Slowfinger skrev:
Jag vet att Mikael ska svara, men rätt svar är nr 3. Canon har brusreducering redan i hårdvaran och större pixlar ger ett bättre signal-brusförhållande och bättre dynamiskt omfång.
Viktigast är att bruset är vackert och filmlikt om du frågar mig. Som du såg i FOTO:s test gav ju D200 en mer filmlik bild än 20D som kändes hårdare. Sånt är ju minst lika viktigt som att allt är brusfritt. Men 30D är säkert ännu bättre än 20D...
Det där med dynamiskt omfång och brus får nog omprövas vad det gäller pixelytans storlek och cmos. Det verkar som canon kan få ut lika bra s/n från den mindre pixelstorleken som 20d har och jämfört med den större 5d.
På ccd gäller troligen fortfarande den gamla reglen mer yta , stor filfactor ger bättre signalbrusförhållande.
Jag är faktiskt mer förvånad att 20D uppvisar det resultat den gör i raw. Jag har jämfört 20d mot d70 för några år sedan men då bara i jpg. Då var det svårare att skilja dem åt pga intern brusredusering och att färgbruset var olikartat samt att de olika tonkurvorna och interna uppskärpningen ställer till det för en rättvis bedömmning.
På Canon kameran fanns det skärpning kvar trots avstängning vilket kunde ses som halos runt avgränsande linjer.
Idag är det enklare att jämföra och då i raw, eftersom rawprogrammen har blivit bättre ( och klarar att räkna upp de flesta tillverkares rawdata) kan en så likartad och rättvis uppräkning som möjligt ske och därefter bedömmas.
Oavsett vad nu Nikon håller på med i sin nya RAW programvara så ser signalnivån och bruset ut som det gör. Så länge ingen annan tillverkare kan ta hand om brusreduseringen direkt på cmosytan så tror jag alla andra får det svårt att hänga med Canon vid höga isotal.Speciellt om man skärskådar bilden och ser på brus och detaljåtergivning.
Mikael
Här kommer en kortfattad redogörelse vad som skiljer Canon mot konkurrenterna
Canon engineers developed three new technologies for their CMOS sensor: on-chip noise reduction; electronic charge transfer; and on-chip programmable gain amplification. All were key breakthroughs, said Shigeyuki Matsumoto, senior general manager at Canon's device development center.
The new sensor has an amplifier in each pixel to convert optical signals to electronic signals. The unevenness of those amplifiers causes noise that has a fixed pattern. To eliminate the noise, Canon engineers developed on-chip noise-reduction circuitry that reads out the mixture of noise and optical signals in 10 milliseconds and then pure noise in another 10 ms. When the pure noise is subtracted from the mixture, a pure optical signal remains.
Random noise is another problem. The noise is due to the unevenness of the initial level of optical signals at each pixel. Canon engineers improved the pixel structure by transferring electronic charges completely to reset the initial levels of optical signals and noise in each pixel.