Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Helt klart, knappt lönt att spara.

Annat var det när jag köpte 4GB compact flash ultra 2 kort till mark2 för 4000kr stycket.

MVH

Omar

Hehe!
Ska du säga! Annat var det när jag 1999 köpte ett slött 64Mb Viking CF för 2.700:- på Dustin!

Ha det bra!

Lennart
 
Förresten upptäckte jag något konstigt! Jag har kört 4Gb CF både på 5D och 1DMkII. Inga problem,
Däremot på 1DsMkII blir rawfilerna konstiga (en aning oskarpa o underliga till färgen) om jag kör 4Gb där.

Spelar ingen roll vilket märke jag använt. Däremot blir det perfekt med kort upp till 2Gb.

Har läst nånstans att det ska finnas en liten mjukvarukrock på Canons "flaggskepp" som gör att att gränsen går vid 2Gb.

Mycket konstigt! Hade ju verkligen varit befogat med superstora CF till den kameran som levererar så stora filer. Okej lite OT, men kanske intressant att veta.
 
Photocon skrev:
Förresten upptäckte jag något konstigt! Jag har kört 4Gb CF både på 5D och 1DMkII. Inga problem,
Däremot på 1DsMkII blir rawfilerna konstiga (en aning oskarpa o underliga till färgen) om jag kör 4Gb där.

Spelar ingen roll vilket märke jag använt. Däremot blir det perfekt med kort upp till 2Gb.

Har läst nånstans att det ska finnas en liten mjukvarukrock på Canons "flaggskepp" som gör att att gränsen går vid 2Gb.

Mycket konstigt! Hade ju verkligen varit befogat med superstora CF till den kameran som levererar så stora filer. Okej lite OT, men kanske intressant att veta.

Hej

Har ej hört det specifika problemet förr. Du formaterar kortet i kameran? är normalt bäst.

Kom ihåg när 1DsMkII kom ut att det var många som hade problem med 4GB CF kort, men senaste tiden så har jag läst att 4GB går bra. Men det fixades med firmwaren?, troligtvis, så jag utgår från att du ha den senaste firmwaren i din 1DsMkII.

Finns annars här http://web.canon.jp/Imaging/eos1dsm2/eos1dsmk2_firmware-e.html

Här dyker de upp http://web.canon.jp/Imaging/news-f-e.html



mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Har ej hört det specifika problemet förr. Du formaterar kortet i kameran? är normalt bäst.

Kom ihåg när 1DsMkII kom ut att det var många som hade problem med 4GB CF kort, men senaste tiden så har jag läst att 4GB går bra. Men det fixades med firmwaren?, troligtvis, så jag utgår från att du ha den senaste firmwaren i din 1DsMkII.

Finns annars här http://web.canon.jp/Imaging/eos1dsm2/eos1dsmk2_firmware-e.html

Här dyker de upp http://web.canon.jp/Imaging/news-f-e.html



mvh

Omar

Jag utgår ifrån att jag har det eftersom kameran är köpt o levererad i januari 2007. Men jag ska kolla. Mailar från annan plats än hemmet där kameran befinner sig. Tack för länkarna så länge!

Mvh/Lennart
 
paul innergård skrev:
Viking 64 mb, måste vara det ultimata kortet för RAW-filerna till din EOS 1Ds Mark II.

Jajamänsan! En verklig hit! Man är verkligen noggrann när man exponerar de 3 eller 4 bilderna som ryms på det.

Kommer ihåg när jag skaffade min första digitalkompakt sommaren 1999. Den levererades med ett 8 mb kort. Den kunde bara tillverka jpeg eller tiff. En tiffbild räckte kortet till.

Annan onödigt vetande: Till min Nikon D1 jag hade samma år ansågs det kungligt om man hade 64Mb. Den riktigt lyckligt lottade hade hela 96Mb. 256Mb kom år 2000 o kostade vill jag minnas nästan 6000:-!!!!!
 
Jag har sett rapporter om att det var problem med 1Ds Mark II och 4GB, men bara att filer försvann eller blev korrupta och inte gick att läsa. Det var med en tidig firmware för några år sedan. Det låter jättekonstigt att det skulle bli riktiga filer men konstiga färger, spännande om det finns mer info om detta. Några testbilder tagna med olika minneskort skulle också vara fint.
 
