Annons

Brusbild hos Nikon 200 ,5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Goran skrev:
Eller så kan underexponera D200-bilden och pressa RAW-framkallningen i ACR 1-steg också, som du gjort, inte konstigt att det uppstår brus när man pressar exponeringen 1 helt steg.

Jag har heller inte hävdat att man inte tappar detaljåtergivning vid ISO1600, det gör man, men med tanke på att histogrammet ligger pressat mot vänster sida så e det inte så illa, mer teckning i det svarta hade det blir med rätt exponering.

Dom lilabrusiga bilder du visade i dina första inlägg är inte relevanta för att bedöma D200:s prestanda, skräm inte upp folk i onödan,

Nu säger jag bara -lägg av. Gå tillbaka till 400iso bilden från Nikon och 1600iso bilden från canon och tänk efter.
Mikael
 
macrobild skrev:
Nu säger jag bara -lägg av. Gå tillbaka till 400iso bilden från Nikon och 1600iso bilden från canon och tänk efter.
Mikael

japp instämmer,

jag tycker vi håller oss till jämförelser i jpg i fortsättningen, blir liksom enklare då.,

tror inte vi kommer längre här,
 
Då gör vi det. Jämför jpg.
Nikon 400iso jpg från kameran. Canon 1600iso från kameran

Jag avslutar därmed denna dag och hoppas att de som tyckte tråden var intressant har haft någon nytta av ett försök att påvisa hur de två kamerorna uppför sig i högre isotal

[admin: raderat personangrepp]


Mikael
 

Bilagor

  • jpg-jämförelse.jpg
    jpg-jämförelse.jpg
    36.7 KB · Visningar: 341
Senast ändrad:
Goran skrev:
ja det e ju det jag säger hela tiden..

det minsta man kan begära är väl i alla fall att inte köra på AUTO-läget i Adobe Camera RAW...

det e ju som att slänga in filmen i ett snabblabb och hoppas på det bästa..

Här vet inte Göran vad han talar om. Autofunktion är en lysande funktion i de bilder som innehåller en vit och svartpunkt. Programmet evaluerar bilden och är en bra vägledning. Testbilderna innehåller denna information
Mikael

Pajas uttalande 1
 
Goran skrev:
Problemet är inte Adobe CR utan vem som sitter bakom spakarna,

Öppnar man bara filen i autoläget utan ändringar blir det oftast skit..

JOJO
Resultatet går att ses en sida bakåt, Tillsmetad bild

[ADMIN: raderat personangrepp]

Mikael
 
Läste lite i D2X tråden. Rekomenderad läsning för den som gillar spännande trådar, med mycket information.

I början av tråden så skriver flera personer att D2X är en toppen kamera, ger bättre bilder en canons alternativ. På lägre ISO. Stämmer detta fortfarande, eller har ni ändrat er? För D200 har ju samma karaktär som D2X.

Jag som inte är något proffs fotograf/yrkesfotograf ställer frågan: Är D200 en kamera som passar yrkesfotografer? Eller är det fortfarande en amatör/hobby kamera? Vore kul och höra dess nackdelar och fördelar för yrkesfotografen. Kan gissa att bruset är en nackdel. :)

Godnatt
 
Goran skrev:
du visar ju iofs att Adobe Camera Raw gör ett uruselt jobb med D200-RAW-filer och auto-inställningar,
det var dock inget nytt,
det kan du läsa om på dpreview.com också,

Jag finner det lätt absurdt att du hävdar att jpg ut från D200 ser bra ut vid ISO 1600 men så fort man kör RAW så blir resultatet sämre...!!

titta på den här RAW 1600 ISO filen, koverterad med Nikon Capture hur ser bruset ut. ledtråd: monokromt:

http://www.knutas.com/d200/DSC_0003_NC.jpg

Mycket snack-läst något om att Camera raw ger ett uselt resultat. Jag har kört dom alla, likaså Stefan Olsson och ett flertal andra människor med mycket stor erfarenhet. Vi har en annan syn

Mikael
 
johan_w skrev:
Läste lite i D2X tråden. Rekomenderad läsning för den som gillar spännande trådar, med mycket information.

