerorna (EOS 1V HS) på hyllan, efter jag fått låna en Canon 300D, sånkig kamera, men gillade fota digitalt.

Betalade runt 44 lakan för min mark2, juni 2004, lite skillnad mot mark2n som idag går för ca 31 lakan och den nya mark3 för ca 36 lakan, så priserna har gått ner en hel del.

Mark2 har ju blivit känd och fått gott rykte och folk har sett vad den kan prestera och jag kan tänka mig dem som inte chansade eller vågade 2004 och tyckte det var för dyrt, tänkt att satsa nu när mark3 kommer?


Sedan har vi en del digital skeptiker (en sådan var jag) som kommer vänta länge innan de går över till digitalt, delvis för de vill ha fullformat, bra sökare, lägre pris, vill inte sitta vid datorn och minst 20 MP för en del menade att det behövdes för att kunna komma upp till kvaliten av ett dia, vilket visade sig att det var fel.

Är ju intresserad av datorer och fick låna en Canon 300D år 2003 för att testa detta med digitalt, lade direkt mina analoga proffshus på hyllan efter jag såg resultaten samt var det mycket roligare med digitalt.

Jag får lite intrycket att mark3 kommer lite senare, senare i maj kanske??? Lite efter vad man läst på nätet. Få tester på kameran, man hör inte så mycket om den eller ser så mycket bilder från den. Få kameratestare verkar ha fått låna en.

April är om två veckor!

Denna kamera gör att jag tänker, tur att jag gick över från Nikon till Canon, sedan när Nikon släpper sin Mark3 dödare, så tänker jag, varför bytte jag :):) Alltid grönare på andra sidan

MVH

Omar
 
Photocon skrev:
Du står i kör för ett hus på hemligt ställe. Kan man kalla det för "hemlighus"? :):)

Skämt åsido. Tror inte trycket på markIII blir lika intensivt som 2004 när markII lanserades. Stod i kö för den från våren 2004. Den kom i oktober. Och det var bara 2 före mig på listan.

Det var som du skrev. En massa större idrottsevenemang gick av stapeln. Dessutom var det många fotografer som ansåg att det det var tid att helt gå över till digitalt.

Ännu värre var det på den tiden jag körde Nikon. 1999 lanserades Nikon D1. Ställde mig i kö som nummer 2 kameradoktorn i Sthlm i juni. Fick den i slutet av december. Sedan var det länge locket på. Många pressfotografer fick vänta till april/maj påföljande år.

Men jag tror att mark2-ägare tar det betydligt lugnare denna gång. Deras kameror är ju ff still going strong.

Mitt tips är att köerna betas av ganska snabbt om man beställt av en större leverantör.

Det blir väl som det brukar med svenska leverantörers tilldelning.
Vill man slippa väntans ångest är det bättre att handla utomlands.

Jag fick ett tips från en journalist som arbetade i Belgien när 1Dm2 lanserades. En liten fotobutik därnere hade 5 st på hyllan och en hamnade hos mig ca 3 månader (maj 2004) innan det började lossna i Sverige.

Samma sak med 1Dsm2. B&H levererade långt tidigare än köplats nr 1 på diverse inköpsställen i Sverige.

Bägge husen har varit inne hos Canon RCC under garanti och utan debitering.

Jerry
 
Omar skrev:
Hej

Betalade runt 44 lakan för min mark2, juni 2004, lite skillnad mot mark2n som idag går för ca 31 lakan och den nya mark3 för ca 36 lakan, så priserna har gått ner en hel del.

Mark2 har ju blivit känd och fått gott rykte och folk har sett vad den kan prestera och jag kan tänka mig dem som inte chansade eller vågade 2004 och tyckte det var för dyrt, tänkt att satsa nu när mark3 kommer?.....

Jag får lite intrycket att mark3 kommer lite senare, senare i maj kanske??? Lite efter vad man läst på nätet. Få tester på kameran, man hör inte så mycket om den eller ser så mycket bilder från den. Få kameratestare verkar ha fått låna en.

April är om två veckor!

Denna kamera gör att jag tänker, tur att jag gick över från Nikon till Canon, sedan när Nikon släpper sin Mark3 dödare, så tänker jag, varför bytte jag :):) Alltid grönare på andra sidan

MVH

Omar

Och sedan står leverantörerna och säger "april, april...".

Till skillnad från dig är jag helnöjd med att byta från Nikon till canon. Har aldrig tittat bakåt mer än sporadiskt. Så länge jag plåtade film gällde alltid Nikon för mig, men det var jätteskillnad på Nikon och Canon när det gällde de första dslr som kom ut.

I mitt tycke sopade 10D och 1D mattan med Nikons D1 och D100 som jag hade tidigare när det gällde digitalt foto. Så gräset är lika grönt eller brunbränt på min sida av staketet fortfarande.

Sedan är det det här med FF. jag föredrar ju det och då finns i princip inga alternativ till Canon.

1DmkII och 580EX-blixt: Jo, vill du garanterat fixa till en tennisarmbåge i din friska arm så blir din önskan snart uppfylld, speciellt om du sätter 24-70/2.8 L på också.

Var rädd om dig!

Jag ser inte att Nikon kommer med någon Mark 3-dödare. Mark 3:an är nog mer en Nikon DX2-dödare. Jag vågar spekulera så i alla fall!

Sköt om dig (Arme man)!

Lennart
 
Re: dagens optimist

Tibor skrev:
man upphör att förvåna sig över optimisterna på Blocket... . "felköp"..

Iofs "surt" att ha köpt "den sista Mk IIn som levererades innan lanseringen av MkIII", men därmed tro att man kan sälja en beg MkII för nästan samma som en ny MkIII:a..

http://www.blocket.se/vi/11157380.htm?ca=14_s
"Oj, jag råkade visst beställa en kamera för 30 000 kr." :p

Varför inte använda öppet-köp-garantin? :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.