Tack Omar!

Har version 1.1.4 i firmware. Bör vara 1.1.6 enl din bifogade länk. Förklarar oxå en del andra saker i vissa customfunktioner som borde fungerat smidigare. Ska genast ladda hem firmwaren.

Tja, så kan det bli när man köper en kamera från lager som legat ett tag. Tillverkningsår på min ska enligt sökning vara feb 2006.

Mvh/Lennart
 
Anders Östberg skrev:
Jag har sett rapporter om att det var problem med 1Ds Mark II och 4GB, men bara att filer försvann eller blev korrupta och inte gick att läsa. Det var med en tidig firmware för några år sedan. Det låter jättekonstigt att det skulle bli riktiga filer men konstiga färger, spännande om det finns mer info om detta. Några testbilder tagna med olika minneskort skulle också vara fint.

Jo, jag fick korrupta filer oxå. Fenomenet upptäckte jag först allvarligt när jag körde raw+jpeg högsta kvalitet simultant.

Nu är ju inte detta filer jag direkt sparat, men jag tror jag har några liggandes brända någonstans. Återkommer om detta.

Mvh/LA
 
Hej

Ingen kritik så!

Egentligen borde Canon skicka ut meddelanden till sina kunder när ny firmware är ute.

Men jag är lite förvånnad att "relativt" många inte uppdaterar sina kameror med ny firmware, blir ju lite som ny kamera med förbättrade funktioner. Men alla sitter så klart inte och lusläser internet sidor som jag gör, lägger väl ner mer tid på annat som foto och så :):):) Alla är ju inte tekniknördar heller:):)


Annat är att tänka på när man läser tester som tex denna http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/

Är att testen är baserad på den första firmwaren och att den inte visar att senare firmware förbättrat prestandan avsevärt. Tex uppstart tid, från 0.5 till 0.3, förbättrad AF, fördubblad skrivhastighet till CF-kort, halverad tid till man kan fota 20 RAW på raken. Testen borde uppdateras.


Jag brukar alltid installera Firmware, fastän de inte verkar intressanta, Canon berättar inte alltid vilka förbättringar de har gjort i firmwaren.

Som exempel kom de ut en firmware till mark2 med en del förbättringar, men det stod inget om att överföring från kamera till minneskort hade stort sätt blivit fördubblad. Jag började räkna på det, innan låg det till CF kort på ca 3.7mb/s enligt http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/page12.asp men efter nya firmwaren blev den på nära 7mb/s http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6896

För actionfotografer blev det ju en rejäl förbättring, tog man 20 raw med ca 8 bilder/s på en actionhändelse fick man vänta ca 40 sek med den första firmwaren innan man kunde ta 20 RAW igen, med den nyare firmwaren tog det 20s.

Av någon anledning nämde Canon aldrig denna förbättring.

MVH

Omar
 
Jag följer också med i uppdateringarna, dom finns ju där av något skäl, och om det blir något problem så är tek-supports första fråga ändå alltid "har du senaste programvaran?".
 
Hej

Det är ju inte heller 100% riskfritt att uppdatera firmwaren. Jag har inte haft några problem, typ 8 uppgraderingar med olika kameror.

Det har ju hänt att folk har gjort fel och kameran har inte startat och de har lämnat in den till Canon för "lagning". Och i vissa fall har jag för mig att Canon själv inte fick liv i kameran.



Jag pratade med en tysk naturfotograf som jag känner och han sade att han inte vågade lägga in firmwaren själv för att Canon Tysklan påstått att garantin inte gäller då, man gör det på egen risk. Det stämmer nog och han tyckte det var för långt till Canon service ställe. Jag övertygade honom att uppdatera själv och det funkade bra.

Samma är det ju med sensor rengöring, får man ju knappt göra själv enligt Canon, men det är ju inte hållbart att lämna in för rengöring hela tiden, utan man måste lära sig sensor rengöring själv.

Enligt Canon

The methods of firmware updating are provided as below:
Download the firmware file from this Web site and conduct the updating as shown in the updating procedure.
Bring the camera to a Canon Service Center and have the firmware updated there.


Man kan fråga sig om man kan lämna in kameran till Canon i Sverige för att updatera firmwaren, kostar säkert? någon som vet?

Hittade detta: Also, firmware updating service is provided free of charge at Canon Service Centers. Så då är det väl gratis!?


Att uppdatera själv?: Canon ger inga garantier. Om Canon själv uppdaterar firmwaren på ens kamera, ger de en garantier då???

"THE SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS" WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EITHER EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO THE IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. THE ENTIRE RISK AS TO THE QUALITY AND PERFORMANCE OF THE SOFTWARE IS WITH YOU. SHOULD THE SOFTWARE PROVE DEFECTIVE, YOU (AND NOT CANON, CANON'S SUBSIDIARIES AND AFFILIATES, THEIR DISTRIBUTORS AND DEALERS) ASSUME THE ENTIRE COST OF ALL NECESSARY SERVICING, REPAIR OR CORRECTION. THE ABOVE EXCLUSION MAY NOT APPLY TO YOU IN SUCH STATES WHICH DO NOT ALLOW THE EXCLUSION OF IMPLIED WARRANTIES

IN NO EVENT SHALL CANON, CANON'S SUBSIDIARIES AND AFFILIATES, THEIR DISTRIBUTORS AND DEALERS BE LIABLE FOR ANY DAMAGES WHATSOEVER (INCLUDING WITHOUT LIMITATION, LOSS OF BUSINESS PROFITS, LOSS OF BUSINESS INFORMATION, LOSS OF BUSINESS INTERRUPTION OR OTHER INCIDENTAL OR CONSEQUENTIAL DAMAGES) ARISING OUT OF THE SOFTWARE, USE THEREOF OR INABILITY OF USE THEREOF EVEN IF CANON, CANON'S SUBSIDIARIES OR AFFILIATES, THEIR DISTRIBUTORS OR DEALERS HAVE BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGES. THE ABOVE LIMITATION OR EXCLUSION MAY NOT APPLY TO YOU IN SUCH STATES WHICH DO NOT ALLOW THE LIMITATION OR EXCLUSION OF LIABILITY FOR INCIDENTAL OR CONSEQUENTIAL DAMAGES.

CANON, CANON'S SUBSIDIARIES AND AFFILIATES, THEIR DISTRIBUTORS AND DEALERS SHALL HAVE NO OBLIGATION TO INDEMNIFY YOU AGAINST ANY CLAIM OR SUIT BROUGHT BY A THIRD PARTY ALLEGING THAT THE SOFTWARE OR USE THEREOF INFRINGES ANY INTELLECTUAL PROPERTY OF SUCH THIRD PARTY."

Från http://web.canon.jp/Imaging/eos1dsm2/eos1dsmk2_firmware-e.html

MVH

Omar
 
Har gjort uppdatering ett flertal gånger på fyra olika kameror utan problem... bara man tar det lugnt och följer instruktionen så är nog inte risken så stor att det går fel.
 
dubbla minnen

om man har cf och sd i samtidigt, fyller det det ens och börjar med det andra automatiskt eller hur funkar det?
 
finns lite olika varianter.. man kan få varje bild till båda korten samtidigt eller raw på det ena och jpg på det andra.. eller att man använder ett i taget...vet dock inte om det finns fler varianter...

//J
 
Till optiksnacket igen

har ju beställt en mark tre och just sålt mitt 28-135, ska även sälja D20 och 17-85 så småningom.
Den nya 16-35 blir man ju sugen på, men vad är det för fel på den gamla versionen? så himla kass är den väl inte?
ska i alla fall inhandla ett tamron 90 macro.
/Rogge
 
Re: Till optiksnacket igen

rogge skrev:
har ju beställt en mark tre och just sålt mitt 28-135, ska även sälja D20 och 17-85 så småningom.
Den nya 16-35 blir man ju sugen på, men vad är det för fel på den gamla versionen? så himla kass är den väl inte?
ska i alla fall inhandla ett tamron 90 macro.
/Rogge

Hej

Var mest att kantskärpan inte var så bra på fullformatkamera med den äldre 16-35. Så på 1dmark3 blir det ju bättre.

Om man inte behöver 2.8, så kanske 17-40mm f/4 kan vara intressant.

Skillnaden mellan f/2.8 och f/4 är ju ett steg, som att sätta kameran från 100 till 200 iso.

mvh
Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.