Annons

Varför är inte 3D-bilder mer populära?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte så dessa VR-glasögon är uppbyggda, jag har aldrig själv testat några sådana.. eftersom jag har vanliga glasögon och inte är säker på att det blir bra med dem, men man kanske kan använda dessa VR-glasögon utan vanliga glasögon om de har något liknande den justering man har på kamerasökarna dioptrijusteringen.
Jo, det är precis så dom fungerar.
Mina fungerar/de bra med glasögon också. Jag har ett mixedreality headset och Microsoft har lagt ner den plattformen, så jag är osäker på om det fortfarande går att använda.

Betrakta bilderna på cirka en halvmeters avstånd, håll upp ett finger framför bilderna och se på fingrer medan du flyttar det närmare din näsa. Vid en viss punkt framträder en tredje bild mellan bilderna som är 3D-bilden. Du ser då på den vänstra bilden med höger öga och högra med vänster öga. Flytta undan fingret och njut av 3D-bilden. 😉

Det där gav mig en flashback till Lennart hylan och när man skulle få färg-TV med en svartvit och en sönderklippt nylonstrumpa.

Alla tekniker för att titta på 3D utan glasögon gör att du måste sitta på rätt plats för att se 3D. Det är ungefär lika tråkigt som att i sin ensamhet titta på 3D-film i VR-headset.
Min 3D-videokamera har en skärm man ser 3D på utan glasögon men det gäller att ha den lilla skärmen mitt framför ögonen.

Både Nintendo 3DS och datorskärm för 3D fick ju en sådan där kamera som följer ögonen, så du måste inte stå helt stilla för att se 3D effekten.

I ett VR headset är inte 360 graders 3D film tråkigt alls. Det är fantastiskt men oftast låg upplösning som jag skrev tidigare. Med VR headsetet kan jag även simulera en 3D datorskärm framför mig och spela 3DS spelen emulerat i vr headsetet. Ganska ballt det också och då får man ställa in hur djup 3D effekten skall vara.

Är det inte så dessa VR-glasögon är uppbyggda, jag har aldrig själv testat några sådana.. eftersom jag har vanliga glasögon och inte är säker på att det blir bra med dem, men man kanske kan använda dessa VR-glasögon utan vanliga glasögon om de har något liknande den justering man har på kamerasökarna dioptrijusteringen.

Jo du kan ha insats med rätt styrka för dina ögon men nuvarande VR headsets är designade för att klara av användare med glasögon också. Min bror ser bara med ett öga och var skeptisk då han inte ser 3D, men eftersom VR headset fungerar som dina ögon så ser han ju på samma sätt i VR headsetet som han kan göra annars.

Både Nintendo 3DS och datorskärm för 3D fick ju en sådan där kamera som följer ögonen, så du måste inte stå helt stilla för att se 3D effekten.

I ett VR headset är inte 360 graders 3D film tråkigt alls. Det är fantastiskt men oftast låg upplösning som jag skrev tidigare. Med VR headsetet kan jag även simulera en 3D datorskärm framför mig och spela 3DS spelen emulerat i vr headsetet. Ganska ballt det också och då får man ställa in hur djup 3D effekten skall vara.
Jo, det är häftigt ett tag. Dom flesta nya spel är 3D speciellt FPV-spel, där får du riktigt häftig 3D-upplevelse.

Jag använde mitt på flyg också, då kunde man sitta i ekonomiklass och ha en 100"-skärm framför sig och jobba på. Har dock inte använt mitt VR-headset speciellt mycket dom senaste 5-6 åren.

Jo, ska man bygga något eget så blir det kostsamt. Jag har haft 9 st. Panasonic DMC FZ-30 uppsatta på en balk och kopplat ihop dem så att de fotograferat "hyffsat" i synk men inte perfekt.. så man måste se till att motivet inte rör sig i snabba rörelser. Varför hela 9 st. jo, för att jag ville använda bilderna till att göra en 3D Lenticular bild. Ett annat alternativ är att flytta en kamera i sidled utmed en slider/glider och ta bilder under tiden man flyttar kameran, men då måste motivet vara stilla under hela sekvensen för att det ska fungera att göra en 3D bild. Andra alternativ till att ta fram 3D bilder kan vara att jobba i photoshop med flera lager och placera olika objekt på olika lager och sedan placera ut dem på olika djup. I lite äldre photoshop CS4 till CS6 samt i tidigare CC versioner fanns det 3D-funktioner och även lenticular funktioner men tror detta försvann ur photoshop någon gång runt version 2020. Sedan kan man konvertera en vanlig 2D bild till 3D via en djupkarta..men detta är avancerat om man vill att slutresultatet ska se naturligt ut.
Jag körde med Pocket wizards för att synka kamerorna, funkade förvånansvärt bra, de var i synk nästan varje gång, förutsatt att skärpan var på manuell så ingen autofocus kom i vägen

Jag körde med Pocket wizards för att synka kamerorna, funkade förvånansvärt bra, de var i synk nästan varje gång, förutsatt att skärpan var på manuell så ingen autofocus kom i vägen
Ok. Jag kopplade ihop dem via trådutlösaruttaget, fick hjälp med att bygga en liten låda med lite elektronik som sammankopplade alla 9 kameror och eftersom Panasonic var lite special så var det inte bara att parallellkoppla dem utan de behövde en viss spänning för att ingången skulle reagera. Canon är enklare det är bara att koppla ihop dem.. tar man ett kort med en av kamerorna så tar alla kameror ett kort samtidigt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto