Annons

Brusbild hos Nikon 200 ,5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Pupillen skrev:
Helt riktigt, och innebörden av detta är att det fotoniska bruset kan förväntas blir lika stort på lika stora färdiga bilder (betraktade på samma avstånd o s v) om man låter ISO-talet öka proportionellt med sensorarean.

jag tolkar det som att du menar att sensorarean har betydelse, så tillvida att en mindre sensor kräver mer ljus vid samma använda brännvidd.

förstår jag dig rätt?
 
Senast ändrad:
Läste på ett annat forum. dpreview tror jag det var, eller nikoncafe att de testar just detta ni pratar om ISO, och de fick "spot on" upptill iso 1600. Har dock inte sett bilder, men jag litar på deras ord. Det kan inte vara så att just Demo kameran kan ha en defekt som gör att den mäter ljuset lite fel. Förstår inte så mycket av erat fack snack, men det lite intressant. :)
 
johan_w skrev:
Läste på ett annat forum. dpreview tror jag det var, eller nikoncafe att de testar just detta ni pratar om ISO, och de fick "spot on" upptill iso 1600. Har dock inte sett bilder, men jag litar på deras ord. Det kan inte vara så att just Demo kameran kan ha en defekt som gör att den mäter ljuset lite fel. Förstår inte så mycket av erat fack snack, men det lite intressant. :)

Nej Johan kameran mäter rätt, men varje exemplar av sensorer är som en individ, dvs ingen är den andre lik. Dessutom har kamerorna testats mot fixa tider och bländartal uppmätt med en ljusmätare.

Mikael
 
johan_w skrev:
Läste på ett annat forum. dpreview tror jag det var, eller nikoncafe att de testar just detta ni pratar om ISO, och de fick "spot on" upptill iso 1600. Har dock inte sett bilder, men jag litar på deras ord. Det kan inte vara så att just Demo kameran kan ha en defekt som gör att den mäter ljuset lite fel. Förstår inte så mycket av erat fack snack, men det lite intressant. :)

förstår inte heller så mycket..

men intressant e det..
=)
 
Intressant diskussion det här :)
Fast lite väl teknisk och krånligt låter det i mina öron, så jag tänkte jämföra med den analoga världen.

Jag har en storformatskamera som tar format från 8x10" ner till 6x4,5cm, och med samma optik och samma film (ex velvia iso 50) så blir exponeringen exakt lika oavsett filmyta. Den blir bara "cropad" vid mindre filmformat.

Så om min ljusmtare säger bl 8 och slutartid 1/60 så är det rätt exponering oavsett negativformat.
Torde det inte vara lika för digitala kameror?

Men givetvis blir bruset/kornet större ju mindre negativformat jag använder, om jag förstorar bilderna till samma storlek. Men exponeringen är likadan.
 
Lennart har helt rätt, men resonemanget är inte applicerbart på den eventuellt felaktiga ISO-graderingen hos Nikonkameran. Det är som sagt antal fotoner per area som det handlar om.

Men, det är klart att en mindre sensor ger mer brus om man knökar in ungefär lika många pixlar på en mindre yta. Då får ju varje enskild pixel mindre ljus.
Ska man sensormässigt vara helt rättvis så bör man jämföra ett utsnitt som motsvarar samma yta på sensorplanet från båda kameror, och då kommer ju 5D få lägre upplösning. Därav också bättre brusegenskaper, om vi bortser från skillnaden i teknik vad gäller CCD och CMOS.

Lennart verkar tveklöst vara den som vet mest rent tekniskt här (i alla fall optiskt), så du får gärna spinna vidare. Detta är väldigt intressant:)

Edit: Om vi ser till det Jonas säger ovan, så kan man ju raskt begripa att en mindre filmruta blir "brusigare" än en större, per ytenhet när båda jämförs i lika stor utskrift, eftersom den större rutan har fler korn. Detta trots att båda fått lika mycket ljus per ytenhet.
 
nu blir det ju mer å mer OT här men..

man kan ju fundera på varför en 1,4x converter gör att man tappar just 1 bländarsteg i ljusstyrka?

Själva förlusten i glasytorna borde vara försumbar,
5-10% kanske med normal antireflexbehandling??

Återstår gör bildvinkel och brännvid som är det som förändras.

Relatera sedan detta till crop-factorn på 1,5 x som man får med en mindre sensor.

Ändringen av bildvinkeln är ju ungefär samma.
 
macrobild skrev:
Nej Johan kameran mäter rätt, men varje exemplar av sensorer är som en individ, dvs ingen är den andre lik. Dessutom har kamerorna testats mot fixa tider och bländartal uppmätt med en ljusmätare.

Mikael

men du säger ju att du får detta fenomen på alla Nikon kameror du testat?? Alla har dom lägre känslighet på höga ISO.

D2X, D70, D200,

skulle dom vara felkalibrerade hela bunten?
 
Det är ju alltid svårt att jämföra kameror av olika fabrikat och speciellt om det har olika "negativ format".
Som att jämföra Nikon F5 och Pentax 645 ungefär.
Men det är ju oftast bildkvalitén som avgör kameraval så kanske man måste jämföra ibland ändå...

Men summan av kardemumman efter denna läsning tolkar jag vara:
Vill du ha en bra kamera och sällan kör över iso 800 så är d200 och eos 5 båda super, kör du mycket på höga isotal är 5D att föredra då den har större sensor och därmed lite mindre brus.
Och vill du ha extremt lågt brus och extremt bra upplösning och inte ens ha möjligheten att komma över iso 400 så finns Imacons 39MP bakstycke att tillgå :)
 
SVAR till Göran Du kan läsa om det fenomenet hos bla Phil Askey.
Angående d2x fick han överexponera vid studiotesten, och ute fick han snålare exponering med d2x när han jmf den mot 1dsmk2. Motiv, jpg, inlagda kontrastkurvor påverkar hur bilden räknas fram. Mellantoner återges olika.Bilderna ses därför som ljusare eller mörkare. Kamerorna tar olika hänsyn till högdager, Nikon är mer konservativ i sin mätning.Rädd för att blåsa högdagrar.
Hur mycket vikt ligger på vald focuspunkt, var är den ställd. Därför är det viktigt att mäta upp med en handhållen referensmätare/ljumätare.


Mikael
 
Senast ändrad:
jonasgauffin skrev:

Men summan av kardemumman efter denna läsning tolkar jag vara:
Vill du ha en bra kamera och sällan kör över iso 800 så är d200 och eos 5 båda super, kör du mycket på höga isotal är 5D att föredra då den har större sensor och därmed lite mindre brus.
Och vill du ha extremt lågt brus och extremt bra upplösning och inte ens ha möjligheten att komma över iso 400 så finns Imacons 39MP bakstycke att tillgå :)

Hej

20D har mindre sensor än 5D men har liknande brusegenskaper vad jag har förstått enligt tester, den nya 30D har troligtvis ännu bättre brusegenskaper, Canon påstår att de förbättrat brusegenskaperna i deras vita papper. Men klart 20D har ju färre MP.

MVH

Omar
 
jonasgauffin skrev:
Det är ju alltid svårt att jämföra kameror av olika fabrikat och speciellt om det har olika "negativ format".
Som att jämföra Nikon F5 och Pentax 645 ungefär.
Men det är ju oftast bildkvalitén som avgör kameraval så kanske man måste jämföra ibland ändå...

