Annons

Byta färg i PS!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hejsan!

Hur gör man för att byta en ex grå bakgrund på en röd! Om man vill få det att se snyggt ut och inte använda hinkeln eller något!:p
Eller om man vill byta alla vita nyanser mot gröna ex!

Jag skulle nog valt två olika , men snarlika sätt att byta färg i de exemplen du anger.

1. Byta färg på bakgrunden. Det beror lite på hur bakgrunden ser ut, lättast är om det är relativt stor skillnad mellan motiv och bakgrund. Markera bakgrunden med t.ex trollspöet. Kopiera och klistra in i ett eget lager. Nu kan du byta färg på bakgrunden genom att gå in i menyen på Image/Adjust/HueSaturation glöm inte att sätta ett kryss i rutan Colorize. Sedan är det bara att experimentera med olika inställningar tills du hittar det som passar.

2.Byta ut alla vita nyanser. Markera den färg du vill byta ut med pipetten (Eyedropper tool), välj sedan Image/Adjust/ReplaceColor. Du kan ställa in känsligheten så att du får med alla nyanser med fuzziness. Nu är det bara att göra som i föregående exempel att hitta inställningar som passar.

Hoppas att det var så här du menade :)

Tack! Det var ungefär så jag menade! Men om jag tex vill ha en röd hund som är ljus (golden retriver) från början! Hur gör jag då? När jag gör som du skrev så blir det bara att man ställer in nyanser på den ljusa färgen!

Om du vill ha en röd golden retriver så tror jag att exempel 1 är bäst(se föregående inlägg).

Problemet kan vara att få markeringen snygg för pälsens skull. Päls och hår brukar käva lite jobb och tålamod för att få bra.

Kopiera markeringen (hunden) och klistra in den i ett nytt lager.

Nu kan du byta färg på hunden genom att gå in i menyen på Image/Adjust/HueSaturation glöm inte att sätta ett kryss i rutan Colorize.

För en röd hund drag det översta handtaget Hue längst till höger eller vänster. Sedan kan du använda Saturation och Lightness för att få till den naturligt ;) röda golden retriver färgen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar