ANNONS
Annons

Brusbild hos Nikon 200 ,5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnaden är att med bilderna till hasselbladmässan i tykland kunde du trycka näsan emot.
Det kan du inte göra från en 4miljoner eller 10 miljoners digitalkamera.

macrobild skrev:
hur gör du då i valet mellan en 5d och 20d som har samma brusbild
I dagsläget är det ett knöligt val. För det första är 5D för dyr tycker jag det verkar. Men å andra sidan finns det inte ljusstarka vidvinklar till 20D, och ljusstyrka gillar jag.
Den större sökaren hos 5D, och att få "riktiga" brännvidder med den befintliga marknaden för FF-objektiv gör att jag nog hellre valt 5D, om jag haft råd.
Börjar man tillverka vettiga objektiv till 1,5-sensorkameror (gärna även fasta), och får till ordentliga sökare, så blir däremot valet ett annat.

Men, man kan ju fråga sig vad fasen det är som gör att objektiven ger så mycket sämre resultat på 5D än vad ett dedikerat APS-dito ger på en 20D. Det måste helt enkelt bara vara att problemet uppmärksammats först med digitalkamerans intåg, och att man därför lagt mer krut på de nya objektiven. Gör man det på de fulltecknande objektiven så ska väl det ge samma resultat tycker man. Men då blir det väl apdyrt förstås.

För att ni var och en skall kunna bilda er en uppfattning ev skilnader i en bild från d2x och Canon 1dsmk2 så kan ni ta ner följande 2 bilder, utsnittet är så likt som möjligt. Lägg bilderna brevid varandra, kolla runt i närområdet i mitten och i hörn och kanter, titta sedan bort mot hustaken.
Bilda er sedan en egen uppfattning om hur stor faktisk skilnad det är mellan dessa två kameror.
Avslutar därmed VS tråden
och hoppas att den har varit till nytta för några intresserade. På Nikonkameran satt det en glugg för 5600:- och på Canon en för 15000:-
d2x
http://s14.yousendit.com/d.aspx?id=3JIXY2NJ8YC1V0XQ1ZA839ZNBH

1dsmk2
http://s18.yousendit.com/d.aspx?id=3D9DKVWXSGAU71TC08FYIKPRJS

Senast ändrad:
Det har varit en väldigt intressant tråd, mycket lärorik och roligt att se skillnader mellan olika kameror presenterade..

Lägg upp hela orginalet i rå eller tiff.
Canon bilden är på endast 5,23mb filerna från kameran är på 14,5mb så den är nerskalad.

Lägg upp hela så kan dom som vill printa ut o se för pixeljakt på skärm är inte sanningen.
Den person du själv brukar referera till säger att utskrift är det som gäller för att bedöma kvaliten.
Han heter föresten stefan.

Ove
Stefan har fått raw orginalfiler, skilnaderna finns, att i mitt av bilden kan det ses något högre upplösning.
Ove jag hoppas att du trivs med din kamera.
Var och en kan säkerligen bilda sig en egen uppfattning.

Jag tror därmed att Nikonägarana kan känna sig lugna och "gulla vidare med sina kameror

Ha det

Mikael

Citata från den nyanserade Ove några sidor tillbaka.

Det absolut viktigaste för mig som yrkesfotograf är bildkvaliten.I dom seriösa testen mellan 5D 0 D200 så har 5D bättre bildkvalite samt mindre brus.
Däremot har D200 ett hus som upplevs av en del som bättre samt handhavande fast där tror jag det är mer en vanesak vilken man föredrar.

Om jag hade fått blåa kanter med mina kameror hade jag inte varit nöjd problemet kommer när man trycker in för många pixlar på en Aps-c sensor.

jag tycker för många verkar vara intresserade att titta o gulla med sina kameror istället för maximal bildkvalite

PS Ove. Vi får röda och gröna linjer med våra Canonkameror vad det gäller CA trots att det inte är en APS sensor.

Senast ändrad:
För att kunna göra ett seriöst test så behövs det en orginalbild inte en nerskalad jpeg bild i 1/3 av orginalbilden.
Lycka till med dina skärmtestningar mvh Ove

Om jag inte tyckt den vare tillräckligt bra att jag köpt något annat eller fortsatt med mellanformatarna.Nu har jag sålt bort flera mellanformatare o dom jag har kvar ligger o samlar damm.
Jag har aldrig haft ngt synligt ca i tryck från filerna på canonkameran.
Tidningen foto testade en D2x som uppvisade ca o printade bilden i motsvarande A3 o då syntes inte ca.
Därför ska man alltid göra tester i tryck inte på skärm.Köp practical photographer o bilda eran egen uppfattning av att se bilderna i tryck.

macrobild skrev:
För att ni var och en skall kunna bilda er en uppfattning ev skilnader i en bild från d2x och Canon 1dsmk2 så kan ni ta ner följande 2 bilder, utsnittet är så likt som möjligt. Lägg bilderna brevid varandra, kolla runt i närområdet i mitten och i hörn och kanter, titta sedan bort mot hustaken.
Bilda er sedan en egen uppfattning om hur stor faktisk skilnad det är mellan dessa två kameror.
Avslutar därmed VS tråden
och hoppas att den har varit till nytta för några intresserade. På Nikonkameran satt det en glugg för 5600:- och på Canon en för 15000:-
d2x
http://s14.yousendit.com/d.aspx?id=3JIXY2NJ8YC1V0XQ1ZA839ZNBH

1dsmk2
http://s18.yousendit.com/d.aspx?id=3D9DKVWXSGAU71TC08FYIKPRJS

Vilka objektiv? Bländare? Brännvidd?

snap skrev:
Om jag inte tyckt den vare tillräckligt bra att jag köpt något annat eller fortsatt med mellanformatarna.Nu har jag sålt bort flera mellanformatare o dom jag har kvar ligger o samlar damm.
Jag har aldrig haft ngt synligt ca i tryck från filerna på canonkameran.
Tidningen foto testade en D2x som uppvisade ca o printade bilden i motsvarande A3 o då syntes inte ca.
Därför ska man alltid göra tester i tryck inte på skärm.Köp practical photographer o bilda eran egen uppfattning av att se bilderna i tryck.