Men summan av kardemumman efter denna läsning tolkar jag vara:
Vill du ha en bra kamera och sällan kör över iso 800 så är d200 och eos 5 båda super, kör du mycket på höga isotal är 5D att föredra då den har större sensor och därmed lite mindre brus.
Och vill du ha extremt lågt brus och extremt bra upplösning och inte ens ha möjligheten att komma över iso 400 så finns Imacons 39MP bakstycke att tillgå :)

Vilket också ger oöverträffad färgrenhet i skuggor och som ingen 24 x 36 mm eller mindre sensor kan återge idag. Tyvärr även en dyr historia.
 
macrobild skrev:
SVAR till Göran Du kan läsa om det fenomenet hos bla Phil Askey.
Angående d2x fick han överexponera vid studiotesten, och ute fick han snålare exponering med d2x när han jmf den mot 1dsmk2. Motiv, jpg, inlagda kontrastkurvor påverkar hur bilden räknas fram. Mellantoner återges olika.Bilderna ses därför som ljusare eller mörkare. Kamerorna tar olika hänsyn till högdager, Nikon är mer konservativ i sin mätning.Rädd för att blåsa högdagrar.
Hur mycket vikt ligger på vald focuspunkt, var är den ställd. Därför är det viktigt att mäta upp med en handhållen referensmätare/ljumätare.


Mikael

jo han skriver:

"As you can see from the difference in shutter speed the EOS-1Ds Mark II appears to be about a third of a stop more sensitive than the D2X (although in our outdoor comparisons this switched the other way)."

1/3 steg verkar ju rimligt, men det e ju inte i närheten av 1 steg som du påstår skulle skilja mellan D200 och 5D.

Anser du fortfarande att bruset vid ISO 800 för D200 motsvarar det vid ISO 3200 för 5D??
 
OK Göran. Kan du och jag vara överens om att Nikonbilden 400iso inte har ett vänsterförskutet histogram och att i detta isotal var exponeringen inte underexponerad ?
Det var vi ense om innan eller hur!!!!!

400iso motsvarar 400iso eller hur.

Jag har därför jämfört denna 400 bild och en 1600iso bild från Canon.

För att eventuella skilnader skall ses så presenteras dessa i 200%.
Jag har tom döpt denna jämförelse efter dig.
Här kommer göran 1
Mikael
 

Bilagor

  • göran1.jpg
    göran1.jpg
    28.3 KB · Visningar: 338
Senast ändrad:
Goran skrev:
D200 är ingen konsumentkamera som D50, som ger "färdiga" bilder för utskrift ur kameran, en mindre skärpt bild underlättar postprocessen, vill man göra en extern brusreducering så gör man det förståss före skärpningen..

och man KAN öka skärpningen i kameran OM man vill..

Bilder från D200 svarar mycket bra på skärpning utan att bruset framträder signifikant.

Standardinställningen för jpeg på D200 skärper bilden något. Men detta är helt ointressant, liksom att man genom att dra upp skärpningen kan få en skarp bild. Det intressanta är att Nikon har *valt* en viss skärpning som standard för jpeg (jpeg är för övrigt inte det bästa formatet för efterbehandling eftersom formatet innebär destruktiv kompression).

Rimligen måste det misstäkas att det är en fördel för kameratillverkaren att ge en så bra bild ut från kameran som möjligt i standardinställningen.
De som anser att en mjukare bild är av betydelse hade kunnat dra ner uppskärpningen i kameran. Nikon har dock inte valt en skarpare inställning och frågan är varför. Antagligen uppfattar de att balansen i bildegenskaperna är bäst i denna inställning och jag undrar om det kan ha att göra med brus.

För övrigt kan jag inte alls förstå varför D200s brus skulle lyda under andra lagar vid uppskärpning än andra bilder. Jag vill jmf bilder vid samma skärpa i jpeg. I raw har vi redan sett de bilder Mikael har presenterat och som visat att iso800 på D200 ungefärligen motsvara iso3200 på 5D, och jag antar att precis samma sak gäller för jpeg (bruset är en del av sensorns egenskaper och det skulle vara ett intressant test på kamerans bildbehandling).
 
och sista bilden Göran.
Nu kan vi frångå ev felkällor eller hur.

Ja jag påstår att jag får lika bra bilder angående brus och detaljnivå även om jag använder 2 steg högre iso dvs 1600 hos Canon och 400 iso hos Nikon
Mvh.

Mikael
 

Bilagor

  • göran4.jpg
    göran4.jpg
    34.4 KB · Visningar: 330
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.