I början av tråden så skriver flera personer att D2X är en toppen kamera, ger bättre bilder en canons alternativ. På lägre ISO. Stämmer detta fortfarande, eller har ni ändrat er? För D200 har ju samma karaktär som D2X.

Jag som inte är något proffs fotograf/yrkesfotograf ställer frågan: Är D200 en kamera som passar yrkesfotografer? Eller är det fortfarande en amatör/hobby kamera? Vore kul och höra dess nackdelar och fördelar för yrkesfotografen. Kan gissa att bruset är en nackdel. :)

Godnatt

På 100iso och lägre iso är det ingen synbar skillnad, vilket jag visade när jämförde d2x med 1dsmk2, och det håller än. Precis som med 200 så ökar bruset kraftigt och tidigare med d2x.
Mikael
 
Senast ändrad:
dumbo skrev:
Ungefär lika lysande som gröna rutan på en kamera.

Den gröna rutan på en kamera hjälper flertal som inte är så kunniga
Att säga att autofunktion inte är en bra funktion är ganska obegåvat. Bättre är att förstå funktionen och använda den i de fall motivet tillåter
Autofunktionen evaluerar bilden och i de fall det finns givna vit och svartpunkter så kan den fungera väl.

Mikael
 
Mikael, jag kan förstå att du blir förbannad på Göran, men ta't lugnt! Det är nog många med mig som är väldigt tacksamma och intresserade av dina tester:) Lite "skit" får man väl tåla när man gör nåt sånt här, särskilt när det är så "heta" kameror det är fråga om.

Det jag håller med en del kritiker om, är att det fortfarande är orättvist att jämföra båda kamerorna med ACR, eftersom Canon tydligen verkar ha ett försprång i uppräkningens "riktighet" där.
JPG-resultaten torde dock få tala sitt tydliga språk, och det tycker jag att de gör. Nikon D200 är helt utklassad vid höga ISO jämfört med Canon Eos 5D. Hur man än vill tolka resultaten så måste detta rimligtvis vara den rätt slutsatsen.
Hur viktigt det sen är, är en fråga för var och en.

Hatten av för att du tar dig tid med dessa tester i alla fall! :)
 
macrobild skrev:
Den gröna rutan på en kamera hjälper flertal som inte är så kunniga

Precis.

Resultatet blir åxå det som tillverkaren/programmeraren TROR att du vill ha det.

Precis samma sak gäller ACR och du säger ju själv "KAN fungera väl".

Sen finns det tillfällen där det tjälper mer än det hjälper.

Det är ALLTID bättre att själv ha kontrollen, åtminstone om man vill ha det resultat som man själv tänkt sig.
 
Makten skrev:
språk, och det tycker jag att de gör. Nikon D200 är helt utklassad vid höga ISO jämfört med Canon Eos 5D.

Är det bara jag som fortfarande än nyfiken på hur bilden från D200 hade sett ut om histogrammet varit placerat i mitten?
 
Makten skrev:
Mikael, jag kan förstå att du blir förbannad på Göran, men ta't lugnt! Det är nog många med mig som är väldigt tacksamma och intresserade av dina tester:) Lite "skit" får man väl tåla när man gör nåt sånt här, särskilt när det är så "heta" kameror det är fråga om.

Det jag håller med en del kritiker om, är att det fortfarande är orättvist att jämföra båda kamerorna med ACR, eftersom Canon tydligen verkar ha ett försprång i uppräkningens "riktighet" där.
JPG-resultaten torde dock få tala sitt tydliga språk, och det tycker jag att de gör. Nikon D200 är helt utklassad vid höga ISO jämfört med Canon Eos 5D. Hur man än vill tolka resultaten så måste detta rimligtvis vara den rätt slutsatsen.
Hur viktigt det sen är, är en fråga för var och en.

Hatten av för att du tar dig tid med dessa tester i alla fall! :)

Jag menar nog att detta är en myt. Eftersom jag har Nikoncapture så skall jag ta ner senaste version och återinstallera programmet. Vi hade samma diskussion angående resultaet med d2x och där kunde ingen av oss påvisa att Nikon Capture hanterade rawfiler bättre än de andra..
Jag återkommer med liknande test som jag och flera andra gjorde förra sommaren, dvs jämföra PhaseOne,Nikon Capture, Rawshooter och Camera Raw.
Mikael
 
dumbo skrev:
Är det bara jag som fortfarande än nyfiken på hur bilden från D200 hade sett ut om histogrammet varit placerat i mitten?
Nej, men det hade också sänkt D200:ans ISO-värde, och det skulle väl knappast förbättra dess prestanda rent tävlingsmässigt mot 5D. Men jag håller med dig om att man borde kolla hur kamerorna hanterar bilder när man exponerar rätt enligt kameran.
 
macrobild skrev:
Jag menar nog att detta är en myt. Eftersom jag har Nikoncapture så skall jag ta ner senaste version och återinstallera programmet. Vi hade samma diskussion angående resultaet med d2x och där kunde ingen av oss påvisa att Nikon Capture hanterade rawfiler bättre än de andra..
Jag återkommer med liknande test som jag och flera andra gjorde förra sommaren, dvs jämföra PhaseOne,Nikon Capture, Rawshooter och Camera Raw.
Mikael
Nå, men nog är resultaten vi sett från Capture tidigare i tråden bättre än från ACR? Må vara smått utsmetat, men helhetsmässigt mycket bättre i mina ögon.

Edit: Men visst kan det vara som du menar; att utsmetningen gör hela skillnaden. Det motsäger jag mig inte. Jag bara spekulerar i om det finns skillnader i uppräkningen i ACR mellan kamerorna.
Dock är ju brus alltid brus, och hur man än gör så är mindre brus från originalet alltid bättre än att på ett bra sätt kunna reducera betydande brus.
 
dumbo skrev:
Är det bara jag som fortfarande än nyfiken på hur bilden från D200 hade sett ut om histogrammet varit placerat i mitten?

Det trodde jag framgick av 400iso bilden från Nikon, den är inte vänsterförskuten. Sedan jämförd med en 16oo iso bild från Canon. Backa någon sida/sidor

Mikael
 
Makten skrev:
Nå, men nog är resultaten vi sett från Capture tidigare i tråden bättre än från ACR? Må vara smått utsmetat, men helhetsmässigt mycket bättre i mina ögon.

Edit: Men visst kan det vara som du menar; att utsmetningen gör hela skillnaden. Det motsäger jag mig inte. Jag bara spekulerar i om det finns skillnader i uppräkningen i ACR mellan kamerorna.
Dock är ju brus alltid brus, och hur man än gör så är mindre brus från originalet alltid bättre än att på ett bra sätt kunna reducera betydande brus.

Vill du se en bild från Capture Raw och mycket brusredusering?
Mikael
 
macrobild skrev:
Det trodde jag framgick av 400iso bilden från Nikon, den är inte vänsterförskuten. Sedan jämförd med en 16oo iso bild från Canon. Backa någon sida/sidor

Mikael

En bild på ISO400 säger ju inte så värst mycket om hur en bild, "korrekt" exponerad på ISO1600 (beroende på vem man tror på) ser ut.
 
macrobild skrev:
Jag menar nog att detta är en myt. Eftersom jag har Nikoncapture så skall jag ta ner senaste version och återinstallera programmet.

Det finns skillnader. NC ger, IMO trevligare färger (enl. mitt personliga tycke), medan NC är sämre på att återskapa detaljer i högdagrar (men det har blivit bättre på det i de senare versionerna).

Jag skulle inte säga att det ena är bättre än det andra. Båda har sina fördelar.

En sak vet jag däremot. 9 av 10 bilder ser ut som skräp med automatkorrigeringen påslagen i ACR. Men jag antar att jag tar fel bilder... Jag får läsa manualen till ACR innan jag ger mig ut med kameran nästa gång, så att jag kan ta bilder som autokorrigeringen gillar...

Det går, för övrigt, att ställa in NC så att man får bort en hel del brus utan att förlora så särskilt mycket detaljer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.