Tja, är det inte just det som Mikael gör? Bildar sig en egen uppfattning genom egen testning.

Du läser Practical Photographer och kommer med tvärsäkra uttalanden om att bara Canonkameror duger. Lite ödmjukhet är alltid klädsamt Ove...

Både Canon och Nikon duger fint. Nikon duger för t.ex stjärnfotografen Joe McNally http://joemcnally.com (D2X) och massor av andra killar som är långt mycket duktigare än både du och jag. Canon duger också för hundratals andra stjärnfotografer.

Det blir bara fjantigt när man tvärsäkert säger att bara ett märke duger för en riktig fotograf.

Senast ändrad:
Ett märke?
Jag har nog jobbat med dom flesta märken som finns har du Bo?
Har du sett en print från 1ds m2?
Uppvisar den dålig kantskärpa med tex 24-70 el 70-200is?
Jag är ingen märkesfan som du ifall Nikon hade plockat fram en kamera som hade lockat mig hade jag köpt den.

Dessutom det är i print man ser hur kameran uppför sig och om jag inte minns fel så sa du att canon uppvisar dålig kantskärpa samt vinjetterar. köp tidningen o se om det du säger stämmer.
Jag har inte sagt att Nikon är en dålig kamera.
Kommer dom med en ff som är bra till deras prisvärda priser skulle jag kunna köpa en.

snap skrev:
Nä ni får leka vidare med amatörenarnas afton med Nikon kepan på skallen.

Vi bugar för att ett verkligt proffs som plåtat för bl.a Allt om Resor berättar hur saker och ting ligger till...

Joe McNally har ju bara plåtat för LIFE, National Geographic och några hundra andra magasin.
Men han kollar nog bara sina bilder på skärm...

Har du sett en print från 1dsm2 Bo?
Hur kan du komma med tvärsäkra uttalanden om du inte har?
Själv har jag sett många därför är jag tvärsäker på att ni skulle behöva se lite printar o inte meter stora bilder på skärm.
Jag har nog större kundgrupp en så Bo.

snap skrev:
Jag är ingen märkesfan som du ifall Nikon hade plockat fram en kamera som hade lockat mig hade jag köpt den.

För sjuttioelfte gången: Nikon OCH Canon gör utmärkta kameror som funkar utmärkt för alla jobb upp till A3, inklusive glättade magasin.

För större jobb är Canon EOS 1DsMk2 säkert ett bättre alternativ än Nikons bästa kameror. Men - till ett betydligt högre pris som måste räknas hem av en yrkesfotograf.

Digitalt mellanformat är ett ännu bättre alternativ än Canon för folk som plåtar för annat än tidning. Men då blir det ännu dyrare.

Canon är bäst - javisst. Men Nikon är mer bang for the bucks. Fick jag en gratis kamera och var tvungen att välja mellan D200 och 5D skulle jag välja 5D. Måste jag betala själv väljer jag D200.
Men det är mina egna preferenser som bygger på vad jag prioriterar. Andra värderar andra saker.

Okej?

Here we go again! Nikon Vs Canon. :)

Jag har sett print från både hasselbladare, nikons och canons och båda ser bra uti tryck. I många fall tror inte jag kunden tänker på om kanterna är nååååååååååååååågot mörkare. Är bara fotografen som ser. Fast man fotograferar som sagt för sin egen skull och då vill man ju det ska vara perfekt.

Nu ska jag sälja min canon! Och beställa en D200 i morgon. =)

snap skrev:
Har du sett en print från 1dsm2 Bo?
Hur kan du komma med tvärsäkra uttalanden om du inte har?
Själv har jag sett många därför är jag tvärsäker på att ni skulle behöva se lite printar o inte meter stora bilder på skärm.
Jag har nog större kundgrupp en så Bo.

Vem var det som pratade om att trycka näsan mot bilden i den här tråden eg?

"Skillnaden är att med bilderna till hasselbladmässan i tykland kunde du trycka näsan emot."

Varför skulle man inte titta på bilder i 100% på skärmen om man ska trycka näsan mot meterstora bilder från en mellanformatare?

Du säger ju emot dig själv som jag vet inte vad.

Jag kan förresten tycka näsan mot "printar" från min A70, inte det minsta svårt, alls. Inte ser jag några detaljer heller då mina ögon inte kan fokusera så nära.

Pratar jag emot mig själv?
Jag har hela tiden sagt att ska man testa kameror optik etc så är det utskrift som gäller.
Har jag ngs sagt att man inte kan jobba med Nikon?

Jag har tagit ungefär 40000 bilder med Canon o borde nog veta hur den uppför sig.Har jobbat med dom flesta mellanformatare o kan jämföra.

Kör vidare med rea skärmtest i 72dpi o lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar